Ahad, 1 Mei 2011

KENA BUANG...



Atas: langsir baru dapur aku..tengok railing dia..aku hantam buh pe yang ade jer..hehehe
Bawah: Angah sedang bantu ajar Deeha add math..alhamdulillah..

Kelmarin..selepas melawat Angah..kami terus ke Alor Setar.. Kesian Sipau dan Alang tak ke mana. dah Akak pun kerja. Aku macam tak sampai hati je nak keluar ke mana-mana tanpa Akak.

Hubby ikut jalan lama..aku nak cerita pun tak tau. Tau-tau tembus kat simpang kedua sebelum sampai TESCO. Kelmarin hujan lebat. Nasib baik kami makan di anjung asrama. Sempatlah Angah makan. Aku goreng ayam, sambal udang dan sayur sawi campur tauhu.. Dia makan bertambah..Alang dan Sipau tumpang sekaki. Aku memang cadang nak makan dengan Angah. Di rumah tak lapar..sampai sana pun makan sikit. Kepala aku memang dah lelong sikit dari pagi. Lepas makan lain macam je aku rasa..tapi macam biasa la..aku abaikan je...lagi layan..lagi teruk.

Dalam perjalanan ..kebetulan selepas hujan..bertemankan aluran sungai..kekadang sebelah  kiri dan kekadang sebelah kanan jalan..indahnya alam. Hijau..air mengalir tenang..rumah kampung nampak sejuk...yang naik gah berdiri pun ada. Alahai..cantiknya..buat hati rasa sebu tetiba..cemburukah aku? Haih..jangan!...Jangan tengok apa yang kita tak ada..tengok apa yang kita ada dan orang lain tak ada..mungkin itu akan menggembirakan dan melunakkan kembali hati yang gundah.

Turun kereta..rasa lemah je kaki aku. Tapi aku tak nak spoil kan suasana. Tak mau layan rasa sakit...aku pegang tangan Sipau..cuba sulam dengan ketawa..Singgah solat di surau..dan minta Sipau belikan air mineral..dah minum sebotol rasa stabil sikit..OK..jom jalan!. Aku beli container besar..nak berkemas mana terdaya..dalam tak berapa nak ok...niat di hati segunung intan. Aku beli langsir dapur..carilah yang termurah..dapur je..rumah kerajaan lagiii...pe laaa nak hias sangat..sekadar teringin nak merasa menghias macam orang lain..macam kekawan yang ada..siap tema lagi..daaaahhhh tuuu...meleleh pulak airmata nanti.

Pagi ni dengan pening lalat..aku ambik tangga dari stor. Minta tolong Sipau pegangkan langsir.. ibu ni laa macam lelaki..herm la dik..kalau harapkan de lelaki...tak leh pasang langsirlah rumah ni..ibulah lelaki..ibu la pompuan..hehehe..Sipau ketawa...ibu..awat cantik sangat ni..membazir je pasang kat dapur...Herm,..lepas tu kita nak pasang kat mana.. lagipun buka je pintu rumah kita terus nampak dapur.. jadilah cantik kat langsir jer...dan Sipau terus-terusan menyesali keputusan aku pasang langsir tu di pintu dapur. Aku rendam langsir yang ada dengan harapan..boleh pasang  kat pintu bilik pulak. Recycle je apa yang ada. Dah siap pasang aku ke sliding door..dah carik langsir nih...nak minta abah kirimkan yang mana dia tak nak pakai lagi lah..herm..itulah kerja aku dari dulu sampai sekarang..

Kekadang aku rasa sedikit terkilan..entah ye..kalau ada la orang tengok slip gaji aku..tentu berkata dalam hati..sebulan takkan tak cukup..banding dengan kerani pejabat..yang kekadang nampak gaya hidup mereka setara dengan aku..malah ada rumah cantik..kereta ok..baju..huh..jauh berlebih-lebih hebatnya daripada apa yang aku ada. Agihan semakin hari semakin banyak. Anak-anak semakin membesar.. perlu lebih kurang RM 250 tiap hujung minggu untuk mereka sahaja...sebulan dah seribu...kereta..potongan-potongan lain..sedikit simpanan..sedikit benar pun!..wang perubatan aku setiap bulan..ansuran kereta dan rumah aku yang jadi tukun kat kampung tuuu..belanja tuang minyak ke tangki kereta..belanja harian..belum buku..bil itu ini... sum up..makan simpanan lagi..

Betul lah kata orang..besar periuk besar keraknya. Tapi aku rasa periuk aku ni..semuanya jadi kerak je..hehehe...Bak dikata..rezeki tuhan bagi perlu disyukuri..dan itulah pun gunanya. Dah laa..lagi fikir ...lagi letih..aku ingat nak buang banyak benda dari dapur aku ari ni..entah menjadi entah tidak..haih..doakan je ok...

*Nak tau..aku sambung kisah aku hari ini pulak..*. Kerja aku buang tupperware lama..menjadi..tapi macam selalu..masuk plastik..lepas tu..keluar balik..akhirnya aku tekad..KENA BUANG!!!..sebelum rumah aku jadi TAPAK BUANGAN!!!...Tapi kabinet atas masih belum dikemaskan lagi..dalam tu lagi banyak bekas plastik..yang dah tak boleh digunakan kerana berbau..Aku ni macam selalu..tambah misi lagi..bergerak buang beg plastik ..kalau kumpul leh juai balik..tu pun ada yg curi lipat simpan balik..entahlah..orang tua la katakan..semua sayang...macam biasa..awat ibu..mesti ibu sayang nak buang..cantik-cantik beg plastik tu..ish..nasi tambah kepada perasaan aku nih..Sipau..Sipau...

Esok aku fikir nak ganti pelapik kabinet dapur tu..ok lagi..tapi jemu mata memandang. Nak beri suntikan semangat semoga aku semakin rajin ke dapur..ehem..ke dapur bukan bererti memasak tau!..hehehe..Aku memang sukakan yang seni dan cantik..dah cantik kene biarlah..jangan usik tuh...Haih..nampak langsir dapur..rasa macam kena beli langsir sliding la pulak aih..nantilah aku kira budget..cukup ke tak cukup???..Rasanya macam kene call abah jer  untuk talian hayat..biasa lah tuuuu...kihkihkih...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...