Jumaat, 27 Mac 2009

ISTILAH CINTA

Batu Buruk 15 Mac 2009

Cinta senantiasa inginkan sesuatu yang istimewa bukan yang sempurna...
Kita mungkin perlukan satu hari sahaja untuk jatuh cinta dan bertahun-tahun untuk melupakannya...
...
Indahnya cinta hanya seketika
...


Begitulah tafsiran manusia tentang CINTA. Ada yang mengatakan cinta itu buta...cinta itu abadi..cinta juga diibaratkan kilat...jadilah cinta kilat...ada cinta terhalang...ada cinta terlarang...dan macam-macam yang dikaitkan dengan cinta.

Saya sering keliru tentang cinta. Mungkin usia begini tidak sesuai menjadikan cinta sebagai isu cerita tetapi salahkah saya berkisah tentang cinta. Kita sebagai manusia bukan jatuh cinta hanya sekali dalam hidup. Malah mungkin berkali-kali. Semakin jauh...semakin dikejar. Selagi ada halangan...selagi itulah kita memaut harapan. Agak pelik tetapi benar...

Saya pernah cuba menulis novel berkisarkan pencarian cinta. Lapan bab (pendek) dan berhenti. Sakit kepala memikirkan kerana setiap kali menulis... saya yang menangis... sampai bila nak siap kalau disulam tangisan? Bersandarkan pengalaman sendiri, kononnya...tapi dah dekat 4 tahun tak siap-siap...kerana apa...mungkin kerana cinta ini terlalu luas ruang lingkupnya hingga tak tercapai dek saya.

Kisah cinta memang sering menarik perhatian. Tetapi saya tidak begitu berminat dengan kisah cinta remaja, cinta tiga segi ala 70'an atau cinta hindustani yang gelombangnya ala tsunami itu dan kesudahannya 99% happy ending. Saya sangat tertarik dengan kisah romantis yang punya kelainan...punyai dimensi bersegi-segi sehingga hampir tidak dapat difahami...menyorot unsur kemanusiaan yang bertapuk-tapuk rangkaiannya. Tak percaya???Tanya kekawan saya...bila saya membaca novel tak siapa nak pinjam novel saya kerana mereka kata susah nak faham. Sakit kepala baca. Sangat berat...tetapi itulah kepuasan bagi saya. Advantage buat saya...boleh simpan cantik di rak buku...kalau tidak... lebu dipinjam orang...hehehe

Badai cinta sangat hebat. Pengalaman sendiri adalah sekerat dua...tetapi pengalaman kekawan dan ipar duai berada banyak dalam kepala saya. Itulah masalah saya...suka fikir hal orang lain sedangkan hal sendiri sering tidak terurus.

Cinta anugerah illahi paling murni. Jatuh cinta fenomena biasa dialami manusia. Putus cinta akibat tak sehaluan dan tidak direstui. Ada yang anti cinta, dikecewakan...thats it...till the end..aku tak mahu jatuh cinta lagi. Ada yang obses cinta...aku sanggup mati kerana cinta...dikau lah segala-galanya dalam hidupku...andai berpisah...berpisahlah nyawa dari badan...hahaha...hei kawan...hidup mati kita bukan ditentukan oleh cinta tetapi ditentukan oleh tuhan...

Filem Cinta dan Sepi adalah antara rangkaian kisah cinta yang meniti landasan fikiran saya. Ni sume filem yang orang tak berapa nak tengok...pening kepala daaa...boring...terpaksa pikir...cerita lompat sana sini. Tetapi... saya menitiskan airmata menonton. Terangguk-angguk kerana saya sangat- sangat setuju dengan isi cerita dan pengarahannya. Filem Muhsin yang sarat mesej itu ada unsur cinta mendalam, realiti hidup manusia yang sedikit sebanyak mengimbau masa silam saya...

Berurusan dengan perasaan adalah sangat-sangat sukar. Kenapa mesti benci seseorang? Kenapa mesti suka seseorang? Kenapa mesti CINTA seseorang? Saya nak jawab ape? Ada yang menyintai yang muda. Ada menyintai yang tua. Ada menyintai yang seusia. Ada menyintai yang opposite...maksud saya...yang hitam manis suka yang berkulit cerah dan yang berkulit cerah suka yang kelam dan ada pulak mesti sekufu...sama-sama kelam atau cerah. Ada yang menyintai yang single dan tidak kurang pula milik orang lain. Kenapa?..itulah keajaiban CINTA.

Tidak kurang yang menuduh...CINTA sinonim dengan nafsu. Itulah sebab terjadi pelbagai tragedi kerananya. Bunuh diri...dibunuh...terbunuh...membunuh...sume ada! Nafsu manusia yang mengawal segalanya...itu perspektif sekelompok manusia. Tetapi bukan bagi saya. Cinta itu memang murni. Nak kata nafsu 100% tak jugak. Saya lihat ada yang slim tampan berkahwin dengan sidia yang tubuh ala sumo. Ada yang muda cantik macam siti...kahwin dengan lelaki yang jauh berumur daripadanya. Dan berderetan lagi contoh-contoh yang kalau nak dipaparkan 4 ke 5 blog tak habis. Pendek kata benarlah... cinta inginkan yang istimewa...

Romeo n Juliet dan Laila Majnun adalah legenda cinta suci...saya tak pasti sebenarnya...legenda atau metos...dan pasangan yang mati kerana cinta. Saya bukan nak suruh pembaca mati kerana cinta. Janganlah!..mati syahid...perjuangkan cinta agama adalah jauh lebih berbaloi.

Memang sukar melupakan rasa cinta yang telah lama terjalin. Separuh mati mahu melupakan...kalau itu terjadi pada anda...cinta anda mungkin benar-benar ikhlas. Tetapi kalau cinta boleh dikuis sebelah kaki dan jatuh cinta macam main bola, rebut bila dikaki orang dan bila dah dapat ditendang...cinta anda jelas palsu. Sahabat saya pernah berkata...jadikan cinta macam bola ragbi..rebut bila tak dapat...dah dapat.. peluk dan lindungi ia...barulah best...first class lover beb...
Ape ye kesimpulannya??? Ishh...fikir sendiri lah..saya dah ngantuk ni. Bye...to those i luv so much...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...