Selasa, 17 Mac 2009

HUJAN DAN OMBAK

Hei...mana hujan dan ombaknya? Biarlah saya warm up dulu...Ni hutan Banding. Sangat cantik, sejuk mata memandang menusuk masuk ke ruang sanubari saya yang sangat halus. Perjalanan ke Kuala Terengganu ini perlu saya rakamkan. Sangat perlu rasanya. Banyak perkara yang saya nak kongsi bersama. Keindahan, kesyahduan dan dugaan Allah yang amat besar datang menghambat saya dalam suatu jangkamasa yang sangat singkat.

Cabaran untuk pergi cukup membuat saya benar-benar letih. Saya sudah semakin berputus asa. Suami yang sibuk, kerenah birokrasi , fikiran yang tidak tenteram dan kesihatan saya yang yang semakin terjejas sejak kebelakangan ini. Hampir-hampir sahaja perancangan tidak menjadi. Saya sudah terlalu lama kepingin pergi. Pernah terdetik untuk pergi seorang. Semata-mata nak lihat ombak memukul pantai, duduk seorang diri menghirup bayu laut hingga ke larut malam. Tetapi saya sedar hidupnya saya bukan seorang. Ramai menyokong dari belakang, terutama anak-anak. Saya terpaksa pujuk dan terus memujuk suami tercinta untuk pergi. Akhirnya dia mengalah. Ok...dia booking hotel...itupun setelah 3 kali buat hal...ape lagi saya merajuk la...senjata wanita tu...hehehe. Adik bongsu dan suami turut serta. Ini sebenarnya idea mereka. Nak berkongsi percutian dengan anak-anak kami...masih belum dikurniakan cahaya mata walaupun setelah 10 tahun berkahwin...saya?... jenuh tepis.

Perjalanan sangat meletihkan. Hujan turun hampir 50% perjalanan. Saya dah lama tak jalan jauh. Habis-habis holiday kat Penang. Anak-anak keletihan, yang becuk...si bongsu, gebu tu asyik tanya ...tak sampai lagi ke?. Bila kerap ditanya saya mulai rasa bersalah...betulkah tindakan aku...bercuti sejauh ni?. Itulah saya...sering tidak percaya kepada diri sendiri dan sering tewas apabila diuji berganda begini. Suami turut resah...memandu dengan kelajuan 60km sejam dari Jeli sampai ke K. Terengganu sangat jemu dan meletihkankan. Hujan ..jam pulak.

Kalau lumba dengan penyu pun, penyu sampai dulu...memang la sampai dulu...Penyu kan dah berkampung di Terengganu sejak dulu lagi. Ishh...

Nak cari hotel ni dah sepasai. Tawaf 2 kali baru jumpa. Call situ, sana, sini .Nampak gah . Ini sahaja yang available. Hotel dan appartment lain dah penuh. Ye lah...perjalanan yang tak dirancang memang banyak masalah. Saya memang suka cari masalah...hampa sume jangan tak tau...

Hujan terus turun. Anak saya yang bongsu berdukacita terus-terusan. muncung seinci panjang. Keluar perkataan keramat...nak mandi kolam je...bengang gak...tapi saya cekalkan hati. Anak-anak memang macam tu kalau tak dipenuhi hasratnya. Macam saya...mak kepada anak-anak pun, asyik sebut benda yang sama selagi tak dapat. Asyik merenung dari sliding door berkunci. Pemandangan indah di bawah. Kalau jadi dia pun, kita akan teruja sesangat. Tapi saya tak berdaya...hujan dan deruan angin dan ombak jadi batu penghalang.

Sejuknya hanya Allah yang tahu. Saya terus melompat ke katil. Anak-anak berlarian, gurau senda terus kedengaran bercerita itu dan ini ngan mak usu and pak usu. Saya baring berselimut ngan suami. Rehat...peluk memeluk. Anak-anak tersenyum puas tengok kami intim. Cik abang yang ini pantang letak kepala atas bantal...mengeruh. Saya bangun sambung cerita ngan adik. Selang beberapa minit nampak hubby bangun baca surat khabar pagi, yang tidak sempat dibaca tadi...asal dia tak merungut dah cukup ok. Nampak serius je...saya pura-pura-pura tak faham.

