Sabtu, 6 Februari 2010

WARNA..

Kami bangun agak lewat pagi ni...kelmarin letih..mengupdate rumah la pulak. Bawa mak dan abah shopping petangnya. Pokok-pokok habis kecut..berkecil hati betul kerana tidak dibelai. Tetapi kelmarin cuma sempat menyiram minum buat 'mereka' . Baja dah dibeli..berbulan makan bertahun tetapi tak juga sempat membaja...apapun pepohon tu masih cekal untuk hidup..masih hijau kerana mungkin faham niat suci tuannya..cewah..
Mak mertua saya mandi pagi sebelum saya keluar dari bilik. Saya ambil masa sedikit untuk berehat..bertenang.. kerana malam tadi mimpi berumah besar..banyak sudut sampai tak jumpa-jumpa di mana ruang tamu rumah..puas mencari sehingga badan jadi letih seletih-letihnya. Terjaga..alhamdulillah..masih berada di kuarters ni rupanya..tak payah berumah besarlah..letih dibuatnya..alasan tak berasas tu sebenarnya!
Setelah mengemas dapur..mandi dan bersiap sedikit saya intai mak..pintu bilik bertutup..curiga jugak di hati..tetapi cuba tenangkan..saya bersarapan dahulu...sehingga abah buka pintu. Tengok mak duduk di birai katil..tengah buat ape?????..weh..tengah warnakan rambutnya!...hehehe. Saya tergelak besar juga..tanya mak..macamana dia warnakan sendiri. Setahu saya di kedai pun tengok susah jugak proses ni. Kelmarin dia minta belikan pewarna ..saya belikan yang halal untuk dia. Sibuk dia menghulur duit. Saya ambil juga..takut dia berkecil hati..Mak memang biasa menginai dan mewarna rambut sejak saya mengenalinya. Trim sendiri lagi tu...Nampak tangan mak dah pulih dan boleh buat macam-macam sehingga habis baju kami pun dibasuhnya..ish..semangat dia kuat betul.
Sapuan nampak tak rata..jadi saya tanya mak... nak bubuh macamana?..mak senyum..bodoh betul la menantu aku ni rupanya ....alahai...dan dia dalam dengar tak dengar beri arahan tunjuk alatan..jadi saya cuba ambilalih..alahai baca instruction macam pe lagi..dah tak pernah buat...saya sapu rata..ala-ala salon..there..rata pun dan saya tergelak dengan mak..suruh mak minum pagi dahulu sebelum dibasuh dan dibubuh conditioner. Rupanya seronok juga tengok hasilnya..saya boleh tunpukan perhatian..buang semua rintihan rasa ke tepi...dan mak dah cantik..berambut hitam..kerana sebelum ni brownish..hehehe...
Setelah siap ...mak sibuk unjukkan jari keluar..saya tak berapa faham...sedang mengemas meja ..suami saya masuk ke bilik dan mertua saya unjukkan jarinya lagi..Hahahahahahahaha..rupanya dia suruh saya warnakan rambut dan misai suami saya..uban dia memang dah penuh dan saya tergelak pecah perut pagi ni...saya kata kat mak..biarlah mak..dia lagi hensem beruban penuh..padahal dalam hati berkata ..biarlah dia sedar yang dia tu dah tua..syyyyyy.
Hujung minggu depan kami nak balik ke kampung..nak buat kenduri kesyukuran buat angah untuk PMRnya dan naik rumah baru adik saya. Mak mertua saya nampak happy..kerana saya beritahu dia kami akan balik..mungkin hatinya berbunga bila boleh balik ke Tapah Road..tentu rindunya sudah jauh meredah ruang rasa selama berada bersama kami di sini...ye lah terkurung..laman pun tak de...
Apapun ...saya bersyukur ke hadrat Allah sekali lagi...kerana Allah mempertemukan saya dengan pelbagai rentak dan riak kebelakangan ini..ada yang menggembirakan dan bermakna ...ada yang pedih dan melukakan malah semakin menyedarkan saya yang selalu terlupa ini...membisikkan kebenaran yang sering saya cuba tutup sendiri..akhirnya segala-galanya telah terungkai ...alhamdulillah...

10 ulasan:

  1. bergembiralah wahai kakakku.. u deserve to be happy. snyum slalu, baru awet muda :D

    BalasPadam
  2. insyaallah adikku..sesamalah kita riangkan hati..lupakan segala kelukaan dan redhakan segala takdir tuhan..semoga allah kekalkan hati kita semoga muda senantiasa..awet muda?..ada bahayanya..hahahaha....

    BalasPadam
  3. x awet muda pn ade bahayanya jugak. so baik awet muda... keh3 =p

    BalasPadam
  4. ade-ade je budak kecik ni..keh update..covention ketam tu bila nak siap?..ni mesti sibuk layan orang kat wad sakit jiwa tu..semoga ada jiwa lara yang terubat tengok sang kejora hadir di sisi mereka...hihihi

    BalasPadam
  5. what a good daughter-in-law...moga segala kekusutan terurai dicelah rambut ibu....macam i di umpan kail....

    BalasPadam
  6. convention ketam tu br sket dlm draft. adeh2. nnt la dlu k.long. tp sy dh siapkan entry psl henfon. hehe.

    eh, lum one to one ngn patient sakit jiwa lagi. sok baru interview depa. fuh fuh fuh! *cuak*

    kalu hadirnya sy bole menggembirakan diorg, ape slh nye kan? hehe.

    BalasPadam
  7. ummi
    harap-harap gitulah...mungkin allah dah pertemukan penawar kesakitan ini..sama-samalah kita berdoa untuk ur mom n mine too..

    diana..
    mungkin ada yang wayar putus tu tersambung balik wayar dia bila jumpa doktor baik..dan comei naturally nih..hish..jgn dok perasan..hehehehe

    BalasPadam
  8. sorry nak tanya.

    mak akak tu kaler rambut dia warna hitam ke?
    sebabnya, kaler rambut warna hitam adalah haram.

    BalasPadam
  9. nanti rujuk ustazah dulu ye..akak tak pernah warnakan rambut sebenarnya...pernah terdetik dalam hati gak...thanx krn mengingatkan..

    BalasPadam
  10. tanpa nama:
    ok saya faham..i'll try to turn it to brownish again..terima kasih banyak-banyak ye..blh tau siapa?...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...