Jumaat, 10 Disember 2010

MAYONIS LAAA...

Macam gigi Sipau...kahkahkah
Aku terlelap panjang petang tadi..selesai solat zohor..keletihan sangat. Apa yg aku buat sampai flat camtu?

Pagi bangun dah berkira menyiram pokok bunga aku...hah letih..dari beranda ke beranda...belakang dan sisi rumah...sambil tu..fb on..sambil menyelam minum air kata orang...Lepas tu masak nasi lemak seperiuk..Sipau teringin makan nasi lemak katanya. Ibu dah lama tak masak nasi lemak..masaklah aku..call akak suruh balik makan. Angah jam 9.00 dah keluar ke tuisyen..dihantar suami. Jam 10.00 baru Akak sampai. Mengeroh lah tu..ape ke lagi..ish.ish..ish..

Deeha bangun lewat hari ni..buat aku naik hantu..bebel suruh bangun..kemaskan rumah. Al maklum..sampai jam 11.30 pagi..sejuk je dalam rumah tu..macam baru jam 7.oo pagi. Lalu depan beranda..ternampak pulaklah kat pokok ros jepun aku..tak berbunga lagi..pokok dah nampak segar..tak kena cahaya matahari kot..sambil kemas sikit rumah..aku buat pulak para untuk ros jepun tu..para dengan ape?..besalah..aku ni kan suka recycle barang terpakai. Adelah rak baju mana entah..aku ikat dengan dawai dan ...taraaa...dah siap para aku. Aku pun bubuh dua pasu bunga kotak tu...ok gak laaaa...harap-harap berbunga lah ...hujan gerimis..tentu segar pokok tu nanti..

Siap je..bersilat lak aku masak...minta tolong Sipau siang udang..membebel-bebel mulut dia sambil siang udang depan tv.. Deeha tolong sapu rumah...herm..cara dia lah..kuis sana sikit..kais sini sikit...aku terpaksa berpuas hati. Hari ni menu..udang masak cili padi...goreng lembab ikan terubuk...ulam raja plus sambal kelapa dan penyicah kicap ikan...Akibat keletihan aku makan sesenduk nasi..ulam dan kepala ikan. Sipau cukup tak suka aku makan kepala ikan tu..dia bebel lagi..aku kata...herm..isi nanti tak cukup untuk alang dan angah..jadi ibu makan kepala dia je lah...hish..tu la ibu...suka sangat berkorban..ayat ni memang sinonim dengan Sipau...aku teringat lak aku kenapa orang tua suka sangat makan kepala ikan...mungkin kerana tak cukup lauklah tu kan!!!...kesian...tapi aku ni..memang suka makan kepala ikan..tu sebab aku ni lembab semacam kot..bukan sebab tak cukup lauk..saje suka...

Aku ketiduran lepas makan..sebaik lepas solat..mula-mula tertidur di sofa..bangun sambung pulak kat carpet..weh..aku mimpi memacam..ingatkan tido malam..hehehe..Terjaga sebab Sipau asyik hinggut badan aku minta kebenaran ...nak masak fries...dah dekat kul 6.00 rupanya..waduh..berpinau mata aku..aku ke dapur lagi...nak rebus jagung....tapi dua anak dara tu macam tak setuju je...aku buat-buat tak paham...ajak depa siat kulit jagung tu...sambil kata ..masak fries esok je la..hari ni makan jagung dulu
Sambil siat..sambil bebel..dan aku dengan Deeha asyik tergelakkan Sipau..kerana jagung yang disiatnya tak ubah macam giginya yang tak teratur...bertindan lapis..tak cantik..Macam besa...Sipau memang pencetus idea yang sangat berkesan...

Ibu...jagung ni kannnn..leh makan dengan apeee?
Deeha menjawab dengan selamber, lembut dan nada yang menyayukan
...dengan mayonis laaaaa...

Haaaahhhhh...sakit perut kami bertiga tergelak sakan. Tak de orang yang makan dengan mayonis pun...Selama ni tak pernah pun mereka tanya nak makan dengan ape...saje nak buat aku simpati. Tak sampai di hati...aku pun jerangkan jagung tu..solat sebentar dan goreng pulak fries sikit. Rupanya Angah..betul-betul sadur mayonis kat jagung tu dan makan dengan seleranya. Nak tergelak aku tengok...Sipau dan Deeha pulun makan fries... bebel lagi sebab aku goreng sikit jer...ish...Angah join dan aku makan jagung je..habis fries ...yang berdua tu makan jagung dengan butter pulak...
Sambil makan... hati aku terus menggeletek..teringat scene rayuan dalam sindiran sebentar tadi..herm...aku akan rindui senyum..tawa..bebelan tu sampai bila-bila...haih...sampai bila-bila....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...