Isnin, 28 November 2011

TIADA PILIHAN...




Tidak seronoknya melayari cuti sekolah ni..sangat tidak seronok. Angah masih belum habis exam...Akak juga sedang berjuang untuk mid sem exam..cuaca pun kurang menyelesakan..sesekejap hujan...sesekejap panas..haih..sampai nak keluar pun terpaksa fikirkan risikonya...

Aku ke Alor Setar pagi tadi..dan jam 4.30 baru tiba di rumah. Deeha nak baiki PSPnya yang dah rosak hampir dua tahun tu. Aku asyik menangguhkan tujuan..kerana masalah kewangan..ye laaaa...kosnya hampir RM300.00..Akhirnya aku terpaksa mengalah kerana dia dah kumpulkan wang sebanyak RM200.00..berkat ugutannya terhadap Sipau..kerana merosakkan PSP tu... didenda RM100.00 dan dia sendiri dah kumpul RM100.00 ...dan aku ni tak pasal-pasal dipaksa menghulurkan dana sebanyak RM100.00 untuk memastikan PSP nya itu berjaya dibaiki...Sekali fikir..membazirnya...dua kali fikir..kesiannya dia..kerana sanggup tunggu bertahun-tahun lamanya ...untuk memastikan PSP itu dapat dibaiki. Penting tak penting..bukan aku yang patut menghakimi..kerana bagi Deeha..PSP itu sangat besar ertinya dalam hidupnya..hadiah UPSRnya dulu dan kalau balik dari asrama..itulah yang dikeleknya ke tepi ke tengah...aku tiada pilihan...

While Sipau..menghabiskan sedikit demi sedikit ganjaran pemberian Atoknya. Tadi Sipau membeli dan memborong  4 edisi buku Diary of a Wimpy Kid..sehari semalam habis sebuah..ni tak sampai seminggu la nampaknya. Deeha pun dok telaah novel Inggeris setebal bendul..dah beli sampai 3 buah...siap dok kirim kat Akak lagi..minta beli di Terengganu...dan jawapan Akak..mane de kedai buku kat Terengganu..ish ..ye ke?..mustahil..tapi bila Akak bagi respon macam betul je..betul lah Akak ni pandai buat cerita nak selamatkan duit dan dirinya...

By tomorrow kerja mengusung anak-anakku ke tuisyen intensif dan Spoken English akan bermula. Rasanya tugas minggu pertama ni terletak di atas batu jemala suamiku. Aku akan berkursus di IAB dan lepas tu ke Langkawi pulak. Penat aku fikirkan..bukan part hantar anak..part pergi kursus ni yang aku lemah sedikit...sebab tentu aku tak boleh nak fokus..teringat anak-anak nak makan dan tuisyen..pun aku ni tiada pilihan...

Apapun sekarang ni aku tiada pilihan..percaya tak percaya..terpaksa buat-buat percaya yang segala-segalanya akan terurus dengan baik...entahlah ye..kerana bila aku bertanya ...respon suamiku hanya lah..pergi je laaa...jawapan yang  tidak menjanjikan apa-apa yang pasti...dan seolah-olahnya aku tidak dibenarkan buat pilihan...wallahualam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...