Jumaat, 14 Januari 2011

MALAM INI JUGAAA...



Entah mengapa hari ni terasa letih sekali...pagi tadi cuma sempat menyiram pokok-pokok dan trim sedikit mana yang nampak. Membaja...herm...rasa malas pulak. Sapu rumah...macam tak bertangan je..ade yang besar aku kuis dengan kaki...tersangat malas.

Tengahari mula masak...nak ke dapur heret kaki yang kalau boleh nak berlunjur je...masaklah kari ayam...sup sayur...sweet n sour lala n sambal belacan sikit. Nasib baiklah ade 3 anak dara tu membantu. Apapun...aku rasa sangat letih dan tak berdaya sesangat sejak pagi tadi...entahlah. Aku masak pun kerana teringatkan nak lawat Angah ..kelmarin dia baru balik dari Satun ,Thailand..ade seminar katanya..herm...kecik-kecik lagi ade bakat dah...mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi..

Sambil masak..aku melenguh sekali sekala...tanya Akak...kenapa ibu rasa tak larat sangat ni hah?...Akak macam biasa mengomel...dah tau tak larat nak masak memacam lagi...nasib baiklah mood anak dara aku tu ok...dia bantu sampai habis...licin penggan dalam singki dibasuhnya.

Angah dah call yang dia ada post morterm jam 3.00 ptg...aih...risau aku fikir masa masak tu...sempat ke Angah nak makan nasi nih?...aku nekad je...siapkan bekalan macam biasa..buah-buahan sikit. Bersiaplah aku...disebabkan hari Jumaat..memang terkejar-kejar..nak tunggu suami balik sembahyang Jumaat...Sipau pulak nak ke tuisyen..ration tak beli lagi..serba tak kena...

On the way..aku call Angah..dia kata sempat kot. Lepas tu dia sms...kalau tak sempat ibu tinggal kat post guard je ration tu..hermm..berdetap di hati...rindu sangat kat Angah...takkan nak balik gitu je...ni nasi lagi..

Sampai dah lebih seminit 2 ..jam 3.00 ptg. Cikgu dah sampai...Aku nampak Angah keluar dari dewan ...terasa sedikit lega. Dapat jumpa jadilah...aku memujuk hati...bersalaman dengan peluk cium erat .. mengubat kerinduan. Aku suapkan sedikit nasi ke mulutnya...masukkan buah-buahan dalam plastik ration tu...dan Angah bersalaman dengan ayahnya dan Akak dan Deeha. Aku cuma sempat berpesan supaya jaga diri baik-baik dan dia berlalu pergi..

Betapakah...naik kereta ..ternampak bekal lauk pauk yg tidak sempat dijamah anakku...terkenangkan suapan nasi ke mulutnya...airmata bergenangan sepanjang perjalanan...perasaan bercampur baur...

Selesai maghrib malam ni pula...suamiku..macam biasa..buat kejutan lagi...nak ke Kelantan esok...Aku tergamam...memandangnya dengan pandangan kosong....terasa aku ingin pergi sendirian... jauh ..jauh dan jauh...malam ini jugaaaa...yang allah...tabahkanlah hatiku...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...