Sabtu, 3 Mac 2012

MASAM...

Hari ini ada berita yang masam-masam je...Yang manis-manis tak tiba pun..buat hati aku sedikit gusar..sedikit ke?...banyak sebenarnya.

Lebih kurang jam 2.00 petang Angah mesej. Dia kata dia sihat...tapi dlm mesej tu jugak mengatakan tangan dia baru pulih...jatuh basikal katanya...Ya Allah...jatuh entah berapa hari dulu...mesej...senantiasa kata sihat dan sihat je..Rasa nak marah pun ada aku ni...jadinya aku terus call..tak boleh jadi mesej..Katanya ..dia nak mengelak terlanggar lubang..tuptup terjajar ke kawasan berpasir..dah tertumus jatuh...nasib dapat tahan dengan siku...katanya tergesel ke tanah..luka...dan terus pergi klinik dalam kampus. Tarik nafas panjang aku dibuatnya. Dia kata dah ok dah..doktor dah sapu ubat bagi ubat tahan sakit dan antibiotik...

Itulah anak aku...Muhammad Haziq Iqmal b. Azmal..haih..selalu sorokkan dari aku ni..kononnya takut aku risau....Aku ni entah lah...selalu bimbangkan dia..takut bermotor dengan orang ke...takut berkereta sana sini..lastly..jatuh basikal pulak dia...kekadang fikir nak tergelak pun ada..tahap kebimbangan aku ni terlalu tinggi...bahaya betul lah..Aku bukan apa...esok dia nak exam fizik..rabu pre calculus..chemistry rabu lepas...entah lah..kire test je nampaknya. Aku nak bantu tak berdaya...cuma boleh berdoa dan berdoa...dan menasihati..jaga makan...jaga tidur dan yang paling penting jaga solat...

Sipau pun ada problem juga.. Hari Jumaat aku pergi melawat dia...tersengih2 dia bercerita. Dua2 ibu jari kakinya digigit tikus...percaya ke tidak..tempat sama..dah kene injection di klinik. First time aku dengar dan katanya doktor pun tak percaya..tapi memang bekas gigit..kawannya kene gigit di jari dan mmg mereka nampak ada seekor tikus dok round dalam bilik. Herm...bimbang la aku ni ya tuhan...fikir macamana nak buat. Lastly aku beli perangkap tikus..tapi yang pastinya kebelakangan ni Sipau dok makan biskut cheese di dorm..agaknya terhidu dek tikus tu. Tadi aku ingatkan dia habiskan semua biskut tu...jangan beli lagi dah...

Petang tadi pulak pergi sign report card dia...keputusan peperiksaan tidak memberansangkan...kutip B je..dan seperti biasa..dia tersenyum..macam tak bersalah je...Nak marah pun serba salah. Cikgu Aziz..juga pernah jadi rakan sekerja...menenangkan aku. Katanya...ni baru nak belajar periksa peringkat menengah..tak mengapa...lagipun Sipau ni ok...apa disuruh cepat je dia buat..tak mengapa nanti dia tolong tengokkan terutama subjek matematik..Ape pun alhamdulillah kerana Cikgu Aziz faham...dan aku jelaskan jugak yang Sipau ni memang sederhana sangat dalam pelajaran..kena push dia baru jadi...Dan dalam perjalanan balik  berbaur je perasaan aku memikirkannya...Oh,,ya,,sambil berjalan kepintu pagar sekolah ...  mata aku melilau mencari batu..suruh Sipau sendal lubang tikus dlm bilik air tu dan nak tau apa jawabnya...ish ibu ni,,,kalau tutup...sat gi kesian dia...macamana dia nak keluar masuk?. Laa,,,kat tikus pun sayang ke?.. habis cerita la aku...

Mertua aku di kampung tu bleeding ..menurut suamiku...haih entah la ye...sesungguhnya tak tercapai tangan aku menyelesaikan semua ini. Kini... hanya Allah tempat aku berserah...lindungilah anak2ku..saudara2ku...ibubapaku dan sahabat2ku Ya Allah...segala-galanya di bawah ketentuanmu...redha lah aku kiranya...aminnn...

*Angah kata..result SPM keluar 22hb Mac ni...huhuhu...debaran jantungku menggila rasanya...takutnya nak melalui saat ini...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...