Jumaat, 10 April 2009

PAGAR BELAKANG

Firdaus..anak murid saya, pelajar Sains Fizikal

Hari ni tak tau mengapa hati saya sayu sahaja...seperti selalu hati bagai digamit kisah silam. Cuba kuis jauh sikit. Semakin dikuis semakin datang...semakin dekat...semakin melekat.

Mungkin sembang kelmarin dengan student saya Firdaus, berasal dari Pasir Tumboh ,Kelantan menggamit nostalgia. Nostalgia alam persekolahan di SMIP (Sek. Men.Ismail Petra) Kota Bharu, Kelantan... tahun 1982/1983. Lama tu...tapi serasa baru semalam berlalu. Teringat pulak kat seseorang...dia pun dapat tengok sekolah yang saya kasihi itu tahun lalu. Terima kasih...dapat jadi duta saya ke sana...hehehe. Lain kali, kalau pergi lagi, harap rakamkan gambar n send kat saya. Boleh masukkan dalam blog ni.

Time daftar ke sekolah tu saya tak tau pun sekolah tu sekolah premier. Abah posting ke Ibu Pejabat Polis Kontijen , Kota Bharu. Abah civilian admourer. Pakar senapang dan pistol. Merasalah saya belajar menembak dengan rifle dan pistol (jaga-jaga hampa sume..tak kena ...saya tembak nanti). Kami empat beradik perempuan semuanya. Jadi abah ajar kami macam lelaki. Tu lah pasal...saya ni kasar sedikit berbanding adik-adik yang lain. Tindakan, gaya bercakap sume turun dari abah...abah pun sayang saya...selalu belikan baju...walaupun dah berumur 45 tahun...hehehe.

Pengalaman mula-mula masuk kelas...wow...pening . Sume kecek kelantei. Dari anak murid, gurunya , stafnya dan pengetuanya sekali. Saya masuk kelas pakai baju kurung, rimas kerana biasa dok pakai skirt n kemeja putih. Dengan poney tailnya sekali. Hei...rambut paras pinggang. Masuk kelas...40 pasang mata memandang ke arah saya. Malu dibuatnya. Sume pakai tudung...ape ke hal aku ni?...bisik saya seorang diri. Tak ada siapa sudi mulakan perbualan. Desas desus suara berbisik...dio oghei luar...saya tak berapa mengerti maksudnya masa tu. Saya buat tak tak tau aje...alhamdullilah masuk seorang lagi budak...ingat lagi ,namanya Zarina. Dari pahang...tapi orang Kelantan jugak asalnya. Dialah yang boleh sembang dengan saya dan jadi penterjemah. Kami dua orang sahaja manusia zaman jahilliah masa tu...tak pakai tudung.

Minggu oriantasi tu saya dan Na asyik kena smash ustazah Mahfuzah (tak salahnya). Lastly saya boring, pakai la tudung. Esoknya beriya-iya ustazah tu puji saya cantik bertudung. Hei...naik tocang la saya. Lama gak...dalam dua minggu baru saya boleh sesuaikan diri sikit. Sume cikgu kecek kelantei. Time bahasa Inggeris...saya tak ingat nama cikgu lelaki tu...selalu puji grammar saya, tulisan saya dan macam-macam lagi. Jumpa kat pasar...saya nyorok balik tiang. Nanti dia speaking...pening aku tengah orang ramai tu..haha. Pernah sekali terjumpa di kedai..dia belikan pen kat saya...malu..jadi rahsia.


Ke sekolah...abah belikan basikal. Kami kayuh berdua..saya dan Na. Nak dijadikan cite...satu hari saya terserempak ngan satu wajah yang rasanya biasa saya nampak. Saya buat tak tau je...dia senyum simpul...esok jumpa lagi...esoknya jumpa lagi...baru boleh recall. Saya berhenti kayuh..toleh belakang...dia rupanya (nama dirahsiakan). Kawan lama, rupa ala nasir wahab...kulit je gelap sikit...padan la ngan aku. Dia memang baik ngan saya kat sekolah lama dulu. Sembang lebih kurang...saya beredar. Rupanya..setiap hari mulai hari tu...dia dok tunggu di pagar belakang sekolah..saya balik...lemparkan senyuman dan dia blah macam tu je, ngan baju sekolah naik motor buruk. Habis sekolah...al kisah terjumpa lak di KL. Masa tu saya di UKM. Entah macamana kasih pun terjalin...aku nak tergelak dah ni. 7 tahun...tapi kasih terhalang. Saya akur...bersama 175 naskah surat cinta dan 3 keping gambar saya bakar di belakang rumah...arwah mak jadi saksi dengan senyum simpulnya. Saya pulak dok cangkung belakang rumah...tup tup tup airmata jatuh ke tanah. Tamat sebuah kisah cinta... yang lukanya saya simpan hingga kini.


