Sabtu, 28 Ogos 2010

GETARAN RASA....

Masa semakin pantas berlalu..Ramadhan telah sampai ke pertengahannya..dan aku...hem..terasa sangat sedih..kerana Ramadhan kali ini dilalui tanpa amal dan ibadat memuncak seperti yang aku cita-citakan...sakit dan terus sakit sehingga ke hari ini.

Apapun aku seperti selalu..tidak pernah mahu menyerah kalah...masih hadir ke pejabat dan kelas seperti selalu..orang senyum..aku senyum..hai sana ..hai sini..kerana aku sangat percaya..penyakit jika hinggap jangan diperdulikan sangat..kerana ia akan mendera fizikal dan mental kite..Berat badan aku dah hilang hampir 4 kg..baru beberapa hari berpuasa...pabila aku kerling di cermin... wajah polos tanpa tudung..nampak kering dan semakin dimamah usia..Namun aku bersyukur kerana masih terdaya bergerak seperti biasa..macam selalu aku kata..selagi aku boleh berjalan..drive kereta ambil anak-anak aku..syukran sesangat aku kepada Illahi...ameeennn...

.....airmata bergenangan kelmarin ..apabila aku menyedari betapa daifnya aku..melihat sepasang suami isteri bersalaman dan mengucup dahi anak-anak yatim di luar sebuah kedai kasut..menderma sepasang seorang kasut untuk dibuat kelengkapan menyambut aidilfitri..Ya Allah... tidak ketahuan rasa, diriku ini...betapa teringinnya aku mengucup sama dahi anak-anak itu..menghulurkan sedikit bantuan...namun yang ada digengaman tidak memadai...cuma aku mampu berdoa semoga Allah murahkan rezekiku..agar niat tertunaikan suatu hari nanti...

...airmata berlinangan kelmarin selang beberapa saat menunggu di traffic light Hosba..apabila tolehanku mengenai aksi tiga beradik sedang mengikis batang tebu..untuk diubah sifatnya manjadi air tebu buat jualan dan juadah berbuka puasa orang lain. Sedarlah aku..betapa rendahnya tahap tawakalku membiarkan anak-anak melalui kehidupan mereka sendiri..tanpa kawalan..kerana aku lihat anak sekadar berumur hampir 6 tahun itu ...telah diberi mandat memegang pisau yang agak besar..mengikis kulit tebu ditemani kakak-kakaknya yang masih belum bersekolah menengah aku kira...saling selamba melayangkan pisau..tersenyum gembira dapat membantu orang tua menambah rezeki...hidup ceria berbekalkan kebebasan.

...airmataku gugur bagai tiada hentinya malam kelmarin..apabila tanganku disentuh sang anak saudara..yang telah lama tidak kutemui...gelora. nestapa dan perjuangan hidupnya membesar sehingga kini..bagai bermain dan berlari di mata dan hatiku di sepanjang perjalanan ...tidak tertahannya rasa..ku tarik dia rapat ke sisi..mari sini mak long nak peluk..ku peluk erat tubuh kecil itu rapat ke dadaku..kuusap belakangnya..memberi segala kekuatan jiwa yang ada padaku sambil berkata...belajar sungguh-sungguh tau..apa-apa bagi tau pak long..hanya itu yang termampu aku lafazkan ..dalam getaran suara..dalam getaran rasa...

....hikmah Ramadhan... rupanya KAU ada di mana-mana...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...