Khamis, 13 Oktober 2011

PELUPUH BULUH...kesidang..sirih dan pandan...





Pagi ni agak lama aku melepak kat cafe. Minum pagi bersama Urah..Mazlina dan tentunya dengan girlfren aku ...Hajar...kehkehkeh...Menu?...Moi Sup..kata orang utara..alahai..menu orang sakit...bubur nasi+sup ayam+kacang goreng+lobak jeruk+bawang goreng+ikan bilis goreng+daun sup+cili berkicap...penambah rasa...diet???..tentunya tidak...menambah berat badan lagi ade..sebabnya...selang sejam je nih ...lapar balik dah...

Beberapa hari ini aku banyak berangan-angan...segala-gala yang indah..sebagai escapism barangkali. Angan angannya nak pergi bercuti dengan anak-anak...sebaik selepas Angah habis exam...dah letih rasanya aku stress...Sipau UPSR...Angah SPM. Rasa macam nak bercuti jauh-jauh...tapiiiiii...Akak pulak tentu tak boleh bersama...herm...buat hati sedikit tak rela...

Pagi tadi juga... aku berseloroh dengan Ros..teman sekerja...biasalah.. orang tua-tua ni..gemar merapu  sakan. Isu sama yang sudah beberapa kali kami bincangkan...cuma masih belum terlaksana perancangan...huhuhu. Terbitnya isu...hanya kerana Ros terpaksa ke unit lain untuk MEMBERUS GIGI..hehehe..pelik juga kan..Macam biasa aku suka bawa balik masalah balik ke rumah...tfikir sambil sidai dan lipat kain...etapi kalau fikir dalam-dalam...ini bukan masalah..tapi kami dua orang memang suka cari masalah. 

Masalah simple yang hanya perlu solusi yang sangat simple...nak gosok gigi...pergi ke toilet je laaa..betul tak?..Namun memandangkan unit kami ini serba kekurangan...ruang kecil...umat pun kecil...singki pun tak ada macam unit-unit yang  lain...sangat ketara rasanya permasalahan ini... lalu...aku yang bagai belanda dapat tanah ni..suka cuit-cuit idea...saja suka bagi ada isu...mencadangkan untuk bina dinding pelupuh buluh kat paip belakang unit kami ni. Aku sedia nak beli singki dan Ros pulak kata suaminya sudi nak tolong cari  pelupuh buluh tu...itu pun ..mungkin bila dapat duit bonus nanti...ish...kononnya la...

Haaa...tu dia!!!...tak ke berat jadinya masalah ni. Siapa lah yang bagi kebenaran kat kami nak bina tembok pelupuh yang akan nampak dari segala ceruk penjuru kolej tu..dari tepi jalan...dari asrama..dari gajah menyusur...dari pejabat...hahaha...takut nanti jadi mercu tanda je tu...Namun..aku tetap aku...sambil bergelak ketawa...aku membayangkan yang indah tentang singki berdinding pelupuh buluh tu..tentu nampak manis..di mata aku la...ala-ala kemelayuan gitu...buh pulak pokok pandan dan pokok sirih dan segala herba di sekitarnya...huuuhhhh...indah dan sejuknya mata memandang ...dan Ros..yang selalu mendendangkan lagu klasik tu dapat bernyanyi dan leretkan senyumannya setelah menggosok gigi...hehehehehehehehehe...tentu indah dunia ni.

Apapun usul tu masih belum diketengahkan kepada pihak pengurusan...Aku dan Ros cuma berangan-angan...nampak macam tak logik...tapi cetusan idea ni agak unik bagi aku...buat cita-cita aku untuk menjadikannya satu kenyataan semakin membuak-buak. Kalau di KMK dulu...idea buat nursery pokok entah berapa kali ditolak dengan pelbagai alasan...akhirnya terbina juga..berkat kesungguhan MERAYU dan MEMINTA...ada kemungkinan usul ini juga akan menghadapi masalah yang sama..pendekkan kata..aku dah lali dengan ketidaklulusan permohonan dan usaha membolosi ketidaklulusan itu ada kemungkinan dapat diusahakan....insyaallah..

Buttttt....bila aku kembali menoleh ke belakang...teringat pulak ....pihak pengurusan pernah idak meluluskan permohonan aku menggunakan banquet untuk P&P etiket di meja makan...semangat aku sangat down masa tu...buat hati sedikit cuak....Herm...untuk yang logik pun terhalang..apatah lagi yang ini...jadi....huh...sekali fikir ..usaha ni macam buat pening kepala je aku fikir. Namun...visi aku sering mengatasi keupayaan aku ni...Insyaallah aku akan cuba usahakan jugaaaa... kerana yang terbayang di mata aku kini...  betapa seninya lokasi itu nanti dengan harumnya bau sirih..daun pandan ..kesidang...daun kesum...melur...haaaaahhhhhh... nyamannya aromaterapi di Pelupuh Bay Unit Kemahiran Dinamika KMP...Woooiittt...hampa mimpi ni biar pada-pada laaa!!!...siang ni weh...bukan malam...doakan aku ye...bye...muuaaahhh

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...