Rabu, 9 Mac 2011

SUSU...YOGURT....


Macam biasa...jam 9.00 malam aktiviti aku  sama ada melipat kain yg selalunya selori kecik atau mengadap laptop saje. Sedang melipat..teringat aku berkisah dengan kawan-kawan crew..crew keceriaan laa...apa lagi..

Kawan-kawan aku ini cintakan kecantikan. Jangan tak tau...bukan kecantikan luaran sahaja..malah kecantikan dalaman sangat sering diperbincangkan. Bila bab kecantikan ni..aku selalunya 'silent' sikit...sebab aku ni tak pandai sangat...nak menyampuk pun tak begitu tahu..perihal alat-alat make-up...apa lagi segala jenis petua tentang kecantikan. Semenjak dua menjak.. ni isu hangatnya...bagaimana nak cepat pudarkan kesan sunburn pada muka kami yang bertangar di tengah panas..hampir 3 minggu itu...uish..kalau nak tau dekat sedozen petua..Aku enjoy listening...kisah mereka menempek pelbagai resipi yg ada di dapur untuk mengembalikan keayuan ..aku tumpang dengar ...sambil ketawa terkekeh-kekeh kekadangnya...

Mask, susu, yogurt, tomato. timun..ish..entah ape ke lagi semua ditempek ke muka...try n error. Aku tengok memang ade perubahan...dah cerah lah masing-masing. aku jugak maintain di tahap yg sama. Dahlah tak berapa nak cerah..sunburn pula..kilau gemilau la aku nih. Tapi aku ni tak teruja nak mencuba...sebab...

1. bagi aku..hias diri ni bukan priority...aku tak kisah sangat..jangan salah anggap aku anti kecantikan..bukan..Aku kagumi kawan-kawan aku yang cantik-cantik tu. Pakaian dan rupa paras...anggun gitu. Tapi aku tak mampu jadi seanggun itu...
2. sebenarnya kulit aku ni sangat sensitif...tersilap tempek dan sental macam-macam tragedi boleh berlaku. Scrub pun aku tak leh pakai. Pernah cuti aritu..habih muka aku ditumbuhi jerawat pasir...kesnya acu try pakai scrub...nak melenyapkannya... aduhai...
3.aku ni malas...ada jugak aku beli lemon..Sipau suruh beli..buang jeragat katanya...herm...buang jeragat peti sejuk je laaa...beli..dan simpan...membazir je. hangat-hangat tahi ayam kata orang..ececeh..teringat pulak bayaran tahi lembu yang belum dilunaskan kepada pembekal tu..syyy...

Hikhikhik...itulah aku..sambil melipat kain..dalam kepala aku cross macam-macam isu..teringat itu dan ini. Kalau dikenang-kenangkan rasa sayu pulak...terkenangkan kisah lama...kisah aku anak beranak tinggal di kolej kelamin UUM. Rumah sekangkang kera...anak tiga...baju kerja boleh dibilang dengan jari...aku dan suami tak mampu..kalau ada orang berjual baju...aku jarang membeli...tak makanlah kami anak beranak kalau aku beli. Nasib baiklah aku pun tak pandai nak melawa..budget save kat situ...kalau nak tahu..aku ni mula pandai berbedak compact hanya selepas beranak dua..begitu juga menggunakan pencuci muka..sebab rasa merenyam  je muka aku bila pakai...dan seterusnya aku memang jarang pekena make up di muka aku nih...

Sekarang ni..bila usia dah menjangkau hanpir 50 tahun..barulah aku belajar sikit-sikit..ada sabun pencuci muka, night cream n day cream...itu pun kekadang calit..kekadang tidak..orang dah habis berbotol-botol...aku maintain first edition lagi..hehehe.

Apapun...alhamdulillah..kerana Allah memberi satu titik kesederhanaan pada diriku dari sudut ini..kalau tidak parak jugak..dalam pada itu pun belanja paras-paras tengkuk je...Aku juga bersyukur punya rakan akrab..Yati, Nora dan Rose...yang cantik dan anggun senantiasa. Buat hati dan mata sejuk memandang. Penuh senyum dan ketawa..dan aku paling respect...mereka ni jarang berkisah tentang oranglain. Selalu fokus kepada diri sendiri dan anak-anak. kalau tersentuh hal orang lain...tentu salah seorangnya akan tegur.".ish..jangan fikirlah hal orang lain..fikir hal kita jer"...bukan kerana pentingkan diri..tetapi dengan kesedaran..'jangan mengumpat hal orang'.

Pagi tadi...aku dan yati..macam biasa heboh ukur jalan di KMK..dari simpang ke simpang..projek memindahkan pokok buluh yang menghalang pandangan di simpang-simpang yang ada..padahal..berpuluh kali mulut menyebut ..."inilah projek terakhir kite"...sebelum kehadiran TPM...namun..janji tinggal janji...hujan berhenti..cendawan tumbuh lagi..spora kecenderungan kami tak pernah mati rupanya..dan sunburn kelak menjenguk lagi...tadah je telinga...kisah petua surnburn akan terus bergema...susu..yogurt...susu...yogurt...susu..yogurt...ishhhhh....lembu jugak yang untung..sampai tahi-tahi dia pun kami beli...hahahahahahahahaha

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...