Sabtu, 26 Mac 2011

DEEHA SAKIT PULAK..



Sejak malam Jumaat aku rasa tidak begitu sihat..setelah dapat panggilan Deeha..sakit pulak..Dua minggu lepas..kakinya bengkak ketotong..ini..sakit kepala pulak katanya...sampai sujud nak sembahyang pun sakit...Sampai terbawa ke mimpi ...jumpa anak aku yang seorang ni...

Nampak je kelibat dia di sekolah..aku terus merenung...meraba wajah anakku..itu..bibirnya..matanya..alhamdulillah tidak lah pucat ke..sembab ke...Aku pun turun dari kereta...lerekan matanya seperti biasa..mulut menggumam marah kerana aku agak terlewat...akibat pusing rata. Hantar Sipau ke tuisyen..beli MMT pulak..fikirku gastrik..kerana hasil pengalaman aku..gastrik juga boleh menyebabkan pening dan sakit kepala macamtu..puas pujuk bolehlah ditelan sesudu..seterusnya..tak tahulah..dia makan ubat atau tidak..

Sambil makan..aku urut sikit belakang dia. Terkekeh dia ketawa gelakkan aku..lega sikit rasanya tengok dia tertawa..Lepas tu aku raba pulak kelenjar dia..ye lah..pengalaman membesarkan 4 permata hati yang asyik minta dihantar ke klinik je sejak kecil..buatkan aku boleh jadi 'doktor' tak bertauliah. Hati tambah risau bila dia kata..menelan air pun sakit sampai ke kepala..aduhai..Seperti biasa setelah digesa barulah dia setuju untuk dibawa pulang..check mata dan ke klinik..itupun hari ni baru boleh dibawa keluar...

Kerabunannya maintain..jadi tidak perlu tukar cermin mata..so ke doktor lah pulak. Rupanya tekaknya merah dan kelenjarnya bengkak..dan suhu badannya .lebih rendah dari normal..aik..heran jugak. Dr kata dia demam..tapi tak panas..sebaliknya ...sejuk. Demam virus..ubatan dibekalkan..on the way balik ke asrama aku berulang kali ingatkan perkara yg sama...makan ubat ikut masa..jangan tension sangat belajar...apa yang tak faham tanya kawan yang pandai..lebih baik tanya cikgu..ulang dan ulang..dan dia diam jer..kekadang aku nampak dia senyum..tentu dah lali dengar..biarlah ibu ni cakap banyak mana dia nak cakap..hish..barangkali itulah yang bermain dalam fikirannya.

Setelah sampai di rumah semula..barulah aku terasa lapar..sedikit lega..pagi tadi aku cuma minum milo segelas dan telan paracetamol 2 biji..tidur semula setelah Sipau ke sekolah..latihan corel speaking. Tidak terdaya rasanya bila fikirkan anak-anak yang tidak sihat begini..Angah juga berpergian ke BTN di Kulim..Akak pun tidak berapa sihat..selsema..peperiksaan semakin hampir..dua minggu lagi.

Entahlah ye..entah bila aku boleh belajar bertenang..jangan fikirkan sangat sakit pening anak2 ni. Insyaallah ..Allah akan melindungi mereka dari bala dan bencana...berdoa saje lah..Tapi aku tetap aku...terbiasa bersusah hati...airmata jatuh tanpa dipinta setiap kali menadah tangan berdoa..Ya Allah Kau lindungi anak-anakku dari segala kesulitan ...dan kepadaMu jua kuberserah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...