Jumaat, 15 Januari 2010

AL FATIHAH..


Saya terpanggil menulis tentang kucing memalam bute ni setelah membaca blog Si Mek manis tadi..nampaknya Mek sayang sangat pada kucing..apasal tak jadi doktor haiwan je?..ni nak jadi doktor manusia..tentu tenteram jiwa tengok binatang...tengok manusia hemm..banyak songeh..hehehe..nama pun dah tenteramkan jiwaku yang lara..bubulaci!!! heh!

Di atas ni foto kucing pakcik saya..lihat matanya yang sangat istimewa tu..sebelah biru..sebelah coklat dan dia senantiasa duduk dalam kabinet bawah dapur..namanya..tak ingat..bubukabinet kot..kahkahkah...

Sebenarnya saya agak sensitif dengan kucing..bukan alergik..tapi banyak kenangan dengan ibu saya. Ibu saya sangat sayangkan kucing. Sepanjang saya mulai kenali dia sebagai ibu..tak tau la masa umur saya berapa tahun ye?..rumah kami senantiasa dijalari sang kucing..saya tidak begitu suka..bukan kerana saya benci binatang tetapi kerana saya selalu jadi mangsa suruhan buang taik kucing dan basuh muntah kucing dan kencing kucing..anak sulung kan selalu jadi sasaran..anak yang lain..dok belai je...namun hati saya tetap sayang akan kucing..kerana saya percaya bahawa manusia yang sayangkan binatang adalah manusia yang lembut hatinya...

Setelah beranak empat pulak.. anak-anak saya mahukan hamster dan saya beli RM12 seekor ..mata pun tak celik lagi...empat ekor.. dan saya bela sampai besar..pun dah ditakdirkan saya jugalah yang membersihkan sangkar..bau.. ya tuhan..tapi seronok bila tengok anak-anak bermain dengannya..takdir tuhan tiada siapa yang tahu. Berkat mengomel senantiasa...tentang kerja membersih sangkar ini..hilang keempat-empat ekor..yang misterinya..pintu sangkar tak terbuka..bangkaipun tak jumpa..ghaib gitu je..hairan bin ajaib betul..bila anak-anak minta beli yang lain..saya protes habis-habisan..takut kena 'cuci jamban' hamster lagi..takkan kot saya dilahirkan untuk cuci jamban binatang...hish..tak baik kata camtukan!

Kembali ke pokok cerita...Ibu saya sering belai dan cium kucing..Pantang lalu..cepat disambar dan dicium beberapa kali..kekadang saya pun lemas melihatnya. Ibu saya ni pendiam sedikit tetapi dia sangat rajin bercakap dengan kucing..membidankan kucing dan jadi doktor kucing..Pernah membidankan kucing yang cacat 'anunya'..anak tersekat tidak dapat dilahirkan secara normal dan kami berdua perosah bagi keluar juga untuk menyelamatkan ibunya..time perosah saya jadi murderer sebab ada seekor tu tercabut kepala semasa saya tarik keluar..ibu saya jegilkan matanya..saya 'make do no' je..nampak tak tu ..betapa zalimnya saya..awas!!!. Anyway kesemua anaknya mati kat labour box..ye lah doktor tak berapa pakar..tercabut habih..kepala kaki segala..lepas tu adik-adik saya kebumikan anak-anak kucing tu siap batu nesan dan taburan bunga kertas sekali..sedih..dan saya selalu curi tengok dari tingkap bilik ...kalau diingat-ingatkan nak tergelak pun ada..siap bacaan al fatihah sekali..hish tragis...

Ada masa kucing demam..kami bagi Cortal untuk kanak-kanak..mak Mek bagi Panadol..over dos kot..kucing kami tak pernah lah sampai pengsan..mati ade!..ada juga yang jadi sihat ..bandage kaki ngan macam-macam termasuk keladi birah kalau accident atau cedera berkelahi dan pelbagailah lagi aktiviti ala doktor haiwan...ala-ala bantuan 'kebinatangan'..ade ke terma tu?..saya pun confuse..

Namun kenangan manis itu akan padam bila saya kenangkan saat terakhir sebelum ibu saya pergi meninggalkan kami buat selama-lamanya. Lebih kurang seminggu sebelum dia meninggal dia gaduh kehilangan kucing kesayangannya yang sangat gebu dan cantik. Puas dicari dan akhirnya Abah jumpa mati dilanggar di tepi jalan besar. Abah bawa pulang dan kebumikannya. Ibu saya bermuram beberapa hari..saya turut simpati dan cuba tenangkannya..janji nak carikan kucing yang lain yang jauh lebih cantik..tetapi tidak kesampaian kerana ibu saya dijemput Allah sebelum saya sempat menggantikannya..

Saya terpaksa tamatkan kisah ini di sini kerana saya tidak terdaya menulis lagi ..hati sebak dan airmata semakin deras alirnya..semoga allah mencucuri rahmat ke atas roh ibu saya..al fatihah....

4 ulasan:

  1. Al-Fatihah...

    K.long, jgn sdey ek...

    BalasPadam
  2. dah 19 tahun..tapi rasa macam baru semalam berpisah..k.long ni nakal..faham je la..anak nakal selalu jadi tumpuan mak...jadi..mek jangan nakal-nakal tau..nanti nyesal...ececehhh...

    BalasPadam
  3. hehe sy x nkl.. dn worry. heheh. k.long, aftr exm nnt nk jupe jap eh...

    BalasPadam
  4. ok..insyaallah..good luck mek..hihihi..nice name..bubulamek..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...