Rabu, 16 Disember 2009

SEMPIT TERHIMPIT...


Hari yang sangat-sangat memberatkan kepala saya. Badan letih mengheret kepala juga menjadi letih. Serasa urat sendi nak terburai..apalagi melihat insan-insan di sekitar saya..aduhai..

Di rumah...
Anak-anak di minta bersiap petang tadi.. saya nak bawa Angah beli baju Melayu sekolah. Kelmarin tidak sempat..sampai ke Star Parade jam 9.15 malam..yang dibeli baju sekolah n tudung Pipa dan Madiha..beg sekolah Angah dan Madiha..bekas minuman...bekas pensil , sedikit makanan dari Mc Donald..Bayangkan..dalam masa 45 minit..sure kagum..Petang ni ambil anak-nak jam 5.15 petang ..pada hal saya suruh bersiap sebelum jam 4.00 petang lagi...dan dalam masa 20 minit saya drive sampai ke Busana Noriah yang hampir tutup dan belikan 2 helai baju Melayu dan 1 sut terus siap alter sekali...dalam masa 30 minit...siap singgah di Secret Recipe, Pizza Hut dan KFC dalam masa 45 minit..anak-anak teringin nak makan macam-macam...drive dan sampai sebelum jam 8..Fewwww..urusan membeli belah yang main hambat dan tarik mana sahaja...kerana ape???? NANTI..

Di pejabat...
Urusan keceriaan kolej...turun jam 2.15 ptg..jumpa tukang kebun..Yati bagi arahan. Saya drive ke pintu gerbang..dalam panas terik..ikut tukang kebun "berkebun" . Cekak pinggang tengah panas...Yati berpayungan..suruh tetak itu dan trim dari sebesar-besar pokok sampai sekecil-kecilnya..ikut meraikan sang kerengga dan sang penyengat..hehehe..saya peduli apa..hari ini kita kena siapkan..Pengarah nak tengok esok..baru ligat acara..haa..jam 3.45..saya drive keluar minum milo ais..panggilan nak selesai masalah skirting bilik mesyuarat..sampai pintu gerbang lega...tengok clear sedikit pemandangan yang menyakitkan mata...tempah skirting yang warnanya tidak begitu berkenan di hati... mengapa saya cerita ni?...hem..NANTI...

Kelmarin..
Saya ke Alor Setar jam 2.35 petang dengan Amelia, Yati, Nora dan Ros dan dua pekerja pejabat..nak urus tempahan perabot kolej..berlegar lama juga.. dalam pada itu teringat anak-anak dah janji nak beli kelengkapan sekolah..call hubby jam 4.30 petang ...suruh datang dan saya tunggu di AS..dia suruh saya balik dulu...jam 5.00 petang di Lorenzo AS ..call lagi ..dia kata nak tunggu saya balik dulu...jam 6.00 petang kami nak bertolak balik dia baru kalut..anak-anak telefon dan saya tanya sama ada ayah ada tidak..jawapan..tak balik pun..kepala dan hati saya rasa nak terbakar..alih-alih hampir jam 6.20 petang..Pipa sms kata mereka tunggu kat pondok pak guard...ya Allah fikirkan logik ke tidak..badan saya sudah terbakar..sampai di pondok guard saya buat tak nampak..naik sembahyang..turun dan ajak pulang..sembahyang maghrib dan baru bertolak..makan di medan selera..baru ke Star Parade...

Saya bukan mahu bercerita kosong..ada tiga situasi memperlihatkan sikap manusia-manusia di sekeliling saya yang perlu di jauhi...tidak guna akal..nanti diarah dan ditunggu baru nak buat kerja....suka membuang masa merewang tak tau ke mana..saat akhir baru korek lubang nak buat kerja..akhirnya yang letih siapa...insan yang inginkan kesempurnaan ini. Yang selalu membara dan terbakar kerana sikap yang tidak mahu dianjak walau seinci pun walaupun dah tau bahawa saya tidak suka kerja semberono..main belasah je...

Namun..saya akur ini dugaan Allah buat saya..saya harus rela menerima seadanya sikap insan di sekeliling saya..walaupun saya sangat kecewa dan luka kerana hidup tak serupa dengan orang lain..mengejar masa dan ruang yang sebenarnya terbuka lapang..tapi tertutup dengan sengaja kerana sikap mereka.....dunia saya ini terasa amat sempit dan terhimpit sebagaimana fikiran mereka ini....fikir-fikirkanlah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...