Saya juga melakar gosip besar di sekolah. Cikgu Puzi punya hal...panggil saya dalam kelas nak jumpa di bilik...mana ye???...saya kurang pasti...kaunselor ke koperasi. Abei Ji..nama glamour, dah berkeluarga tapi dek 'kekiutannya' sering jadi perhatian pelajar. Saya ekori cikgu Puzi masuk ke bilik tu. Kawan-kawan mengintai dari atas beranda sekolah. Kawan-kawan senyum simpul...saya benar-benar confuse...ape ni??? Mati lah aku. Duduk je...aku ternganga...dia torture saya separuh mati.. dengan merah telinga...dia kata saya ego..tak pernah nak jawab soalan dia...geografi fizikal laaa. Saya kan terer bab tu...Ya allah...saya tak pernah berniat. Mulut saya terkatup rapat. Dia terus melemparkan tuduhan tanpa memberi peluang saya membela diri. Memang salah saya kot. Bila kawan jawab saya tolong tambah sikit-sikit. Tapi tak pernah nak angkat tangan jawab. Cikgu Puzi...bukan saya ego tapi low profile la...


Naik semula ke kelas kawan-kawan perempuan terkam. Dia orang kata...Abei Ji tu curahkan perasaannya kat saya. GILAAAAAA. Saya ni sapa...Khairuddin rakan sekelas saya pun selalu ingat saya ni mix India n Cina. Mana taknya...kulit hitam mata sepet. Siapa nak kat aku???? Kecuali mamat tu...yang dok tunggu kat pagar belakang setiap hari. Sedih...ingatkan dia. Saya diam membisu...tak pernah cite ngan siapa pun kecuali Na. Gossip tersebar dalam kelas...suka hati lah nak kata apa. Satu lagi rahsia tersimpan dalam hati sampai mati gamaknya. Tapi hari ni tak jadi rahsia lagi kan...ye la...hampa sume dah baca.


SMIP mengajar banyak perkara baru. Di sinilah saya belajar berbincang sesama rakan..selalunya tertonggeng study sendiri...di sinilah saya sedar orang Melayu bukan tak ada yang pandai. Kat sini anak Melayu pandai-pandai belaka. Cikgu-cikgu baik sumenya. Komitmen tinggi. Cikgu ekonomi...cikgu Zawiyah ngan kayu pembaris. Ketuk tangan kalau salah lukis keluk atau tak buat nota tepi. Notanya masih saya simpan hingga kini. Ustaz Abdullah Al Qari dengan baju sejuknya lewat jam 12.00 tengahari. Sejuk katanya...suh katup pintu. Kami berpeluh dia peluk tubuh. masuk ke kelas sume kena berdiri. Dah jawab soalan baru boleh duduk. Yang tinggal tak duduk- duduk selalunya nordin... dan saya... adalah 2 kali. Malu besar...tension giler kami. Nasihat yang saya ingat yang datangnya dari cikgu di SMIP hingga kini ...ekspo hanya untuk orang menteliti rendah..orang dah ramai kita ramaikan lagi...jangan sibuk cari kekasih...sampai masa datang sendiri...jangan makan budu, pekasam atau ape yang diperam..tu tok leh nak pandai (ustaz kata) dan jangan ternak kambing...buat dosa je kalau tak di kandang. Orang marah kerana asyik panjat naik rumah orang.


