Rabu, 10 Jun 2009

PUTERAKU SAYANG...

Newly inserted....happy birthday sayang...
Alang dan Angah bagaikan saudara kembar...

Sweet memories like strawberries....

Bukan senang nak tengok Angah ketawa besar begini tau...

Angah yang dikasihi...

Esok ulangtahun angah yang ke 15. Serasa baru semalam ibu melahirkan seorang putera yang terlalu ibu idamkan...kerana ibu sendiri tiada saudara lelaki. Perempuan keempat-empatnya.

Melahirkan angah sempena Maal Hijrah...11 Jun 1994 pada jam 4.25 minit pagi... lewat daripada tarikh jangkaan adalah saat-saat yang sangat mendebarkan. Lahir tanpa tangisan dengan jururawat yang ketiduran di labour room amat menakutkan...Angah ibu lahirkan masih 'bersarung' dengan uri yang sangat besar...seberat 3.75kg...kulit hitam seperti lumpur di sawah..kekadang teringatkan peristiwa itu ...gelihati...kekadang terasa sayu...

Menjagai angah tiada masalah. Menangis jarang sekali...sehingga jiran bertanya...dia tak pernah menangis ke?. Kalau kembung perut pun sekadar mengilas kaki...sering membuat ibu bimbang..ye lah..tak menangis...sakit ke apa? Hairan juga. Tiada angin tiada ribut..tiada apa tanda...tiba-tiba keluar dari walker terus berjalan dalam usia 9 bulan...

Paling menyayukan ibu ialah angah memang tak kenal susu formula. Ibu bukan tidak mencuba...puas pelbagai jenis susu formula. Masih tak tertelan...asyik buang ke tong sampah...sedangkan pada masa itu keadaan kewangan sangat terhad kerana ayah masih belajar. Menanti kepulangan ibu untuk menyusui jam 10 pagi dan menanti sehingga ibu pulang jam 2 petang setiap hari. Ibu peluk erat setiap hari...seerat-eratnya.

Paling memeritkan ialah apabila ibu disahkan mengandungkan Alang pada usia Angah baru berusia lapan bulan. Tetapi rezeki , ajal dan maut di tangan tuhan dan ibu amat percaya yang allah akan memberi jalan penyelesaian masalah sebaik mungkin. Ye lah...ayah masih belajar...anak makin bertambah.

Angah demam seminggu tatkala Alang dilahirkan. Takut mendekati adik.. dan merenung adik bagai melihat makhluk asing... Berkerut di dahi dan selalu sahaja jadi bahan usikan rakan-rakan ayah. Anak hang ini pagi-pagi dah berkerut dahi dok pikiq masalah negara ka? Tetapi ibu tetap berbangga dengan anak ibu yang asyik berkerut dahinya itu kerana hingga kini tidak pernah mendatangkan masalah.

Anakku...
Terima kasih ibu ucapkan kerana menyinari dan menyuluh semangat buat ibu, ayah, akak dan adik-adik. Angah memberi semangat besar buat ibu untuk terus hidup...walaupun pada awal Angah di asrama ibu kerap menangis mengenangkan angah yang jauh di mata. Terasa amat rindu..rindu yang tidak terucapkan.

Harapan ibu ...anakku yang dikasihi...belajarlah bersuara...meluahkan perasaan... kerana membalas kata-kata dengan senyuman boleh menimbulkan pelbagai spekulasi. Suka..tidak ...perli atau apa?. Ibu pun kekadang keliru.

Sempena ulang tahun Angah yang ke 15 ini...ibu titipkan kasih buatmu..belajarlah bersungguh-sungguh..kerana untuk hidup sempurna .. ilmu harus dijadikan landasan. Sesungguhnya ibu sangat-sangat berbangga dikurniai putera sepertimu yang senantiasa mengerti perasaan ibu...masih sudi menciumi dan memeluk ibu walaupun di mana berada...terima kasih sekali lagi buat anakku yang dikasihi..Tough time will never end...hahaha...jaga baik-baik jam tangan odm tu tau !..Luv u my dear....

4 ulasan:

  1. hepi besday angah!!blaja rerajin naa..=)

    BalasPadam
  2. tau la chik oii...balas ngan sengeh dia je la...

    BalasPadam
  3. dun wori long. angah is a very high potential student. dia genius. tu sbb dia sengeh je.hehe..=)

    BalasPadam
  4. yelah tu...siapa nak back up dia selain pakcik bongsu dia ni..kalau sume dijawab ngan senyuman..masalah gak weh...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...