Sabtu, 2 Oktober 2010

SAJIAN SEORANG IBU..

Pagi tadi ..setelah hantar Sipau ke tuisyen aku terus ke pasar. Teringat Sipau dok merungut yang aku ni dah lama tak masak nasi ayam favourite dia. Nasi ayam aku simple je..tapi dia teringin sangat kot..dah banyak kali sebut.

Aku pun belilah apa yang patut di pasar..terlupa daun salad..wajibul nih..sayur kegemaran dia. Kelmarin sebenarnya aku ngan Deeha dah makan nasi ayam. Jemu aku..tapi tak sampai hati. Fikir Deeha ada...Akak boleh call suruh balik sekejap dan nak pergi tengok Angah di asrama..aku tekad untuk masak..bukan ape..aku dah lupa nak masak camna. Dekat bertahun tak masak nasi ayam ni..ade sebabnya...nanti cerita...

Petang tadi pulak..pulang dari melawat Angah...aku singgah kat gerai buah nak beli buah jambu batu...teringin pulak aih..dah aku tak berapa selera nak makan kebelakangan ni..tak tau kenape..berat fikiran aku agaknya..banyak bende kene fikir..anak-anak nak exam sume...sampai selera pun semakin putus. Kotlah cicah buah boleh bangkitkan selera sikit..kekadang lapar sangat..sesuap masuk rasa tak lalu dah..sumbat jugak ke mulut ni..janji makan..

Sipau dok pandang pisang emas tergantung..dan dia dapat idea lain pulak. Ish..ibu..adik teringin pisang yang ibu goreng..bukan beli..wei laaa...letih aku dengar. Ye laaa...baru terfikir nak tidor sekejap balik nanti. Aku bagi alasan pisang untuk digoreng tak de..tapi aku turun tanyalah jugak..tak sampai di hati. Nak dijadikan cerita adalah pisang nangka setandan..dua tiga sisir dah masak. Aku pun beli sesisir. Hulur di tingkap kerete..dia sengeh meleret.

Balik..aku pun menggoreng..tengah menggoreng tu Sipau datang tengok..dah tak sabar agaknya..tetiba aku rasa sayu je tengok pisang tu. Aku kata..adik ..ni ibu malas nak masak pisang ni..teringat kat Angah..Akak pulak sambut..tu la Sipau..tengok ibu sedih dah..hang ni suh ibu goreng pisang wat pe..beli je la tadi...ibu bukan boleh tengok pisang tu..nanti ingat kat Angah.. Sipau nampak sedih..herm2 tak pe la..ibu bukan sayang kat che'..sayang kat Angah je..masak untuk Angah je.. Jenuh jugak aku nak pujuk dia..Akak ni..nasi tambah pulaknye. Apapun habis sepinggan besar pisang goreng nangka tu... anak aku bertiga tu makan sambil cicah dengan sambal kicap...Sipau suh buat pencecah pulak ..nak tau dak..ish..aku makan 2 ketul..rasa macam nak hantar je kat Angah di sana...

Entahlah...aku ingat bila dah lama berjauhan..perasaan aku boleh pulih..rupanya kekal macam dulu..sewaktu mula-mula anak-anak seorang demi seorang meninggalkan rumah ini. Sudah empat tahun Angah di sana..tapi perasaan aku masih nyilu bila aku masak makanan kegemarannya. Nak tau..aku ni tak jamah pun nasi ayam tu..teringat sangat kat dia masa masak...lebih-lebih lagi bila dia call jam 2.00 td mengatakan yang dia puasa hari ini. Aku bungkus nasi ayam tu dengan besar hatinya untuk dia berbuka nanti. Sampai di sana..aku unjukkan nasi tu..terdengar dia menelan airliur..bila Sipau minta seketul ayam tu dia berdehem memberi isyarat 'tidak boleh' ...buat hati tersentuh sambil ketawakan Sipau yang suka buat hal tu. Dalam lambaian pulang... airmata dah bergenangan..tapi aku cepat-cepat mengalih pandangan. Maghrib tadi ade sedikit lebihan nasi..aku panaskan dan sambil tu terbayang di mataku..anakku Muhammad Haziq Iqmal sedang menyuap pantas..Angah..ibu rindu Angah...makanlah anakku..itu sahaja yang mampu ibu sajikan buatmu..hermm..dah kul 2.00 pagi ni..bila nak ngantuk ni hah????

2 ulasan:

  1. aihhh
    pn ni xubah mcm mak sy
    mase blik raye pny la die suke
    sy sebut je nk mkn ape smua die buat kan
    yela sy xblik kmpg 6bln kot sblm 2
    mase nk blik sini rase mcm xnk blik je...
    bile tgk keuzuran nye...
    haiiiihhhh

    BalasPadam
  2. itulah kasih ibu kan..
    tapi ramai yg tak mengerti dalamnya kasih ibu
    berkorban apa sahaja asal anaknya bahagia dan sihat
    kalau perlu nyawa galang gantinya..nyawa pun rela diserahkan..huhuhu

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...