Khamis, 26 Mac 2009

BBQ

Menghadiri majlis bbq pelajar kelas H2P7 malam tadi sedikit mencuit rasa. Saya jarang menyertai pelajar untuk majlis begini kerana masalah meninggalkan anak-anak di rumah. Kebetulan pelajar memohon bantuan. Kesian pulak. Dah tertunda seminggu. Saya memberi syarat..mesti diadakan weekdays. Weekend...jadual khusus untuk anak-anak saya.


Dijemput hadir jam 9.00 malam. Saya hadir hampir jam 9.00. Anak-anak itu sedang membakar jagung rupanya. Baunya sedap...al maklum dah lapar sangat. Tapi saya maintain protokol. Saya beri salam dan dijemput duduk. Yang lelaki sibuk membakar. Yang perempuan sibuk bergambar dan saya diminta join sekali. Mula-mula malas juga nak join...ye lah...dah tua-tua begini, sesi bergambar tidak mendatangkan rasa teruja lagi. Sementara menunggu, dihidangi air dan saya berbual dengan beberapa orang pelajar perempuan. Agak janggal juga pada mulanya...tetapi lama-lama rasa selesa. Bergelak ketawa mengurangkan sedikit rasa keletihan seharian. Urusan di rumah saya letakkan ke tepi sementara waktu.





Banyak input yang saya dapat daripada pelajar-pelajar ini rupanya. Sesi pengajaran tidak mengizinkan saya banyak berinteraksi dengan mereka. Habis-habis pun saya buat lawak sedikit...mereka ketawa... dan saya banyak menceritakan pengalaman saya kepada mereka. Pengalaman yang kadang-kadang mengimbau masa lampau yang tidak akan kembali lagi dan mereka melongo mendengar.

Saya mengajar mereka erti etiket dan komunikasi. Mengajar mereka supaya senantiasa bersopan, beradab dan mengikuti norma-norma masyarakat. Mengajar mereka erti berinteraksi dengan manusia secara asertif supaya perhubungan sesama manusia menjadi semurni mungkin. Mengajar mereka bertata rias serational mungkin mengikut situasi dan tempat. Mengajar mereka bagaimana membuka mulut di khalayak dan agar apa yang disampaikan berkesan. Bukan mudah...tanggungjawab yang sangat berat.


Majlis malam tadi memberi saya sedikit gambaran...berkesankah apa yang saya sampaikan selama ni? Bukan setakat berpeluh dan berbuih mulut bercakap, badan pun rasa sakit-sakit. Nak ajar berjalan, duduk, naik tangga, turun tangga, berdiri dan sebagainya. Adakalanya saya terpaksa menunjukkan sendiri cara yang betul kerana mereka malu nak melakonkan. Ada tawa ria dan kadangkala kelas jadi hiruk pikuk. Tapi tak dapat dinafikan ada juga kelas yang responnya kurang...melemahkan semangat membara saya untuk mengajar. Pendekatan lain harus dicari apabila bertembung dengan kelas sedemikian.


Saya ketawa dalam hati kerana masing-masing maintain protokol. Mereka makan dengan tangan dan saya makan dengan sudu dan garfu. Ada ayam, nasi jagung, sausage, epal hijau dan jagung bakar. Kenyang sekenyangnya. Saya dah lama tak makan malam banyak dan berat begitu. Demi jaga hati anak-anak ini, saya makan sampai habis...dua ketul ayam, nasi, dan sekerat jagung. Sedap juga...pandai budak-budak ni bakar.

Sambil tu saya ambil kesempatan bertanya...awak rasa ada kesan tak pengajaran dinamika kemahiran?...jawab mereka...ada puan...sekarang ni bila nak buat apa-apa, automatik kami teringat apa yang puan kata. Jadi automatik kami jaga kelakuan kami. Betul puan ...sampuk yang lelaki...lega hati saya. Tah bagaimana terkeluar isu makan sisa. Kata bebudak tu isteri boleh makan sisa suami...suami jangan makan sisa isteri...saya tak begitu arif tentang ni...saya belajar sesuatu malam tu.


Terbukti apa yang mereka kata...ada ucapan pengarah projek, bacaan doa, makan dengan senda gurau yang minimal. Masing-masing makan dengan cara yang sopan. Tiba part makan jagung pecah suasana dengan gelak ketawa kerana kena makan row by row. Letih ada puan ni kan...tapi yang lelaki tak sabar makan dan kokak di mana mau. Tetapi sedar akhirnya bila nampak buruk sangat rupa tongkol jagung tu...akhirnya mereka mengakui, betul kata puan...setiap kali kokak kita akan tengok tongkol jagung ni sebelum terus mengokak lagi. Tawa berderaian.

Hampir jam sebelas baru tamat sesi penggambaran. Anak saya telah menelefon berkali-kali menyuruh saya pulang. Saya harus memastikan mereka semua pulang baru saya boleh beredar dari laman santai tu. Takut ada perkara tidak diingini berlaku. Lambaian dan kucupan di tangan menandakan rasa besar hati mereka kerana kehadiran saya. Senyuman dan deraian ketawa mereka saya bawa pulang bersama....terima kasih buat anak-anakku yang dikasihi...semoga berkat ilmu yang kucurahkan itu menjadikan anda semua dihormati dan dikasihi...



Gambar bersama pelajar H2P6 semasa saringan korel speaking 2008. Saya bukan tak ikut protokol pakaian...tapi pelajar-pelajar ini memilih baju kurung sebagai baju seragam mereka. Kebetulan pulak saya pakai baju hijau jugak...tapi bukan baju dan tudung yang sama tau... Hishh...baru perasan...tinggi dan besarnya saya ni...hehehe.

1 ulasan:

  1. wah, along dh jd pelatih koral speaking??haha..=D mantap2. long, nnt masak ns ayam ye..ns ayam along sgt2 sedap..yeay!!=)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...