Rabu, 23 Mac 2011

EMO...


Semua manusia inginkan kebahagiaan. Tiada siapa yang inginkan  kemusnahan..kemelaratan..kedukaan..kecelakaan  dan macam-macam ke...an yang boleh membunuhnya secara sadis...

Aku???Herm..aku juga manusia biasa yang hatinya terus berbisik inginkan segala yang sempurna dalam hidupnya. Mahukan rumah besar..kereta besar..poket besar tetapi tidak mahu pulak suami yang besar. Rumahtangga idaman aku adalah rumahtangga yang erat tautannya..jangan tercela di mana-mana. Aku ingin dimanjai...dilayan berkata-kata..mahukan gelak tawa memanjang dari pagi hingga ke malam..ingin berkongsi rasa dan pendapat..pendeknya..segala-galanya  harus sempurna.

Jadi??? Sejauhmanakah aku peroleh itu sume..25%..50%..75%..atau 100%..entah ye?..mungkin ada kereta besar..dan suami yang tidak besar..yang lain-lain tu..mungkin terlalu sempurna untuk di anugerahkan kepada aku agaknya..hehe

Lantas??? Aku selalu memujuk diri..sudahlah..mahu apa lagi...orang lain jauh lebih malang dari kita. Sekurang-kurangnya..aku miliki anak-anak...sedangkan ramai yang tidak pernah merasai nikmat mengandung malah..sedang aku..lengkap teruna  dan dara. Anak dara berlanggaran dalam rumah..yang teruna gagah... rajin membantu..tolak ..campur..bahagi..haaahhh ok dah laa tuuu!!!

Suami??? Sangat pendiam di rumah..nak dengar sebaris ayat pun payah. kekadang buat aku cemburu melihat orang lain berbual mesra dalam kereta..di laman..di mana sahaja. Kekadang aku mengira...menyejuk hati..'herm..itu sekadar..'drama minggu ini'..slot di tv zaman aku sekolah dulu...lakonan semata-mata. Sengaja buat orang lain meleretkan mata memandang..palsu!!!

Sebenarnya??? Begitulah sepatutnya akrabnya hubungan suami isteri..suami tempat isteri mengadu..berkongsi kegembiraan dan kedukaan..tiada putus-putus..sehingga ikatan putus akibat bercerai mati.

Mungkinkah??? Aku yang tidak pernah tahu mensyukuri nikmat dan rahmat tuhan. Sekurang-kurangnya..anak-anak tidak perlu pekakkan telinga mendengar ..jika kami berbalah seperti setengah orang...tak pernah dimarahi..apatah lagi dijentik ayah...Permintaan anak-anak juga tidak pernah dihampakan..Sebaliknya aku yang asyik control anak-anak...buat road block di sana dan di sini...tazkirah dari subuh santak ke malam...buat anak-anak semakin lali...

Tuntasnya???..alhamdulillah..dalam ketidaksempurnaan... sebenarnya membuat aku belajar mencari kesempurnaan..belajar untuk mengerti yang  aku harus menerima hakikat..tidak semuanya indah dalam hidup ini. Cinderella..watak penglipurlara yang cantik sempurna pun menerima pelbagai dugaan sebelum ketemu kebahagiaan..inikan pulak aku...pacal yang hina..serba kekurangan dari segi rupa..material...emosi dan mental..maafkan aku kerana sedikit EMO...fuhhh..lega rasanya!..kerana telah sempurna sebuah luahan rasa..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...