Khamis, 21 Januari 2010

SEMINGGU INI..

SESI TERAPI ES2Q

Weh...ari ni kena 'paksa' update..hehehe..tak adelah..memang nak update pun..tapi tak ada isu yang nak difokuskan actually..just coretan harian je..
Firstly..hati sedikit gembira..mak mertua dah boleh berjalan tanpa bantuan tongkat. Walaupun perlahan tapi saya cukup bersyukur..tapi tu lah..dah biasa buat kerjakan..mak datang lah berjalan ke dapur jenguk saya masak. Memang dia pun tau menantu dia ni bukan pandai masak pun..main campak je..ada api..garam..minyak..air..dah la..Dia dok jenguk kuali saya yang di dalamnya ada sambal tumis udang dengan petai tengah menggelegak..dalam dengar tak dengar dia bercakap dan saya dekatkan telinga..ish..malu lak.. saya belum mandi lagi masa tu..sure lebih busuk dari petai...hehehe. Dia kata..bubuh gula sikit..dan saya anggukkan kepala dan lemparkan senyuman kepadanya dan dia balas..kembang hati saya kerana kesudiaannya jadi mentor saya memasak walaupun sekejap sahaja dan dia beredar..Sure sedar nanti menantu yang dah jadi menantu 19 tahun ini panik..tak jadi masak pulak nanti..kihkihkih..

Bab masak ni memang saya segan sangat dengan mak kerana mak juara memasak..semua yang dia masak sedap..dalam pantang pun dia yang jaga saya untuk keempat-empat anak. Masakan untuk orang dalam pantang pun sedap..ececeh..dalam pantang orang jaga makan ..saya membaham tak cukup mulut..ikan bilis goreng garing tumbuk ngan lada hitam campur halia, bawang putih dan bawang merah..waaalaaa..sedap mak oiii..hish..tapi jangan salah faham lak...saya bukan nak kembali ke zaman tu..just mengimbau..Tetapi sekarang mak tak terdaya nak masak lagi..

Sekarang ni dia bukan main eksen lagi..ewah...pergi ke dapur basuh pinggan sendiri lak..saya selalu larang..tetapi fikirkan dia pun boring duduk je di rumah..saya pun biarkan. Abah pun nampak boring..tetapi tak pe lah..abah berjalan keluar juga tengok suami saya handle game golf kat kolej. Bila saya tanya abah pegi mana?..dia kata dia pergi tengok ramai perempuan berlatih golf dan saya membalas sambil ketawa besar..abah tak tau ke?..depa tu bertanding pukul bola golf bukan berlatih..ye ke?..balas abah..tapi macam tak reti main je..ada orang tolong ajar..hehehe...abah yang tak reti main golf pun tau beza yang pandai dengan tidak..jadi golf ni tak hebat mana..hahaha...sensitif ni...tau suamiku..kes berat nih!

Minggu ni saya belum mula mengajar lagi...attend 4 hari kursus non-stop..tak larat dengar dah..sampai tepu..mula dengan kursus kepimpinan, sambung ES2Q dan kajian tindakan...letih otak ..ye lah ..lembam tul otak sekarang ni..dah tak asah selalu. ES2Q seronok juga...terapi spiritual kite. Hj Nazmi tu ajar kami bagaimana nak bentuk energy dalam diri..bercakap sendiri dengan diri supaya energy jadi positif dan kuat dan ini boleh buang segala penyakit yang sebenarnya berpunca daripada ketegangan emosi. Boleh kot saya buat untuk diri sendiri..kalau dah ok diri..baru boleh bantu orang lain..macam mak..saya rasa mak sakit kerana emosi dia selalu terganggu..yelah ada 8 anak..macam-macam hal..Saya yang baru 4 ni pun gangguan emosinya dah bertapuk...

Apapun saya harapkan apa yang sahaja perkara positif yang berlaku dalam seminggu ini sekurang-kurangnya berkekalan dan lebih baik lagi kalau bertambah cambah..bagai impian murni saya yang semakin bercambah sejak kebelakangan ini..alhamdulillah..

4 ulasan:

  1. ooh ES2Q.. huhu. td bile k.long msg ckp therapy ES2Q, sy duk terpk ape la ni. dlm kepale sy duk teringat ESRF = end stage renal failure. hahaha.

    nk melawat, tp xde duit.. huhu. so kne pending dlu niat.. huhu. jage diri kak long...

    semoga kebahagiaan dan kegembiraan bercambah2. iAllah...

    tlg doakan hati sy kuat mnghadapi dugaan Allah ini ye k.long.. gambatte!

    BalasPadam
  2. weh..takut dengar benda yang final stage ini..cit..budak kecik ni memang suka takutkan orang..

    mai la bila-bila ada masa..kalau ada duit lebih nak p holiday kat Danga Bay kot cuti ni..ape ada kat situ?

    k.long selalu doakan yang terbaik untuk semua ...terutama buat yang dikasihi mek..insyaallah kegetiran ini akan berlalu pergi..sang pelangi akan muncul pakai kupiah..hehehehe...

    BalasPadam
  3. alhamdulillah mak dh leh jalan long..=) mggu depan cik mai sana. nk gi danga bay??xde ape sgtlah long.huhu. tmpt biase je..=p jom pi indon jom long. chik teringin.hehe

    BalasPadam
  4. indon..tak minat nak p...vietnam ok la...tapi ni nak bawa anak-anak..dalam negeri je lah..tak de budget lagi pun..kalau p indon habaq na..nak kirim lukisan besar..kat Bali murah ya amat..tempat lain dah hancus gempa bumi...c u soon..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...