Isnin, 19 April 2010

SI ROAD RUNNER..

5.32 pagi
Tuuppp...terjaga dari tidur..alhamdulillah Allah masih mengizinkan aku melihat dunia ini. Dok mamai je. Teringat mimpi..hem...tiap malam mimpi...tak de apa yang menarik.Baring..pejam mata..tak pejam jugak...kepala fikir memacam...

6.03 pagi
Bangun ..hem..liat..beruih gigi... basuh muka..amik wuduk ..solat...tak pasang lampu...rasa panas..tapi ada cahaya dari lorong ke bilik...kejutkan hubby..hish...ngeliat lagi...aku tumpang baring semula..besa la tu...hehehe...dalam baring terlelap sat...hubby...kroh..kroh..kroh...woit...bangunlah!!!! solat..matahari dah segalah...

6.45 pagi
Kejutkan Sipau..ni sorang lagi..pagi-pagi kena perosah kejutkan...pagi ni tak teruk sangat...dia bangun...aku masak air...kemaskan meja makan...jenguk kain banyak kat belakang...make do no je..tak larat fikir...larat buat...tak larat...lantak...asal tak nyusahkan...pentingnya...aku siram semua pepokok di rumah...dibelakang...beranda...dan kat depan tangga...hah!..alhamdulillah sume segar bugar dua tiga hari ni...doakan kesejahteraan aku ye...


7.15 pagi
Sipau dah siap..minum milo..dengan separuh mexicon coklat bun..kira ok la..tu. Dia on diet..hihi..cium kiri kanan..woooo...bau...harum semerbak...macam sebotol minyak wangi tumpah...

7.20 pagi
Menyapu rumah dari dapur hingga ke bilik...memang aku suka buat keje terbalik...baca surat khabar pun dari belakang dulu. Aku sangat pentingkan kebersihan dapur...kena cantik...baru boleh masak...tapi tengahari arini gantung periuk coz ada banyak keje nak buat.

8.30 pagi
Aku dah sampai ke pejabat..jumpa staf baru..diperkenal Pak Halim...Lupa lak...aku bawa bersama Akak...peh tu jumpa Hajar..sembang pasal Akak nak amik "L" ..ish..orang dah drive dia baru setuju nak amik L...Aku masuk lak jumpa Amelia sebab ada Fuad kat situ..rupanya hubby ku juga menempek kat situ...lebih kurang gitu gini pasal nursery yang aku dan Yati cadangkan aku pun ajak Akak naik..jumpa lak staf ...sembang lebih kurang...

9.00 pagi
Aku start mengemas cubic...kemas..kemas dan kemas...buang semua kertas dan memacam yang aku simpan dah bertahun-tahun...paper omr budak sesi 2004/2005 pun aku simpan...sah aku ni species tikus...simpan kertas buruk dalam sarang..lapar..kunyah sesikit. Call Che Mah...K. Na n friend naik...bawa kotak..esok beru mereka angkat turun..banyak.. nak 1/4 cubic kot...pandai betul aku menyimpan

12.15 tgh
Baru tamat mengemas..Akak bangun dari tido...Hah..tido????...itulah jasa bawak dia..kita minta tolong..tolong dalam sejam...merungut..ibu ni simpan wat pe bebanyak kertas ni...Akak letih la..ibu pasang lagu wat Akak tido je..toleh belakang dia dah hilang...rupanya dia sambung dua kerusi..krohhhhhhh...tido...tak pe la..asal ada orang temankan..aku minta dia pindah ke cubic sebelah..nak sapu..dia tido pulak kat carpet..sakit hati ada..nak tergelak pun ade...

12.30 tgh
Aku call Nandong order nasi gorang n teo ais limau untuk Sipau...ada korel speaking lagi!!!. Aku print out slip cukai kami berdua...hubby tau siap je..pandai aku la..nak buh camna...