Malam keluar makan di Nil's Restaurant. Rasa...biasa je. rm122. Haa..memang mahal ...sebab tak lah banyak di order kerana masing-masing letih. Saya tak begitu selera nak makan. Tak tau kenapa. Saya dah kenyang kot bila nampak kelibat destinasi. curi-curi pandang ke plat kereta dalam perjalanan, intai-intai pemandu...mana tau ada yang dikenali. Tapi tak ada. Lepas makan hubby naik terus. Dia memang penat, kendali kursus...balik KL terus bawa kami ke sini. Kalau saya tentu dah lama ngamuk. Tapi...hubbyku yang satu ini...sangat penyabar. Sepatah ucapan sakit hati pun tak keluar dari mulutnya. Aku betul-betul respect. Apalagi , aku pulak yang menyesal ajak dia ke sini. Kesian...

Ombak sangat kuat memukul pantai. Hujan pun turun sesekali lebat, sesekali renyai dan kurang-kurang pun gerimis. Langit gelap. Seolah-olah menanti kehadiran saya ke sini. Dimaklumkan sebelum ni tak hujan pun. Malam tu lepas makan, saya bersama anak-anak ke tepi pantai. Ombak kuat memukul pantai...hati saya sangat tersentuh. Gerimis tidak saya pedulikan kerana melayani fikiran.

Malam itu saya tidak lena tidur, teringatkan sesuatu. Badan pun letih tidak terhingga. Jam 4.45 pagi dah terjaga terus. Cuba pejamkan mata. Pagi anak-anak turun makan, saya dan hubby relaks kat bilik. Tercapailah hasrat si bongsu...swimming sepuas hati. Sampai demam adik ipar saya tu melayani kerenahnya. Saya mencuri pandang dari atas. Nampak mereka gembira bersama adik saya suami isteri. Sedih rasanya...melihat adik saya menumpang kasih anak-anak saya. Biarkan...saya biarkan mereka bergembira di bawah sana. Saya terus berehat. Menanti hubby bersiap dan kami ke medan selera untuk sarapan.

Lihat...suami saya yang berbaju jingga bata tu....dok tunggu nasi dagang. Saya jadi macam tuan puteri tunggu dihidangkan santapan. Sesekali seronok buat macam ni kan... Lama gak. Sampai-sampai saya mula makan. Tapi makan separuh sahaja. bukan tak sedap tapi pulut seratus peratus. Saya tak boleh makan pulut. Tapi dah lapar dan nampak menyelerakan...makan lah. Kalau nak sakit pun, sendiri tanggung. Tengahari kami shopping. Adik dah beli berpasang-pasang baju...saya tak jumpa-jumpa sehelai apa pun lagi. Memang masalah. Akhirnya saya beli juga 2 pasang walaupun kurang berkenan dan sehelai baju batik suami. Anak-anak beli cenderahati buat kawan-kawan. Mana nak dapat, saya bukan fokus sangat membeli...asyik memerhati dan berfikir tentang manusia yang lalu lalang, gelagak penjual dan pembeli dan macam-macam benda menyerbu masuk dalam fikiran. Hubby...tolong beli tepak sirih untuk rakan seunit. Pandai juga dia membeli...cantik. Adikku yang comel montel tu...kayu manis raksasa pun dibeli nak buat hiasan...kalau tak cukup kayu manis dalam gulai kenduri anak kami nanti boleh la minta kat dia...hehehe

Balik dah pukul lima. Anak-anak semakin letih. Letih jadi penasihat ibu...tunggu je ibu unjukkan yang mana. Terus mereka kata cantiknya serta merta. Nak bagi cepat beli. Tetapi kadang-kadang mereka nampak frust sangat bila saya tak termakan kata-kata bermadu mereka tu. Saya sering ketawa dalam hati...hampa sume nak tipu ibu ye...ibu pun ada strategi sendiri. Bila bawa masuk dalam kereta, nampak banyak juga yang dibeli dalam tak dirancang tu.

