Isnin, 29 April 2013

Jangan Menangis lagi...




Sekian lamanya aku tidak mendengar tangisan itu...
hati sangat pilu
sangat sedan
beban beratnya turut terpikul olehku..

baru sebentar tadi
kedengaran tangisan Akak
sebaknya sangat pekat
hingga menusuk jauh ke naluri ibuku ini
hendak berpegang kepada apa agaknya
hendak kuhulur tangan ..tangan tak sampai
yang dapat kuhulur hanya doa dan nasihat

cabaran datang dan pergi
kali ini..bukanlah sebesar mana
namun buat anak sepertinya
yang bercita-cita besar dengan kudrat yang sangat kecil
sangatlah kecewanya
sangatlah lukanya
dan entah bagaimana dapat mengubati

kisahnya hanyalah mahu mendapatkan penyelia
setelah dalam tempuh sebulan ini ..itu sahaja yang bermain di bibirnya
siang malam menghubungi aku
dengan gelak ketawa..sampailah ke pagi tadi
dengan yakin dan ceria diri

namun takdir allah mengatasi
tewasnya dia mendapat idaman di hati
bagaikan pungguk rindukan bulan
mengharap siang dan malam
suratan takdir..terlepas juga ke tangan orang...
dan petang ini
hanya tangisan mengiringi
tangisan yang menghiris hati..

siapalah aku..untuk membantu
hanya menyuluhkan jalan yang sempit dan berliku
bina tekad supaya rendahkan hati dan diri merayu
'akak kena usaha...pergi lah jumpa dia face to face
cabaran ni kecik je akak
tentu ada hikmah di sebaliknya
mohon pertimbangan...mana tau dia terima
jangan buat andaian sendiri tentang kesibukannya
dia pun manusia...takkan tak ada pertimbangan kemanusiaan langsung
terus terang yang akak memang sangat berminat dalam bidang tu
insyaallah..hubungi dia hari ni jugak..ibu doakan..
ibu tunggu jawapannya..

itu sahajalah yang dapat aku hulurkan buatmu
andai tidak berjaya
yang aku percaya..segalanya adalah takdir
tentu ada hikmah tersembunyi
yang pastinya aku mengharapkan anakku itu
berusaha sedaya mungkin menongkah arus
kerana aku tahu dia punya kekuatan tersendiri

doaku buat anakku Nurul 'Ain Nabilah yang dikasihi
jangan menangis lagi
bangun dan buktikan hebat diri
doa ibu kan terus mengiringi....amin....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...