12.40 tgh
Keluar dari matrik...ambik nasi dan terus ke C.Mart hantar CPU desktop.Dah hampir setahun terperam...rosak..tak ade orang yang usik..Akak tolong angkat bawa ke kedai..tak pe...ringan je ni ibu..tapi mulut berbunyi...adei..adei..adei..aku tersenyum sumbing..bila lagi nak mengena Akak...heheheh

1.03 ptg
Sampai ke sekolah..Akak hantar nasi kepada Sipau...teruskan perjalanan ke Jo Cendul. Makan tengahari...terlalu lapar...nasi tak habis...tak de selera..letih sesangat kot

1.50 ptg
Ke Tabung Haji Jitra...aktiviti ape ke lagi???..hih...sampai mati pun aku tak sampai ke Mekah kot nih...beli vitamin C untuk Deeha n Sipau..halakan kereta ke SMJ...Deeha tak de...ambik keputusan pi solat zohor dulu...habis solat..Deeha call..aduih...just on time...bangun la ibu..cepat sikit...tunggu lama ni..aku tunggu dia tadi..dia tak kira..

2.35 ptg
Bawa Deeha ke Jabatan Pendafaran Negara...buat IC baru..hilangkan dengan wallet sekali...anakku..selalu-selalu lah buat gini...tambahkan cabang fikiran ibu nih...ish...sengeh macam kerang busuk bila aku ngomel...sakit hati tau!

3.05 ptg
Ke Aneka..alang-alang dah sampai Jitra..rupanya Deeha tak makan lagi. Aku minum soya bean je..Akak makan lagi..spagetti lak...aku tumpang sesudu dua..ok gak...

4.10 ptg
Teringat baju Akak tak cukup start sesi nanti. Beli baju kurung 2 pasang..mana yang less je...old fashion..tapi itu pilihan dia..tak pe la..janji tukar baju..gitu-gini dah 4.40...kami berkejaran turun..wei..nanti Sipau mengamuk!!!!!

4.55 ptg
Dari jauh nampak trafic light Changlun...ha lega...just nice..sampai Sipau pun baru keluar..nampak letih...aku pusing singgah pasar..beli udang n ikan sikit..wei ibu..nak pi mana lagi ni???

5.45 ptg
Sampai di rumah...solat..rehat sekejap..sempat adap laptop...

6.30 ptg
Adegan memasak..Akak..krohhhhh lagi...letih apa tak tau..sambal tumis udang..ikan goreng je...sup sayur..ok dah tu..Sipau makan awal..nak ke tuisyen

8.00 mlm
Baru solat maghrib...makan ala kadar..jangan tak makan je...siapkan kain dalam washing machine yang hubby basuh pagi tadi..kalau tidak esok masam dalam machine..kena basuh balik pulak...aiii..bukan kepalang letihnya.

10.42 mlm
Saya tengah dok mengadap laptop...menulis nih..Sipau menunggu giliran dengan keluh kesah..tak habis-habis berebut dengan anak-anak..

Sebenarnya aku menulis isi cerita ini kelmarin...tapi hilang bila nak publish...kaki aku bengkak tetiba..apa hal tak tau..mungkin lama sangat dok di kerusi..atau ada benda yang aku makan tak kena...

Inilah sebahgiaan rutin hidupku..seorang ibu yang mahu segalanya terurus agar tidak menyesakkan kepala dan hati..ada kalanya aku confused..mana nak buat dulu..duduk tarik nafas panjang...biar akal yang tersimpul lerai dulu..dahulukan apa yang perlu..buat keadaan rumah jadi celaru..tak bersapu..aku bukan bagai ibu yang dulu...segala teratur rapi..kini buat apa yang termampu untuk meneruskan sebuah ceritera bernama kehidupan...doakan aku..si road runner ni...yeah!!!!

*Sipau tanya..betul ke jam yang ibu tulis tuh?...betul..kerana di setiap hentian saya akan tanya Akak..kul berapa dah Akak? Begitulah aku mengejar masa....

2 ulasan:

  1. serupala kita...bila sakit kaki baru tau dah letih rupanya

    BalasPadam
  2. masa buat kerja tak ingat apa...bangun...rasa cekang kaki..rupanya bengkak ketotong...anak-anak dok picit kata awat kaki ibu jadi keras dan besar...nak tergelak pun ada...macam lengan popeye aku tengok..hehehe

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...