Isnin, 27 Disember 2010

SUNYI MENYAPA...

Deeha..Sipau dan Angah..tiga serangkai yang sangat akrab..

Hermm...beberapa hari lagi penggal persekolahan akan bermula. Aku ni memang sensitif sangat part ni. Bila tengok anak-anakku mula berkemas..hati pun berkecamuk sama seperti barang-barang yang bertaburan belum dikemas tu.

Dua tiga hari ini aku tengok..anak-anak mula basuh cadar dan selimut asrama..buka sahaja pintu nampak mereka sidai di ruang makan...herm...berderau darah aku..haahhhh...anak-anak nak tinggalkan aku untuk kesekian kalinya. Kekadang aku terus ke dapur..intai  anak-anak orkid...kekonon je tu kerana airmata dah nak bergenang..kekadang terus masuk bilik..kesat yang dah jatuh..kekadang buat-buat bebel yang rumah tak berkemas nak cover apa yang terguris dan terdetik di hati..Kekadang aku heran jugak...tak redha kah aku??? anak bukan ke mana..nak belajar jer. Sampai ke hari ini aku sendiri tak boleh menjawab persoalan yg bermain dalam benak dan fikiran aku ni.

Malam kelmarin aku ketiduran di ruang tamu..biasalah tu..sejak mereka ada di rumah..aku terpaksa bagi warning pada Angah..tidur cepat...jangan dok main game sampai ke pagi...mundar mandir sana sini..minum segelas susu dan tidur semula. Sampah..pinggan di singki selalunya Angah akan settlekan sebelum dia main game. Malam tadi bila terpandang Angah balik dari masjid selepas isyak...nampak pula buang sampah selepas makan malam...sayunya hati aku...beberapa hari lagi buah hatiku ini tak akan nampak kelibatnya sehinggalah sebulan selepas itu. Tentu rindunya membara..tentu aku sedih tengok sampah yang ada...tentu aku terpandang-pandang susuk tubuh anakku berbaju melayu mengetuk pintu sambil memberi salam masuk ke rumah...segala-galanya tentu...

Beberapa malam yang lalu..aku sengaja berbaring di antara Sipau dan Deeha..sambil cuba bergurau senda dengan mereka berdua...selagi ada ruang dan masa yang hampir ke penghujungnya ini...

Alang...nantikan... bila alang balik asrama tau tak ape jadi?
Herm...ape?
Baby ni wat macam2 alasan nak tido ngan ibu
hehehe.awat
nantikan dia katakan...
mama...leh tak adik tido ngan ibu...hermmm...adik takut laaa.
hehehe
esoknya pulak..
mama...hehehe...adik tido ngan mama laaa yeee...
haaaaaahaaaahaaa
esoknya lagi..
mama...adik rasa tak sedap badan laaa..cuba mama rasa ni..adik macam demam je..
kahkahkahkah
lepas tu esok tu...
mama..perut adik macam sakit je..tak tau sebab ape...leh adik tido ngan mama tak..tak leh tak pa laaa...
hikhikhikhik
ibu..pun kata..ok laaa...jom
lepas..lepas tu pulak..dia buat lakonan lak...buat-buat tido...ibu pun pimpin dia..masuk bilik ibu laaa...mesti dia tergelak dalam hati
hermm...mama nih...hahahahahaha
peh tu kan...dia pun mulalah tido awai...sebab dia takut ibu tido dulu
ya kaaaa.
ha laaa
dah tu,...ibu selalu ajak dia tido ngan ibu...dia buat-buat marah laaa pulak
palah mama ni...p lah tido kat bilik mama tu..kacau orang jer...
dia tutup muka dia dengan bantai...
hehehe..
Deeha...terus terkekeh ketawa dan Sipau..turut tergelak sakan..sambil aku ambil peluang memeluknya..

Aku bangun dan tinggalkan mereka yang masih terkekeh kecil...herm entahlah...itulah sahaja masa luang yang ada. Gurauan sejenak yang meninggalkan kesan mendalam dalam jiwaku. Selepas aku peluk Sipau aku peluk Deeha...Deeha yang berbadan kecil...meronjong je tingginya. Tak lama lagi nak berpisah..rindu tentunya...tersangatlah rindu..Sipau lagilah..Angah dan Deeha kawan bergomol siang dan malam. Sampai terkeluar kaca cermin matanya..bergomol sakan...

Aduhai ...masa berlalu terlalu pantas rasanya. Tak terasa ...yang terkesan hanyalah apabila detik mendatang untuk anak-anak  pulang semula ke asrama..tersangat pilu dan nyilu di dalam hati..kesunyiaan bakal menyapa...sendu datang menyeru.....mohon berundur dahulu..luruh sudah airmataku....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...