Rabu, 1 April 2009

HARI-HARI TERAKHIR


Bergambar bersama anakanda-anakanda yang dikasihi...niat nak masukkan sume...
tapi banyak sangat la pulak...I'm so sorry...

Jangan sedih pulak...ni baru mukadimah. HARI-HARI TERAKHIR memberi gambaran memilukan. Filem, novel, puisi dan pelbagai genre kesusasteraan , sering menggunakan kata-kata ini...dan impaknya positif. Ratusan naskah akan laris terjual di pasaran.Tujuan saya menulis kali ini bukan untuk itu...tak ada yang nak dijual. Nak jual perasaan...tak terjualkan. Hasrat cuma untuk meluahkan rasa...sempena anak-anak didik sesi 2008/2009 yang akan meninggalkan kami selang beberapa minggu sahaja lagi.

Minggu ini adalah minggu terakhir pengajaran formal dan akan diikuti study week and exam tentunya akan menyusul. Pelbagai aksi dan cerita dalam kelas kebelakangan ini. Presentation tak habis lagi...terpaksa dihabiskan. Nampak sume blur je. Saya tak sampai hati menegur dan menyergah seperti selalunya. Bare in mind...tentu mereka tension sekarang ni. Ada yang khusyuk meneliti nota...biarlah. Ada sembang-sembang kecil dan desis ketawa kedengaran...tak pe lah. Bila saya jeling...sesi sembang tamat seketika...sambung balik...dan proses menjeling berterusan sehingga tamat 50 minit. Hati menggelegak nak marah...tapi mantain sabar...kesian pulak.

Ada yang selak helaian akhbar...satu...satu. Saya tarik perlahan-lahan akhbar tu. Tolong tutupkan. Nanti baru baca sayang ooiii...dengar presentation kekawan tu...kesian kat kawan yang present. Muka jadi kelat seketika. Ada pulak yang catat nota sana sini...macam tengah tulis wasiat...esok lusa dah nak mati...dalam masa 50 minit ni mesti tulis...takut tak sempat...Ada pulak yang dari tadi asyik dok tenung handset. Positifnya...sms minta restu mak bapak kot??? Saya tenung ...ada masa faham...ada masa...mereka buat-buat tak faham.

Melanda pula satu lagi fenomena baru...dalam hari-hari terakhir ini...usung buku kokurikulum minta tandatangan pensyarah yang menganjurkan aktiviti. Tarikh akhirnya 31 Mac 2009. Dua hari ini saya penat...penat bercakap dan mengecop...sambil jeling saya membahasakan mereka. Dah last minit baru nak korek lubang. Mulut saya memang laser ya amat tapi hati tetap tak sampai. Saya cop dan turunkan tandatangan. Apa yang lebih hebat...bukan anakanda saya pun datang minta jadi anak angkat...tolonglah puan...boleh tak kami jadi anak angkat puan...tolonglah copkan! Kami cari pensyarah tak jumpa-jumpa dah banyak hari... Mana nak jumpa ...datang waktu lunch dan selepas jam 4.00 petang. Memang tak jadi kesalahan kerana anjuran unit. Mana-mana pensyarah unit boleh cop. Tapi afdalnya...pensyarah masing-masing. Alahai...ikutkan hati tak mahu sesangat...seperti biasa jelingan saya akan hinggap ke wajah mereka...tetapi dengan selamba... muka toyer... mereka tak berganjak seinci pun...Malah mereka balas dengan senyuman. Cop juga lah dengan bebelan panjang lebar. Tak bermaknanya bebelan saya. Kerana mereka sering anggap ia sebagai nyanyian suprano Pn. Noorlida yang garang dan penuh protokol.

Hari-hari terakhir ini persis sambutan Hari Raya Aidilfitri. Jamuan BBQ merata tempat dan sesi bersalaman minta restu dan peluk memeluk jadi budaya (sesama jantina sahaja). Sekali fikir...bebudak ini sibuk berparti sahaja...dua kali fikir...apa lagi kemeriahan yang ada selain PMC (pasar malam changlun)yang boleh mengurangkan tension. Yang terakhir...di universiti mungkin tak merasa dah...kerana hubungan akrab bukan mudah nak dijalinkan kerana berubah tutoran . Tak ape lah asal tahu adab dan jaga diri... malah senantiasa di bawah pengawasan pensyarah tertentu.

Hari-hari terakhir ini saya terpaksa pakai baju okey sikit...al maklum...baju saya boleh dibilang dengan jari...Panggilan tahun 1997 pun masih dipakai lagi...sesi bergambar terus-terusan. Part penggambaran petang paling tension. Saya busuk...anak-anak itu lagi busuk...hehehe. Tetapi apalah sangat bau badan mereka kerana saya sangat percaya yang hati mereka masih lagi segar dan murni...saya marahi macamana pun....jumpa di mana-mana... masih ada senyuman terukir di bibir. Saya perli separuh mati pun mereka hadir ke kelas macam biasa...kekadang dengan gelak ketawa dan senda gurau mencuit hati. Ada yang nakal...kaki sakat...siap kenyit mata dari dalam kafetaria...alahai...anak-anak ini...sering meruntun hati...

Hari-hari terakhir ini...umpama medan penambat kasih, medan perjuangan bersenjata sakti, medan penduga kesabaran dan medan nostalgia yang tak mungkin padam. Buat anak-anak yang dikasihi sekalian ....seribu kemaafan saya titipkan...kerana kecabulan mulut saya, kekeruhan jelingan saya dan semaraknya api kemarahan saya. Semoga anda berjaya mencipta nama suatu hari nanti... berkat kecabulan....kekeruhan dan kemarakan itu.

3 ulasan:

  1. myself around da world8 April 2009 11:10 PTG

    askm,

    sy rasa mungkin Pn merupakan pensyarah favorite di matrik Pn. Sy juga ada pensyarah Fav dia matrik dulu. sgt merinduinya

    BalasPadam
  2. myself around da world...I'm no one actually. Hanya seorang guru biasa..mahu berkongsi ilmu dan pengalaman dgn anak-anak ini. Beruntunglah pensyarah u tu..ada yang merindui...all the best.

    BalasPadam
  3. wah, kat meja kak long ade pokok2 gak??abisla ofis kak long jadi taman orkid..hehe..=)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...