Sabtu, 16 April 2011

SANTAPAN BERHARGA..



Early morning hantar Angah ke sekolah...kelmarin baru sahaja balik..hari ni dah lebuh ke sekolah pulak..pertandingan kuiz agama katanya..hish..letih jugak rasanya. Pagi-pagi sediakan nasi goreng..lepas tu hantar dia ke sekolah..ngantuk aku tak habis lagi ni...tak masak kesian lah pulak..

Kelmarin..telan ubat overdose sikit..tak berapa sihat sebenarnya. Perut tak sedap je rasanya..macam biasalah..Kebetulan petang kelmarin bawa Deeha outing..dia pun tak berapa sihat. Nasib baik suami ada kelmarin..dia drive..ke hulu ke hilir bawa kami berdua. Nampaknya asma Deeha datang menyerang kembali..aku ajak balik..tak mahu pulak. Latihan corel speaking la pulak..puas lah aku berpesan..supaya dia makan ubat ikut masa..macamana lah nak belajar kalau asyik sakit jer...tak reti nak dok diam pula tu...hish..ade-ade saja anak-anak ni. 

Aku belikan Deeha 'ladybugs' kelmarin...bantal untuk peluk-peluk katanya. Sekarang ni aku nampak Deeha semakin manjakan diri. Entah ye..mungkin benar yang masa banyak mengubah manusia. Kalau dahulu..asyik kepit botol dan bantal busuknya..ye laaa...anak ketiga..memang selalu terabai..dia pun sangat pendiam..sekarang tidak lagi. Nak balas dendam kot..hehehe. Banyak benda yang diceritakan dan dikongsi bersama..dan aku sangat bersyukur kerana itu...

Kelmarin juga Akak balik ke rumah sebentar..pun..aku tengok manja semacam jugak..macam berpakat je masing-masing ni...Angah pun bila bertanya siapa nak hantar ke sekolah..muka macam mendoakan..biarlah ibu yang hantar..dan aku pun mengalah..biarlah aku yang hantar..ada peluang aku bagi tazkirah sikit...

Dalam perjalanan ke sekolah tadi..aku terus nasihati Angah..agar semangatnya untuk berusaha terus membara. Banyak contoh mereka yang berjaya aku utarakan..anak-anak murid aku kan ramai..bijak-bijak belaka..dan aku selalu  mengorek rahsia kejayaan mereka. Apapun yang penting kena fokus dan jangan malu bertanya..bertanya pula kena lah berisi..buat latihan dahulu ..kemudian.. tunjukkan kepada guru..jangan nganga mulut tunggu disuap saja..

Herm..tetapi macam biasa...anakku itu..perjalanan baru 10 minit..tazkirah aku tak habis lagi..dia dah lelapkan mata. Terasa letihnya aku bercakap...bobe..bobe..bobe..On time...sampai sahaja di simpang menuju sekolah...tanpa dikejutkan dia dah terjaga...siap dapat penggilan telefon lagi..aaiihhh...pandai  dia 'mengurus masa'..timing sharp betul!

Pendek kata hujung minggu ni...tidak ada apa yang special...perjalanan hidup seperti biasa. Cuma doa sahaja perlu dipertingkatkan dari sehari ke sehari..kerana itulah santapan dan belaian paling berharga buat anak-anakku buat masa ini. Yang aku nampak di wajah anak-anak aku adalah lakaran jadual peperiksaan...ibu sangat risau wahai anak-anakku..Sudah lumrah hidup barangkali...itu baru 4...kalau 10..tak tau macamana agaknya ye....Sekarang ni dah kul 11.07 minit..santapan tengahari pulak perlu disediakan...ibu nak masak pe hari ni ye?..haihhh!!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...