Jumaat, 5 Februari 2010

ILLUSI OPTIK

Weh..siapa tuh?..ahahahahaha..awasi illusi optik anda..jangan terpedaya dengan foto ni...wanita dalam gambar ni dah layak jadi nenek...tengok urat tangannya..tengok sendi jarinya..kembang..melambangkan dah dekat mencapai jubli emas..melaksanakan segala urusan duniawi siang dan malam..huhuhuhu.

Sebenarnya saya baru sahaja bertemu dengan perkataan illusi optik..frasa yang indah molek... dikirimi seorang insan yang saya sayangi...selaku saudara sendiri...seiras perlakuan dan sudut pandangan. Saya tersenyum lebar sendirian..lantas terasa ingin benar menulis mengenai illusi optik ini..

Saya bukan seorang insan yang lemah lembut..saya sangat kasar..pelajar-pelajar saya faham benar..mula bertentang mata pasti tertunduk..takut dan kecut..seminggu dua baru usai bimbang diriak wajah. Pada mulanya saya merasakan itulah kekurangan diri saya tetapi sejak pandai berfikiran serba reverse ini...alhamdulillah itulah kelebihan yang ada pada saya ..saya kira. Membuatkan pelajar saya terkenang..tersengih dan ketawa terkekeh terutama apabila saya bercerita tentang pengalaman hebat saya..tapi yang ganas-ganas belakalah...

Kekadang saya tersenyum sendirian kerana adakalanya 'dunia' boleh bergoncang kalau saya naik marah..kalau hati saya disergah gundah..kalau jiwa saya diusik kenakalan dan ungkapan jahat orang lain... Saya tidak pernah mahu berselindung di sebalik nama orang lain.. Bagi saya sikap terbuka apabila berbincang mengenai sesuatu isu melambangkan siapa diri kita. Mengapa mahu menyembunyikan rasa..kerana ia cuma boleh buat kita jadi lebih ganas dan lebih ganas dari pembunuh bersiri...kerana pembunuh bersiri cuma membunuh orang lain..sedangkan kita membunuh diri sendiri..betul tak?

Adakah saya layak menasihati orang lain?..hem kena fikir dua tiga kali juga..kerana diri pun tak berapa nak betul alignmentnya. Ada terlebih..ada terkurang di sana dan di sini...Apapun saya sering membina tekad ..tidak tahu kesampaian atau tidak..mahu hidup gembira..buang segala yang negatif..serba hitam dan legam..biar putih dan jernih sesuci air yang terjun dari pergunungan...agar illusi optik mengenai diri saya berubah menjadi kenyataan.

Akak...sering berkata sambil berseloroh..ibu..akak nak buat countdown...countdown berapa orang orang kata ibu kakak akak..hahahaha...anakku sayang..ibu tetap ibu...ibu yang sering bertempik dan terkucil perasaan ...era warga emas semakin cemas menggamit ibu..doakan sahaja ibu sihat untuk terus berbakti dan kita lupakan sahajalah illusi optik orang lain tu.... diana...buang semua baju hitam tu..pakai yang merah..bukan illusi optik tuh..betul-betul comei..kihkihkih.

2 ulasan:

  1. ish k.long, mane bole buang smer baju itam itu. sbb warna itam tu warna personaliti sy. mysterious. hehe. combination itam merah. perfect k.long. feveret color sy.

    warna itam yg kononnya menyorok dan tak mo org nmpk, tp ade warna merah yg sbenarnye org yg benar2 nmpk kite yg boleh melihat.

    sy pn dh nk msuk era warga emas neh. dh suku abad tahun neh. adeh2. keje pun tadak lagi. haha.

    BalasPadam
  2. haih..baru warga perak tu..jauh lagi dari warga emas...

    ok la...warna bukan lah penentu sifat manusia..hati penentu segalanya..biarlah diluar hitam..di dalamnya merah menyala ..berani, segar dan cekal...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...