Isnin, 11 Januari 2010

NGIDAM...

Saya terpanggil menulis kisah yang saya kira bersifat satira. Nak gelak pun ada ..ada masa sedih pun ada..kisah silam yang sering melintas ruang kenangan saya.
Ini kisah mengidam..empat anak..lain-lain benda saya idamkan. Ada orang kata mengidam ini memanglah dah adat orang mengandung. Yang hairannya orang Melayu je yang mengidam..orang lain tidak..mengapa ye?. Menurut ahli sains sebab perubahan hormon..tu teringin serba manike tu..ahh..pedulikan lah..janji apa yang diidam dapat.
Mengandungkan Akak memang taste saya sangat luar biasa. Awal mengandung saya asyik nak makan KFC..masa tu..sedihnya cuma ada motor Yamaha CDi ..tu pun second hand. Kami selalu ke Bidor..tragisnya pada suatu malam..dalam perjalanan pulang...lampu motor rosak..lori hampir rempuh kami memalam buta tu dan suami saya suruh pegang dia kuat-kuat dan hujan gerimis . Dalam kepekatan malam..saya ketakutan..dan airmata menitis..mengenangkan kami berdepan dengan maut..bawa motor malam-malam tak berlampu..kami terpaksa singgah rumah kawannya di Sungkai dan pinjam kereta..esoknya suami saya pulangkan dan ambil motor buruk kami.
Mulai hari tu saya tak boleh tengok ayam..suami makan pun saya mengamuk sakan dalam hati sepanjang tempoh mengandung tu ..nak termuntah. Tiba pulak idea baru ..idaman baru...nak beli kerete Nissan Sunny Extra..ececeh...oii Mal..pertama kali aku dengar bini orang mengidam nak beli kete nissan ni..hehehe..habis satu sekolah heboh dan masing-masing tolong cari contact..mana nak cari..rezeki saya..dapatlah kerete Nissan Sunny extra 2 secondhand di Ipoh. Saya tersenyum lebar dari telinga ke telinga..dengan perut besar tu..suami belakang..tak nampak punya..saya besar gedabak
Kisah mengidam ni tak tamat di situ...setiap kali balik ke Tg. Malim bila berhenti di gate keretapi..akan nampak Express Langkawi lalu..setiap kali lalu entah mengapa rasa sayu...airmata menitis tengok...akhirnya bersuara..abang..teringin nak naik keretapi tu...tapi suami saya buat dek je..ishh dia ni ade-ade je..saya agaklah..itu yang difikirkan..genap 7 bulan mengandung..tibalah hari jadi saya..dan suami saya hulurkan sekotak hadiah..suspen oooo..saya buka dan nak tau apa isinya...dua tiket keretapi..saya tersengih dan peluk suami saya..sure dia lemas...ye lah..saya kan sebesar-besarnya..dengan perut lagi...lalu sampailah kami ke Pulau Pinang menaiki keretapi..mertua saya siap suruh bawa sepasang dua baju baby dan kain napkin..takut terbersalin kat sana..kalau fikir-fikir..mengapa lah saya siksa suami saya tu..hemm..padan muka dia..kahkahkah. Eh..lupa..ngidam telur penyu lak..abah kirim kat kawan beli di Terengganu..macam-macam. Habis saya makan dekat 5 biji kot...
Ngandung anak kedua ngidam nak makan burung puyuh..puaslah suami saya carikan ..akhirnya dengar orang kata ada di Pumpong..cari punya cari..jumpa dan saya makan dengan lahapnya. Suatu malam pergi pasar malam Changlun..rupanya berbakul-bakul orang jual burung puyuh goreng...punyelah... Ngandung yang ketiga pulak ngidam nak makan ubi muda rebus..mak mertua saya jenuh cari dan dapatlah beberapa kerat dan rebus..saya makan sampai habis cicah sambal belacan ..yummy..tu Deeha sedikit cerah kot..berkat warna ubi tu. Satu petang dalam perjalanan pulang ke UUM..nah berguni-guni orang jual di tepi jalan..hahahaha
Ngandung Sipau..teringin pulak makan ikan puyu. Abah kerah orang memancing kat lombong di kampung ..Alhamdulillah dapatlah beberapa ekor..digoreng dan saya makan dengan penuh perasaan..teringin sesangat..dan hingga kini Sipau mengungkit..mengapa saya makan ikan puyu..dah lah dia pun hitam macam ikan puyu tu jugak..kuang..kuang..kuang.
Itu lah saya..setiap kali mengandung..menyusahkan ramai orang kerana mengidamkan macam-macam..insyaallah dalam usia 46 tahun ni takkan nak mengidam lagi kot..kihkihkih...moralnya apa ye?...mungkin Allah menguji kesabaran suami saya yang sesangatlah sabarnya itu. Dia tidak pernah mengeluh..nak marah ke..ape ke.. bila saya minta macam-macam..habis semua orang tau saya nak makan itu ..ini..akibat dia puas mencari..Kini..bila saya nak marahkan dia..bila terkenangkan kisah ngidam ni ...segala-galanya bagai hilang terpadam..huhuhu

4 ulasan:

  1. sweeeeeeeeeet :D

    sweet sgt smpai sakit gigi ni kak long.. kalah makan gule2. heheheh.

    nnt sy ngidam, nk ngidam rumah bungalow tepi laut laa... hoooraaayyy!

    pstu ank kedua ngidam grand livina plak.. hehehe.

    ok dok??

    BalasPadam
  2. kalau u ada kisah i lagilah, 8 kali mengidam...nanti i cerita lak.....

    BalasPadam
  3. kejora...

    ngidam pun pada-pada lah adik oii..kawin ngan dato' bukan datuk tau..boleh la..kite runding dulu nak ngidam apa ..baru baloi!..kihkihkih

    ummi..

    cepatlah cite..tentu exiting nye..lapan kali tuh..alamak oii..lebih tragis ape?..hahaha

    BalasPadam
  4. kejora..lupa lak..grand livina wat pe..merz slk tu..baru sesuai..ish.ish..ish

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...