Rabu, 15 September 2010

RIAK RASA AIDILFITRI 2010

Family dengan abah dan mak..sejurus sebelum pulang..huhuhu

Wajah sepupu dan adik aku
Aku di barisan hadapan..hehehe


Ateh..posing sakan

Aidifitri kali ini bagai hadirnya panas mendung dan hujan. Panasnya hati..mendungnya perasaan dan jatuhnya airmata berjuraian..hadir dalam satu suasana yang tidak pernah terduga dan disangka.

Yang buat hati aku suam-suam kuku...
Suami aku...jam 1 tengahari ..hari Rabu...baru nak tukar tayar kereta yang dah botak licin tu...
Seluar jeans Deeha sahaja yang aku peruk dalam beg...yang berdua lagi tu..entah di mana...kumbah dan aku terus kumbah ingatan aku..dan dapatlah kesimpulan yang menyimpul jerat hati aku..tertinggal di rumah rupanya..aku tanya berdua tu..jawapan 'standard'..tak tau..ibu buh mana?.. Singgah di Parkson dan kami beli lah 2 helai sorang yang salesnya 70% tu..Mungkin anak-anak aku ni happy go lucky tiada terperi..kekadang aku rasa rasa nak seligi je..adik..hehehe...elok jugak tinggai no...boleh tambah koleksi jeans..aduhai...bengkak hati aku

Yang menyentuh hati...
Anak-anak aku nampak cuak je..cari tempat parking tiba di rumah mertua aku. Masa tu dah jam 2 pagi...sepupu sepapat mereka tidur bergelimpangan di ruang tamu...nak letak beg pun tak tau kat mana..sebab rumah ni memang tiada penghuni kerana mak dan abah mertua aku tinggal di KL dengan adik ipar aku. ..penuh habuk dan Akak bersin tak berhenti pagi tu. Aku pun kuis apa yang patut..bentang toto yang dibawa dan kusyen kecil buat alas kepala. Lepas bersahur ..anak-anak dan aku sekali tidur semula sampai jam 10.30 pagi..apa punya menantu daaa....

Hingus aku meleleh bersihkan rumah...penat tetapi berbaloi...aku arahkan semua anak-anak sepupu sepapat tu gotong royong...jadi mak tiri aku hari tu...pasang langsir segala..rumah clear..barulah terasa kehangatan nak beraya..kesian mak mertua aku..anyway itu je termampu aku bantu..

Yang menyayukan...
Emak mertua dan abah sangat sedih dan sayu..lebih dari selalu..mungkin kerana tidak semua cucu dan anak-anak balik tahun ni..menusuk sayunya di hati aku.

Aku dan suami pun duduk menanti ahli keluarga datang bersalaman ...terasa tua sangat dah aku nih... anak-anak aku terutama akak dan angah memeluk erat dan seerat itu juga aku balas. Tangisan kami bagai tak terhentikan ..adik-adik ipar aku juga sayu dan menitiskan airmata...aku ciumi mereka yang rapat dengan aku termasuk Chik..entahlah ye..selalunya tak lah macamni..mungkin terkandung seribu rahmat di aidilfitri kali ini..banyak yang terpendam tak terluahkan selama ini ..

Sampai di rumah abah di Kalumpang saudara mara sebelah aku datang menyerbu..serentak pulak tu..huh..letih bagai nak rak..tapi yang berbekas di hati...di sinilah letaknya martabat abah..saudara mara tak pernah lupa menziarahinya setiap lebaran..aku?..camna agaknya dah tua nanti..huhuhu... mak saudara sebelah mak datang beraya..seronok berkisah..berseloroh...sebelum pulang bersalaman..entah bila bertemu lagi..Ateh..Pak Andak..menitiskan airmata...penuh sedu dan sedan..

Yang bertandang bukan sihat semuanya ...ada yang datang terhinggut-hinggut..ada yang datang berpalang besi segala di kaki ...cerita tempurung lutut kaki hancur jadi kapas..kaki berpalang besi dah hampir setahun...mengerikan sungguh dan menyedarkan aku betapa aku ni jauh lebih bernasib baik berbanding mereka..alhamdulillah
Deeha juga menyuarakan isi hatinya...menangis pilu setelah aku marah-marah kerana kacamatanya patah tertindih..dia sangat sedih kerana katanya dia selalu menyusahkan aku..asyik sakit..tak pandai dan tak baik macam Angah..Pernahkah seorang ibu berperasaan begitu?...tanyaku....kami bertangisan bersama..aku minta maaf dan ada pulak ending yang lawak..ibu..ibu sayang adik kan?..haaa laa..ibu sayang sume anak ibu...dan buat sementara ni dia pakai contact lens..melawalah pulaknye... hehehe

Yang mengejutkan...
Nenek saudaraku sebelah aruah mak yang berusia 78 tahun meninggalkan kami buat selama-lamanya pada hari raya ketiga..sekarang ni tinggal datuk saudara aku yang bongsu sahaja daripada 4 beradik...anak-anak dan cucunya ramai ...kami menziarah...wajah aruah Wan Cik berseri jernih..membuat hati tersangat pilu bila memandang...Terkenang aku sewaktu kecil berlarian di halaman rumah..mandi di sungai kecil tepi rumah yang kekal ada hingga kini. Di luar rumah aruah ...mak saudara aku berkisah kebaikan Wan Chik..terasa diri begitu kecil...aruah.. isteri yang sangat baik...suami santap berdulang asing..marah-marah jauh sekali...senantiasa tersenyum..bezanya ibarat langit dan bumi jika dibandingkan dengan diri aku ni...pada akhir usia sedikit nyanyuk..tetapi nyanyuknya asyik nak bersolat..suami bersolat..mereka berjemaah..tak pernah lupa itu...hermmm...aku menarik nafas dalam...sedalam-dalamnya...Sewaktu jenazah diturunkan nampak atuk duduk di tangga mengenggam tangan...renungan dilontarkan ke keranda dan dia melangkah longlai mengiringi jenazah..ya Allah pilunya..hanya tuhan yang tahu..dan kami meninggalkan keluarga itu dengan peluk dan tangis..jangan tak datang walaupun Wan Chik dah tak de..itu pesan mereka. Al Fatihah buat Wan Chik..

Aidilfitri ini meninggalkan seribu kenangan buatku..gembira bersulam duka...entah bila bertemu lagi..entah bagaimana pula riaknya tahun hadapan..hanya Allah yang menentukan. Segalanya akan kekal terpahat dalam kenangan...
Salam, anggerik suci mengiringi permohonan maafku zahir dan batin, wahai yang tak pernah lekang kasihku padanya...mana mampu ku melupakan...aduhai...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...