Rabu, 13 April 2011

DOA SEORANG IBU...


Tengahari kelmarin aku melawat Sakinah...adinda kaunselor di kolej. Dia tidak sihat..terpaksa berkurung di rumah buat sementara waktu ... menunggu sihat..kandungan sudah berusia hampir lima bulan. Kesekian kali hamil..kandungan tiada kekal..sesungguhnya Allah terlalu sayangkannya..terlalu awal sudah mahu dibawa pulang..itulah saham terbesar ibunya di akhirat kelak. Jadi sebagai langkah berjaga-jaga untuk kandungan kali ini..terpaksalah si ibu berehat sahaja di rumah...alhamdulillah ..nampak sihat.

Seperti biasa kami pergi menziarah.. berempat,..aku..mek rose..yati dan nora. Dan seperti biasa juga..suasana akan hiruk pikuk dengan kehadiran kami..sesekali memberi nasihat...sesekali bergurau senda..yang sakit tertawa..dan aku  pasti..sejurus sahaja kami pulang mungkin  dia terpaksa berbaring melelapkan mata...letih dengan keletah 'si tua berempat' tuh...didoakan semoga tidak bertambah sakit..insyaallah.

Dalam kereta kami berlumba-lumba menyatakan rasa simpati..alangkah hebatnya dugaan tuhan ini buatnya..nak dapatkan seorang anak pun...galangan terlalu besar..kalau aku jadi dia entahlah...tertanggungkah aku?..dan kembalilah kita kepada satu kenyataan..bahawa Allah takkan menduga hambanya..selain dari mengikut apa yang termampu buatnya..dan aku?...pasti tidak mampu menghadapi dugaan ini..sesekali tidak..

Sepetang kelmarin..seperti biasa aku asyik memikirkan nasib adinda itu...kesiannya. Dan seperti biasa juga...terlintas difikiranku kisah anak ini yang situasinya pula terbalik ..dia yang telah kehilangan ibunya.  Ibu Haziq telah pergi buat selama-lamanya pada tanggal 8/9/2010..sangat mengharukan perasaan..baru berusia 4 tahun...hilang sudah tempat bermanja..mengadu kasih...memaut harapan. 

Apabila merenung gambarnya... aku  terbayangkan  perasaannya pada detik terhentinya nafas seorang ibu.... 'sepeninggalan' ibunya tentu dia tercari-cari ibunya di dapur..terintai-intai di bilik..terdengar-dengar panggilan, terbayang-bayang senyuman  dan terasa-rasa sentuhan ibunya..Entah ye..mungkin hanya dia sahaja yang mengerti..beratnya penanggungan rindu seorang anak sekecilnya..terhadap ibunya yang tidak akan kelihatan lagi kelibatnya di dunia ini..haihhhh....

Aku juga pernah merasai detik itu..tetapi mungkin tidak seberat yang dirasainya..kerana pada kala itu ...aku sudah dewasa..boleh mengurus diri..mengerti ajal maut di tangan tuhan..dan sekali lagi terlintas difikiranku..hanya dia yang mampu menanggung kerinduan terhadap ibunya dalam usia semuda itu..jika berlaku pada aku...tentu aku  tidak sanggup..derita hidup tanpa ibu di sisi.

Kepada adinda Sakinah aku doakan semoga cepat sembuh...terus tabah menghadapi dugaan perit... berjuang untuk merasai manisnya hidup sebagai seorang ibu. Pun aku berdoa buat si kecil Haziq..moga dia juga tabah menghadapi dugaan menongkah hidup dan hari-hari mendatang tanpa seorang ibu...kerana hidupnya kini telah kekurangan suatu rahmat dan nikmat iaitu doa seorang ibu..doa yang paling mujarab dan mustajab di dunia ini buat seorang anak. Penamat bicara..pengubat rasa..di sini ..aku cuma mampu mendoakan  semoga kalian berdua  diberkati dan dirahmati Allah..ikhlas seikhlas-ikhlasnya ...dariku ..yang juga bergelar seorang ibu...aminnn....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...