Jumaat, 26 Jun 2009

MARATHON...FIZIKAL DAN MENTAL..

Hari ini serasa menjadi juara marathon. Seawal 8.50 pagi sudah berada di dewan banquet. Pertandingan koir antara kelas. 6 kelas. Saya sebenarnya tak prepare mental dan fizikal menghadapi tugas ini. Banyak yang tak prepare...borang penghakiman...borang kehadiran dan setting tempat...APA sistem...kononnya saya nak sedekah hadiah kat bebudak ni...kerana fikiran saya berkecamuk dengan tenaga yang sangat minima adanya..Gambar sebelah ni semasa anak-anak didik saya sedang menunggu APA sistem dibaiki...kesian..dan saya mengambil peluang mengambil gambar mereka...kebetulan...group nakal ni yang jadi johannya...

Hari Rabu yang lalu bapa saudara saya telah kembali ke rahmatullah. Saya pernah berkisah tentangnya yang kesedihan di hospital dengan anak-anak tak datang-datang menjenguk sampai ke petang. Akhirnya dia telah pergi... dan kelihatan anak-anaknya yang berdua tu menangis sakan. Yang sulung tu memang sayang pada ayah...yang bongsu tu...hanya allah yang tahu.
Kami bertolak dari rumah selepas subuh dan tiba jam 11.30. Jenazah dah siap dikafan dan disembahyangkan...cuma menunggu kehadiran kami sahaja. Saya sempat juga bisikkan di telinga arwah walaupun saya tahu dia tidak mendengar lagi..atok...berehatlah...dan saya tak dapat menahan airmata lagi mengenangkan kesepian yang ditanggungnya selama ini...sungguh...saya tidak tertahan. Di kuburan saya sempat juga bisikkan pada anak bongsunya...ayah dah pergi...sudahlah ..jangan menangis lagi..tak ada gunanya...ayah dah tak ada lagi...Kami tiba ke rumah semula hampir jam 1.00 pagi..huh...letih ...tapi saya teramat bersyukur...allah memberi kemudahan kepada kami dan sempat saya bertemu dengannya buat kali terakhir..

Kelmarin tiba pula sms Aunty Pozi juga dah nazak. Kedua-dua buah pinggangnya dah tak berfungsi. Saya benar-benar terkedu dan masa tu tengah drive balik dari Alor Setar.. baiki setting telefon baru saya...masih pending lagi sampai ari ni...geram jugak. Alahai...menggigil tangan saya..hari pun dah senja masa tu. Tengahari tadi biras saya call kata...memang dah kritikal dan aunty tak kenal siapa lagi...saya pun tak tahu mengapa...apa hubungan saya dengan dia sebenarnya...perasaankah...minatkah...kasih sayangkah??? dan saya menangis di singki dapur sambil memasak. Badan pun sangat letih mungkin... setamatnya koir saya shopping ration anak-anak dan balik terus memasak. Hubby beli durian dan teringat akak teringin
makan bubur durian.. masak...dan dia nampak tersangat seronok...saya???...macam nak pengsan rushing sana sini. Balik... terus ke Jitra jumpa Alang pulak..
What a day...marathon mental dan fizikal...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...