Di sini jugalah tercatat sejarah . STPM periksa 2 kali. Soalan bocor. Saya dah betul-betul down. Saya bukan book worm. Baca ala kadar. Bila kena peksa semula...lagi tak leh masuk. Dah beritahu abah awal-awal. Keluar result ,hampir jam 4.00 petang baru saya pegi. Takut mak oiii. Cikgu Rahman jeling...ni ngaji lagu mano...ngaji ke dok ni?..teghuk lagu ni , nah..slip dihulur. Saya tak berani buka...airmata mula bergenangan . Sampai di luar pejabat intai sikit-sikit...haaa...terkejut beruk ...5P!..ulang tengok...betul ke nama aku, angka giliran, sekolah, no kad pengenalan...betul sume. Na...tersenyum..tapi macam ada yang tak kena. 4P. Ayah dia cukup bersyukur... belanja kami makan kat Hotel Perdana...bisnessman... Balik dah lewat..nak senja..abah dan mak risau. Bila diberitahu..abah senyum simpul...mak pun. Sebab mereka pun tak mengerti maksud 5P. Aku kata sume terbaik je...abah seronok...harapan dia agar saya jadi cikgu akan tercapai.


Tugas cikgu-cikgu di SMIP tidak terhenti di situ sahaja. Sampai part isi borang UPU pun mereka pulun bantu. Saya disarankan pohon masuk UKM Fakulti Sains Kemanusiaan dan Fakulti Ekonomi. Borang UIA juga diisi secara rahsia. Memang bercita-cita nak jadi lawyer tau tak? Alhamdulillah saya dapat dua tawaran sekali. Tapi...abah tak galakkan saya masuk UIA..perempuan ni belajar jangan beratkan kepala..katanya. Jadi cikgu senang...alangkah kecewanya saya...setelah melalui banyak halangan...termasuk interview dengan 6 orang interviewer...terjemah skrip syariah...speaking london lagi. Dah dapat...saya terpaksa ketepikan. Surat tawaran tu saya simpan. Abah tak tau sampai hari ini...saya menangis setiap malam sepanjang minggu oriantasi sambil peluk surat tawaran tu . Satu lagi rahsia hati yang saya simpan sampai hari ini.

Saya rindukan segala yang ada di SMIP. Terbayang cikgu-cikgunya, pengetua yang serius tu, basikal saya yang kena ikat kat tiang bendera sekolah kerana tak dikunci, keropok lekor yang jadi hidangan tiap kali rehat, kelas saya yang dihujung bangunan mengadap bilik guru...senang cikgu nak endap kami...bising sikit...sume mata jeling ke kelas. Saya rindu kat kekawan lelaki yang ada 3 kerat tu. Kelas elite..mana ramai lelaki. Ape2 hinggut kerusi saya dari belakang. Khairuddin yang kacukan mamak...yang asyik soal siasat jurai keturunan saya..dgn harapan saya satu species dengan dia. Na yang rajin masak. Nak diet makan sayur je...tahan tinggal dengan mak tiri. Tak habis U dah kahwin. Salma yang rajin dok geigei sokmo dalam kelas...Zaradah yang rajin ngaji...Sunaidah yang habis STPM dikahwinkan...kesian..jadi umpatan cikgu-cikgu. Aminah kalut selalu dio..Nordin akhirnya kahwin juga dengan siapa namanya???...saya lupa...rakan sekelas...setelah bergelar janda..diambil juga jadi isteri berkat cinta monyet yang tulus ikhlas. Paling ingat...pagar belakang sekolah...tempat si dia menanti saya balik sekolah. Ikhlas dari hati...

Kota Bharu tempat saya berlegar dengan basikal. Time banjir main air...makan ubi bakar jualan di tepi jalan. Berpayungan ke sana ke mari. Abah dan ibu tak larang...mereka tahu saya baik..hish..baik ke bendenya. Macam-macam saya buat sampai ke hari ini...hehehe.

Firdaus...terima kasih kerana hadir berkisah hampir dua jam dengan saya. Membuat saya begitu teruja menulis pengalaman manis ini. Terima kasih rakan-rakan yang mengajar saya erti berkongsi ilmu dan pengalaman...terima kasih cikgu Mahfuzah kerana sindirannya membawa berkat. Abei Ji.. thanx...menyedarkan saya...jangan ego tau. Ustaz Abdullah...maafkan saya kerana sering cerita kisah kesejukkan tuan kepada anak murid saya. Cikgu Zawiyah...terima kasih kerana ketukan di tangan dan kutukan cikgu memungkinkan saya dikurniakan segulung ijazah. Terima kasih semuanya...ish...sayu rasa di hati...kenapa baru hari ini saya teringat untuk mengucapkan terima kasih itu... Semoga saya tidak terlalu terlambat....pastinya yang kekal ada.. pagar belakang sekolah tempat si dia setiap hari menunggu...hahahahaha

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...