Isnin, 29 Oktober 2012

USAHA..

Sipau..memang gemar berposing macam ni..dan bercita-cita nak jadi fotografer..herm..tercapaikah?

Letih kelmarin masih terasa...namun hati puas...jumpa anak-anak semuanya..mak dan abah kedua-dua belah pihak dan sebahagian ahli keluarga.

Aidil Adha kali ini agak dingin. Keluarga belah abah tidak menjenguk...belah mak tiri aku pun begitu..sebelah mak pun tak ada...belah mak mertua pun sedingin itu nampaknya. Namun aku masih bersyukur..adik beradik sebelah aku dan suami masih bersama...seorang dua tidak ada tu adatlah...kerana beraya di rumah mak mertua masing-masing..tambahan pula cuti pun singkat..Aku tidak ada masalah sangat kerana kampung kami cuma 2 jam perjalanan...jadi...macamana pun pasti sampai...Cuma..kami pun nampaknya...sama - sama..ikut arus perdana...tak jenguk sesiapa ..beraya di rumah sahaja...

Entahlah ye..dalam tidak menziarah tu..aku tengok..kereta penuh di jalan..jam sana dan jam sini. Anakku yang nak balik ke Terengganu...terpaksa menunggu bas hampir jam 10 malam..sedangkan sepatutnya bas bertolak jam 8.00 malam. Jam di highway Tapah..dan dia tiba di Kuala Terengganu jam 7.15 pagi..dan terpaksa ponteng kelas jam 8 kerana tidak sempat sampai ke kampus. Haih...fikir-fikir kesian ..tapi nak buat macamana ye..Apapun alhamdulillah kerana Akak selamat sampai dan paling penting usahanya untuk balik beraya bersama keluarga walaupun perjalanan sangat jauh..dari Kuala Terengganu ke Tanjung Malim dan sebaliknya..sampai pun pagi raya jam 4.45 pagi..

Badan aku hari ni sakit-sakit,..penat usung beg ke sana dan ke mari...Walaupun anak dah besar-besar..masih kena pantau jugak..nanti bertinggalan macam2 benda. Angah yang balik ke Shah Alam..di pesani macam-macam..kerana dia ni sangat cuai..ada saja yang bertinggalan..Pun alhamdulillah kerana adik bongsuku uruskan kepulangannya ke hostel...

Tambah menyakitkan badan kerana raya ni aku main hentam makan apa yang ada. Dah tak berpantang-pantang lagi..dan badan aku pun memang dah naik macam MAKAN BAKING POWDER lagi...disahkan pula bila adik aku yang ketiga menegur mengatakan aku dah gemuk sikit..aku menambah pulak...bukan gemuk sikit tapi dah gemuk berganda-ganda..Entahlah... selera sekarang semakin mengancam...sedap je tengok semua benda..apa lagi makan beramai-ramai tu..kena pulak dengan ikan lampam bakar..kerang rebus..sambal belacan...tempoyak..petai...aih..mouth watering semua tu....

Dalam kegembiraan terselit juga kesedihan...mungkin silap aku juga..meleteri Sipau kerana tidak berusaha dan belajar bersungguh-sungguh. .pelajarannya sangat merosot..meyebabkan aku seringkali naik angin bila berkisah tentang peperiksaan. Ye lah bila tengok dia tidak ada kesungguhan..tidak ada rasa malu kerana keputusan peperiksaan semakin teruk..membengangkan kepala aku. Apa yang sering kedengaran dari mulutnya adalah belikan dia kamera DSLR..Aku tidak larat nak dengar...pertama-tamanya kerana aku tak mampu dan keduanya kerana hanya itu yg bermain difikirannya..Tangisan kedengaran dalam kereta dan aku bertahan tidak mahu memujuk dan sesampainya di Bukit Gantang bagai selalu dia akan meminta maaf..aku maafkan dan aku kini mengabaikan janji-janjinya..kerana tidak pernah tertunai..masih di takuk lama..

Entahlah ye..dalam apa jua cara dan keadaan...yang penting bagi aku adalah kejayaan mereka dalam pelajaran dan jangan meninggalkan suruhan allah. Terkucil di mana-mana..jadi semacam je kepala aku ni..runsing memikirkan. Herm..petang ni Angah dah mula paper Math..Sipau pun ada exam...Alang pulak semakin hari semakin hampir ke garis penamat perjuangannya untuk SPM...sejauhmanalah dapat ibu membantumu anak-anakku...yang ada di tangan seorang ibu hanyalah DOA semata-mata...hanya doa...usaha itu di tangan kamu masing-masing...jadi berusahalah...amin...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...