Rabu, 20 April 2011

BENCI TAPI RINDU..



Hush...kelmarin aku telah bertindak kejam..sekejam-kejamnya..kerana telah mengorbankan sebatang gigi gerahamku..ish..teringat-ingat waktu Dr. Salmee sedang mencabutnya...sehinggkan nurse terpaksa pegang kepala aku...terolang oleng..kuat lagi gigi aku tu...cuma tampalannya dah terlekang..nyilu bila kunyah di situ dan minum air sejuk. Jadi kira halal je laa ye...huhuhu..sebenarnya aku sayangkan gigi tu..tapi benci bila sakitnya menyerang..

Aku tiba ke klinik tadi..seawal jam 9.30 pagi. Dr. belum sampai dan hampir 20 minit aku terpaksa menunggu. Ye laa..Dr. pun ade komitment di rumah..klinik sendiri..sukahati la bila nak start kerja. Tapi ada baiknya...patient yang dap.. dup.. dap macam aku..sempatlah bertenang. Nampaknya akulah patient pertama sampai..haaaa...legaaa...

Sementara menunggu tu..aku pun ambil peluang membaca majalah Solusi..Mei 2010. Seimbas ternampak tajuk Benci Tapi Rindu..waaahhh..menarik tu..aku pun baca. Memang bagus buat panduan hidup..ye laaa...untuk hidup aku yang allignmentnya yang  tak berapa betul ni ..baca punya baca..sahlah bahawa banyak kesilapan selama ini berpihak pada diri aku  ...

Aku sangat tertarik dengan petikan ini;

Tuhan boleh mengampunkan segala dosa kita..tetapi sistem saraf kita tidak..kerana sistem saraf tidak bertolak ansur dengan ketegangan dan kerisauan. Dan jauh lebih lama sebelum Rasulullah S.A.W telah mengingatkan ...matilah kamu dengan marah kamu...

Haaaaiiihhh!..berdetap juga batu jemala aku baca. Sambil baca..sambil aku bermenung..terimbas 'slot' pagi tadi..aku marah-marah..pukul-pukul suamiku yang nak keluar main golf..suami aku kata.....ish dia ni,.selalu pukul orang..berdosa tau...Dalam pada tu dia tersengih..ish..dia ni..marah ke tidak?.siap keluar perkataan dosa tapi sengih pulak..confius aku..tu yang buat aku pening..fikir..suami aku ni jenis pe hah? Tetapi nak tau yang darah aku akan naik terus ke kepala apabila dengar dia nak pergi main golf..entahlah..aku pun heran kenapa...ada masa aku fikir sendiri..aku selalu pujuk hati..apa salahnya...tapi suasana tetap tegang..geram!

Berbalik pada petikan tadi...aku terus-terusan membaca..aiiihh..aku kembali pulak ke laman terdahulu..biasalah..aku kalau membaca..speed reading..baca keyword jer..one more thing akan baca dari belakang ke depan..terutamanya bila baca suratkhabar..hah...rasional tak rasional aku pun tak tau...

Teruja pula  aku dengan kata-kata ni:

Saiyidina Umar memaafkan isteri yang meleterinya..
Saiyidina Ali pula pernah memaafkan Siti Fatimah yang mengguris perasaannya..

Huh..lagilah mengguris perasaan kata-kata ini. Dalam perjalanan pulang aku berfikir kembali kata-kata itu..kenapa tadi tak fikirkan?..haahh sebab aku dah dipanggil masuk untuk menjalani peristiwa ngeri tadi. Herm...mungkin suami aku ni ada juga sifat kekhalifahannya..hehehe..kerana dia tidak pernah marahkan aku..cuma kebelakangan ni sahaja..dia macam cemburukan aku asyik mengadap blog dan fb..ye lah..aku kan suka meluahkan perasaan di sini...tak tahu yang nak luahkan di mana lagi..aku rasa aku tak salahkan?...

Aku buat rumusan..tanpa sebarang hipotesis...sepatutnya aku bersyukur atas nikmat illahi..dapat suami yang tak sudi  nak berbalah dengan aku..senantiasa memaafkan..senantiasa jadi pendengar yang baik tanpa menyanggah apa sahaja hujah yang aku utarakan...apabila dekat aku senantiasa geram dengan sikapnya yang jadi pembisu seribu bahasa..aku sangat benci situasi ini..tapi adakalanya terasa rindu nak 'berbalah' walaupun perbalahan itu akan menang di pihak aku. 'menang' berhujah  je laaa..padahal insan yang berdiam di kala marah itulah yang sebenarnya  menang ..pandai menjaga hati dan perasaannya dari dirasuk syaitan..

Apapun aku bersyukur sekali lagi  kerana Allah menggerakkan hati aku membaca ruangan dalam majalah Solusi itu..sekurang-kurangnya..membuka ruang untuk aku menghayati dan berfikir apa yang lebih baik aku lakukan dalam hidup ini. . Juga aku berharap aku boleh belajar dari kesilapan yang lalu..semoga akan redalah ketegangan dan kerisauan yang sering melanda fikiranku ini..kerana aku bimbang akan mati dalam keadaan tidak puashati dan ketegangan yang tiada berpenghujung..Buat suamiku..terima kasih kerana senantiasa bersabar dan menerima diriku seadanya...wallahualam...ish..macam menarik je adegan pukul-pukul tu kan!...hahaha

2 ulasan:

  1. BIAR BETUI U PUKUL HUBBY...ALA DIA KAN KUAT MENEBAS SO SETAKAT PUKUL SAYANG TU... TAK DAK MASALAH. TAPI JANGAN BUAT SELALU.

    BalasPadam
  2. betui..i pukul2 sikit je..alaa nak manja ..kalau tak takkan dia sengih jer...ok..laaa..tak buat selalu aih...kene guna taktik lain la pulak..:)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...