Sabtu, 21 November 2009

2012

Petang kelmarin saya meluangkan sedikit masa bersama Deeha, Haziq dan Pipa' menonton filem 2012 yang dikatakan sangat menarik. Beli tiket 2.30 petang..4.40 baru dapat masuk panggung. Hem..letih tunggu..tapi sempat shopping sikit ..have tea..solat asar..tamat jam 7.00 malam terus
solat maghrib di Jitra dan makan malam di Changlun. Letih..tetapi anak-anak nampak gembira. Tapi saya tetap terkilan kerana hubby dan Nabilah tiada bersama. Hubby meeting di Langkawi dan Nabilah kuarintin di sekolah..exam kan...

Tak banyak saya nak komen tentang filem ni. Apabila ramai yang suggest saya tengok filem ini..saya mengandaikan ianya yang terbaik. Melonjak juga harapan..tetapi bermula sahaja kisah..saya seperti dapat mengagak apa yang akan berlaku seterusnya..bermakna tiada apa yang luarbiasa tentangnya. Sebuah filem yang menggambarkan kemusnahan yang akan berlaku kelak..ala-ala menghadapi hari kiamat..segala effect filem ok. Menggerunkan. Cuma plotnya biasa sahaja..watak utama pun biasa..cuma sedikit menonjol anak presiden amerika..lupa saya namanya..menghayati watak dengan baik.

Saya cuma tertarik kepada ciptaan kenderaan penyelamat umat manusia..sebuah bahtera..bukan roket dan seumpamanya...Pada pandangan saya umpama bahtera nabi Nuh yang menyelamatkan umatnya ..begitulah...tetapi dalam kisah ini yang terselamat adalah mereka yang ada kepentingan seperti teka teki..siapa yang perlu dibawa ke planet lain sekiranya berlaku kemusnahan di bumi..saintis..ibu mengandung..doktor..gitulah...Jadinya..kisah biasa..tapi adunan penggambarannya yang menarik..bukan kisahnya. Mesejnya tentang kasih sayang keluarga, pemimpin, rakan ..pendeknya sesama manusia. Beberapa kali menguap di dalam panggung..itu petanda negatif..plotnya agak longgar...Itu pada pendapat saya.

Kemungkinan ianya akan berlaku secara realiti..bukan mustahil..hari kiamat akan menjelma
dan kita semua akan musnah bersama isi bumi ini. Saya ingin menyarankan kepada mereka-mereka yang mementingkan diri..yang sangat gilakan kuasa..sangat suka mengganggu gugat kesejahteraan orang lain..yang mengabaikan tanggungjawab terhadap keluarga..pergilah menonton. Supaya terbit sedikit keinsafan dalam diri..tiba suatu detik dan masa...wang, harta kekayaan dan kuasa sudah tidak berguna lagi..hanya kasih sayang yang kekal abadi.....fikir-fikirkanlah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...