Khamis, 2 Jun 2011

KELIRU ....

Terasa sangat letihnya sesampai di rumah petang tadi. Dengan tangan memegang berbundut barang..aku terpacak di depan pintu rumah. Rasa nak pengsan tengok rumah. Pokok pasuan di beranda pun nampak layu dan kuyu...tak bersiram hampir 3 hari...aku tak daya nak buat semua tu.



Anak-anak tengah bergelak ketawa makan pisang goreng dan Angah tengah masak maggi di dapur. Aku cuba tenangkan hati...hish...jgn bising...kesian kat anak-anak...dah lah tak ke mana cuti ni..kene leter pulak..Masuk dapur...hanya allah yang tahu...

Masih bertudung...aku tinggalkan barang di dapur...ke ruang tamu join anak-anak makan. Aku kuis rasa sakit hati tu...sambil tu arah Deeha tarik paip getah ke berada depan..nak siram pokok...Bangun dan aku pun siram pokok-pokok tu...dah kena air..barulah bermaya sikit nampaknya..dan aku bergerak ke dua lokasi lagi...siram dan terus siram...sambil hati berkata...bukan manusia sahaja...pokok pun terabai kebelakangan ni...namun nak buat macamana...aku tiada pilihan.

Lepas tu aku sambung bersihkan beranda belakang dan kemas dapur..bergerak ke ruang tamu. Masuk ke bilik anak dara aku yang bertiga tu dan kemas apa yang patut...rehat sebentar...mandi dan solat..

Selepas solat...duk depan laptop ni pulak...buka blog...dengar lagu dan intai facebook...Sambil tu...panggil Sipau angkat kain yang tak berlipat  ke depan...Sambil online...sambil lipat kain...Tak cukup lagi...terjerit-jerit panggil Sipau...suruh buat latihan matematik. Aku nampak dia keluar masuk bilik angah...muka kelat je...tak faham apa yang angah ajar. Aku panggil dia ke depan.

Hah!!!...sambil online...sambil lipat kain...sambil ajar matematik...sambil menulis blog ...sambil berfikir..projek apa nak dibuat untuk tugasan berkumpulan pelajar aku nanti. Amat meletihkan...sambil lipat, ajar, blogging segala...aku menguap...teringat pulak baju kerja esok tak iron lagi.

Haissshhh...entahlah. Fikir sekali...alangkah siksanya seorang ibu menghadapi hari yang berlalu... dua kali fikir...itulah kelebihan seorang ibu yang tiada pada seorang bapa..Dua tiga kerja boleh dibuat sekali harung...sambil lipat kain...mata mengerling ke arah Sipau...tengok kesungguhan dan ketakutannya...rasa panas pelupuk mata dek airmata. Apapun aku sangat bersyukur...keputusan peperiksaan Sipau bertambah baik. Keputusan matematiknya meningkat ..begitu juga beberapa subjek yang lain..berkat adanya cikgu matematik yang tidak bertauliah seperti aku...yang selalu keliru...selalu diketawakan anak-anak kerana sering bawa ajaran sesat dengan aksi cikgu matematik yang paling garang di dunia...

Aku sebenarnya semakin ngantuk...Angah sedang menunggu nak online game...makan malam...belum lagi...okey..sayonara semua ye...semoga bertemu lagi di lain lembaran...cau cin cau!!!!!

2 ulasan:

  1. samala kita.now amat terasa letihnya.mula nsk marah x tentu hala.

    BalasPadam
  2. herm..tp dah marah nyesal pulak kan...we have to take a break kot no...betul mcm u kata..kalau berterusan gini..kite akan lebih tua dari sepatutnya...badan dan minda down sekali gus...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...