Rabu, 10 Februari 2010

TERKILAN

Hish..depan saya ni emak dan abah mertua saya tengah tunggu anaknya keempat datang nak bawa mereka balik kampung. Sebelum jam 8.00 malam dah siap..nih dah jam 9.09 minit..tak sampai-sampai lagi....
Mak tak makan malam pun lagi..excited nak balik kampung. Dia minta saya pack sikit nasi dan air sirap buat bekal takut lapar. Petang tadi dah makan putu buluh..mouth watering tul..kerana saya pun dah lama tak ke pasar malam. Habis 10 ketul tadi..bukanlah saya sorang makan..sume..cubit sorang sikit..kecuali suami saya yang totally berbeza taste dengan kita orang.
Kesian tengok mak menunggu...terasa jauh di sudut hati saya. Sebagaimana saya menunggu anak-anak turun dari bilik di asrama. Pernah sekali menunggu Akak...sampai habis makan segala dengan Angah baru dia turun..alasannya tertidur..kami sampai..dia pergi mandi dulu..Ya allah..macam tak ada waktu lain nak mandi.
Kekadang saya agak bimbang dengan sikap anak-anak zaman ini. Pengertian dan sensitiviti mereka tentang kesusahan dan kesengsaraan orangtua semakin berkurangan. Mereka seolah tidak punyai empati langsung...lama tidak ibu menunggu... panas ke..hujan ke...ada kerja tidak..semakin hari semakin hakis mungkin perasaan itu.
Atau kerana saya yang tersalah didik. Banyak sangat tolak ansur..lambat..tunggu..tak pe lah..hati senantiasa terpaksa dilapangkan supaya hidup anak berkat..kerana kegusaran dan omelan di hati ibarat doa ..tidak elok untuk anak. Kite kena doakan yang terbaik untuk mereka. Kekadang terasa apa yang dibuat serba tak kena. Meletihkan...
Suami saya baru sahaja membuat panggilan...rupanya si bongsu ada program. Abangnya sedang menunggu di sana. Yang hairan mengapa tidak call..maklumkan..mak dan abah boleh siap lambat sedikit. Abah dah buka baju balik..kesian jugak tengok. Mak disuruh makan tak mau makan..bimbang jugak takut perut masuk angin..nak balik jauh..nak ke KL terus..tu..berjalan perlahan masuk ke bilik semula setelah beberapa jam duduk di sofa...hem...saya menarik nafas panjang..tak tau nak buat ape. Suami saya yang turut menunggu..sampai tak mandi-mandi lagi..entahlah..tak tau sampai pukul berapa mereka berdua terpaksa menunggu...mak nampak sangat terkilan...sesangat terkilan...

2 ulasan:

  1. simpati..
    kadangkala sebagai anak walaupun tak berniat tanpa kita sedari,kita sering mengecilkan hati org tua kita..

    BalasPadam
  2. ada rasionalnya tu...kite doa je moga anak-anak kita nanti lebih sensitif dengan situasi sebegini k...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...