Ahad, 29 Mei 2011

TAK KENA...




Entah di mana yang tak kena...

Letih arini...baru sahaja balik dari Alor Setar...bawa anak jalan-jalan. Kesian tak ke mana cuti ni...al maklum Sipau tuisyen sepanjang minggu ni. Cuti aku dengan hubby pun dah selisih sehari. Hanya hari Sabtu dapat cuti bersama...dah Akak pulak kerja..Hari ni pun Akak tak dapat bersama...terasa kehilangan...

Jam 12.00 tengahari baru dapat bergerak ke Alor Setar...Sipau baru habis tuisyen...main tukar baju dalam kereta je..hish...Angah kene pejam mata bila adiknya yang comel lote tu tukar baju di belakang. Seawal jam 8.45 ...aku dah bergerak ke KMP dengan Deeha. Janjinya dengan Angah sekali...tapi entah berapa kali dibangunkan Angah tido. Biasalah ,,,dah sembahyang subuh...dia akan sambung tido sampai jam 11 pagi...Nak bangunkan...Allah yang tahu betapa siksanya...

Sampai di KMP..terhinggut-hinggut aku dengan anakku yang ter'slim' tu angkut buku-buku dan sedikit fail ke cubical 'merah' aku...satu-satunya cubical pensyarah yang berwarna merah di KMP...hehehe..faham-faham je la,,,recycle je apa yang ada...Nasib baiklah ada cubic terpakai...maka di dalam cubic itulah aku menetap sekarang. Agak sakit mata pertama kali melihat warna merah tu...tapi macam biasa..kene terimalah seadanya...

Mood aku terpaksa didorong satu-satu...sehari.. dua tiga benda aku bawa masuk ke cubic tu. Letak dan dok termenung memandang. Terasa ade je yang tak kena...tapi tak tahu lah kat mana...Aku asyik renung ke siling...asyik menyalahkan lampu...malap ke?..atau hati aku yang malap agaknya...kebelakangan ini dua tiga benda yang menyerbu datang pada waktu sama...letih fikir dan fikir...sampai kekadang rasa aku tak mahu fikir apa lagi...

Aku ajak Deeha tolong hias...Dia dok tersenyum sumbing tengok cubic merah aku...hehehe...bunyi suaranya dalam tawa...macam sindir je..Aku buat lawak sikit..Deeha tengok..ibu wat studio kat cubic..selamba aku menyindir diri sendiri..Ok lah tu...Deeha memberi semangat...ibu ni... itu pun dia nak susah hati...katanya bila aku rasa tak puas hati dengan susun atur kad-kad di dinding...terasa kaku semacam..entahlah..kreativiti aku ni dah hilang sedikit demi sedikit agaknya...keseronokan menghias semakin malap...bagai cahaya lampu itu...

Aku susun sahaja buku-buku tu di rak. Tiada apa yang aku pindahkan. Sejak sampainya rak tu minggu lepas..tak teralih ke mana jua pun..aku terus isi ruang kosong tu..asal terisi sudah...nanti..kot-kot ade mood..aku perbaiki semula...

Masa terus berlari meninggalkan...esok mula dah sesi P&P...entah bagaimana nak bermula..kerana serba tiada. Apapun aku akan usahakan apa yang patut...mempersiapkan diri menghadapi rintangan yang ada...kerana aku telah memilih jalan ini...tak boleh berpatah balik. 

Dalam perjalanan pulang tadi...bertembung anak-anak baru KMK...berbasikal...kulihat pepohon buluh melambai-lambai...sejuknya mata dan hati memandang..Terdetik gambaran kisah lama...adakala aku akan singgah di hadapan pejabat...ronda tengok pepohon yang ada...mana yang layu...mana yang subur...mana yang berbunga...mana yang mati...batu mana tegap berdiri..batu mana bertaburan jatuh...nursery ok ke tak..baja dah sampai ke belum...dan anak-anakku terhinggut-hinggutn dalam kereta dengan jeritan mengajak aku balik...Haihhh!!!...segalanya tinggal nostalgia kini...aku cuma mampu melihat dan tidak perlu singgah lagi...betapa sayunya hati...Buat yang membaca ..coretan ini bukan peraih simpati..cuma luahan hati yang terbit iklas dari dalam diri...wallahualam..

2 ulasan:

  1. amat faham. bial masuk kolej kat roundabout, tgk pokok buloh semua buat i teringat kat u. selagi tegak pokok tu, selagi tula u dapat pahala

    BalasPadam
  2. pokok buluh tu unit keceriaan tolong selenggara je..tapi tengok gemuk2 belaka..bila angin tiup..melambai-lambai..pe pun masih berpeluang menikmati keindahan dan kehijauan...kira ok lagi..cuma boleh tengok je la sekarang ni..hehehe

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...