Khamis, 14 Januari 2010

BEBAYANG..

Mak dan Abah mertua ku baru baru sahaja bertolak balik ke Tapah beberapa jam yang lalu. Sambil mengemas bilik mereka..saya rasa terharu kerana rumah kembali sunyi..tidak pun boleh juga tengok keletah mak ngan abah...yang sekarang became more and more romantic ever.
Alhamdullilah..mak pun dah semakin kuat dan pagi tadi bergerak lebih pantas tanpa tongkat..mungkin suntikan rasa riang nak tengok rumah di kampung . Balik sekejap jengok rumah je..saya pesan dua tiga kali..mak..jangan tak balik sini pulak nanti!..sambil ketawa kecil..mak senyum meleret..segar hati saya melihat senyuman mak..Suami saya kesiankan mak kot..dia bawa balik sekejap..walaupun jauh..biarlah..mereka makan angin..saya tak boleh balik bersama kerana anak- anak perlu dijenguk hujung minggu ini..harap mereka berdua gembira...
Setelah mereka beredar dari parking lot..saya berjalan naik dan dalam pada itu kelihatan bayang saya di sinar mentari dari belakang..aku kah itu??? Mengapa terdetik bertanya dalam hati..memang diri saya dalam bayang tu...saya snap gambar..naik ke rumah sambil berteka teki dalam hati kecil ..yang sangat kecil rupanya....
Saya duduk sendirian..merenung diri..hidup yang diselindungi bayang-bayang..masa silam..masa sekarang..dan masa akan datang..Selalu terkenang masa silam yang sangat indah..ceria..lepas dan bebas...mengharungi usia remaja dengan gelak ketawa dan penuh dengan aktiviti pengembaraan mendaki gunung dan mengharungi lautan..menari ..menyanyi..berdrama Melayu dan Inggeris ...mendeklamasi puisi..melontar lembing..melempar cakera..melompat palang..menerjah pasir di padang..merentasi desa orang asli.segala-galanya saya simpan jauh di sudut kenangan. Tersangat indah...
Kini..setiap hari berjuang mencurah bakti buat anak-anak didik..mengajar mereka bersopan beradab..melihat diri secara positif..membina imej diri sendiri...berasertif...hemmmm...mungkin hanya secebis kecil makna hidup yang dapat saya sumbangkan.
Esok..entah bagaimana agaknya???..adakah saya masih berdaya berdiri mencipta bayang seperti ini lagi..kerana ibaratnya melihat mak yang tidak berdaya itu...melihat perjalanan hidup saya yang tidak begitu stabil..simpang perenang...haru biru ..kerana jiwa saya yang tidak setabah mana..tak terjangkau akal memikirkannya.
Jauh di sudut hati saya yang kecil itu bertanya adakah perjalanan hidup saya 10 tahun lagi akan bertambah baik atau sebaliknya???..atau tewaskah saya dengan suara hati yang kerapkalinya nakal mencari akal???... Harapan saya..sekurang-kurangnya bebayang saya masih berdiri utuh seperti ini..walaupun tidak sekuat mana...walaupun sekadar 'bebayang' yang sedang mencari jalan pulang...doakan saya....

6 ulasan:

  1. mak abah balik tapah ye long..brape lame long?

    BalasPadam
  2. sekejap je..sampai sabtu kot..ewah..mak bukan main seronok lagi..tapi ok la..dia tak gaduh nak bw baju sehelai pun. k.long buh kat dia..takut Along bawa bermalam memana..nanti tak ganti baju pulak..Sipau susah hati opah tak de..mak ada kami tak sunyi sangat..alhamdulillah..

    BalasPadam
  3. bayang-bayang pe???jgn sedey la mek oi..dugaan allah tentu hikmahnya melimpah ruah..insyaallah..

    BalasPadam
  4. tq to Allah chik...k.long sedikit ok sekarang..debar pun dah kurang..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...