Makan malam hanya beli dari A&W dan dua nasi goreng. Anak yang bongsu ghairah minum beer (root beer). Saya bukan pro yahudi. Tapi tak ade pilihan. Takut rajuk dan tangis berkumandang lagi. Mereka makan dengan lahapnya. Dah hujan dan kesejukan sepanjang hari. Saya makan dua sudu nasi. Tak boleh masuk perut. Supper... Penang Char Kuay Teow dengan kawan lama. Bercerita. Panjang tak panjang...hampir sejam. Terubat juga perasaan. Hujan lebat dan ombak terus memukul pantai , makin hebat... sambil kami juga hebat bercerita.

Saya balik ke bilik dengan perasaan yang bercampur baur. Letih, resah bercampur lega...aik yang mana satu ni. Saya memang selalu celaru macam ni..jangan tak tau. Saya terus baring dan hubby masih menonton tv. Anak-anak ada yang tido. Ganti pakaian...terlelap dan terjaga jam 2 pagi. Saya tak boleh lelapkan mata lagi sampai pagi. Deruan ombak semakin ganas kedengaran...seiring perasaan saya. Kehadiran saya ke sini tak diperlukan mungkin...fikir saya. Saya rasa sangat terharu...dan terus cuba lelapkan mata yang tak mahu lelap itu.

Jam 11.00 pagi lebih kurang...kami dah tinggalkan Primula. Hati saya tersentuh. Si bongsu sempat mandi sekali lagi. Kami mengakhiri lawatan ke Taman Tamaddun Islam. Anak-anak seronok. Masjid Kristal saya lawati dan foto bersama satu-satunya putera saya ini saya rakamkan...

Dalam perjalanan pulang matahari mula menampakkan wajahnya, menjadikan saya semakin percaya Allah telah takdirkan kehadiran saya bersama ombak besar dan hujan lebat dan mengiringi kepulangan saya dengan sinaran sang mentari petang dan disambut pekat malam... jam 11.55 malam. Saya menarik nafas lega. Tamat sudah penantian dan pencarian saya mungkin.... Kuala Terengganu dan isi alamnya ...terima kasih kerana menghadiahkan ombak dan hujan kepada saya yang sangat kerdil ini...

Senjakala di Tasik Banding

Kasih sayang yang tidak bertepian. Adik bongsu saya, Suhaili dan suaminya , Sabri...riang melayani kerenah anak-anak saya. Pengalaman manis yang tidak mungkin akan berulang lagi...sampai bila-bila.

5 ulasan:

1. wah..hangpa pi bercuti na..hehe..=) nnt acik nk ikut gak!!!=) hehe..

BalasPadam
  2. wah..syifa' & pak cu dia dh mcm adik beradik r long..hehe..=)

3. long, cik try test2 komen..hehe..selamat berblogging long..=)

4. harap syifaa dewasa jadi insan mulia yang lembut hatinya

BalasPadam
  5. alamak.... cun pulak gambar kami ni dalam blog along. Memang sonot dapat gi ganu ngan along. Bila-bila boleh la plan gi lagi famili trip macam ni.... chik nak ikut pun boleh.... Gambar pipaq ngan pak ucu memang mcm anak ngan ayah. Mana tak nye, sama tembam...hehehe. Nasib baik aku pun tak terjun sama..kalau tak betul-betul macam 3 tembam tengah berendam..hehehe. Ala tulis sedih2 pasal kami wat pe... dah nangis dah. Sabri tukang gelak bab tengok bini nangis. Tak pe la tumpang sayang anak orang pun jadik la... Yang kecik pun dah macam kami jeeeeee...geng 'mauripan'... bye.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...