Sabtu, 1 Mei 2010

GIGI...

Aku sedikit lega hari ini..Akak dah buat keputusan..untuk berkepit je bawah ketiak aku...hehehe...maksud aku meneruskan pelajaran di KMK sahaja...kerana kursus yg UPU tawarkan tu tak berapa nak sesuai...many thanx to her x teacher..nama?..aku pun tak tau..tapi Akak describe kat dapur tadi macam nak rak..tapi aku masih tak dapat membayangkan rupanya..at last Akak give up..Akak rasa ibu tak kenal kot..hah..lega aku! Gitulah ibubapa zaman sekarang..cikgu anak pun kurang dikenali...sibuk sakan..ishishish...

Lepas makan tengahari tadi..aku ..Sipau dan Akak sibuk siapkan borang maklumat pelajar Akak. Makan berjam jugak...urusan memotong..melekat..sambil Akak membebel..berapa kali daaa nak isi nama dan no matrik nih?..mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi..kihkih. Al kisah siaplah kiranya..tunggu nak beratur daftar je lagi..

Sambil isi..Sipau tunjukkan giginya yang dah goyang..uiks..dah 11 tahun ada gigi bongsu lagi?? Aku dan Akak ketawa besar sambil perli dia..adik elok-elok na..takut tertelan gigi tu...Sipau geram betul dan mula sondol-sondol aku lagak nak menggigit. Aku buat teori bodo..budak-budak yang gigi rosak cepat..gigi kekalnya akan cantik tersusun...3 beradik tu sama..Sipau je gigi terlampau ok..gigi kekal tumbuh besar..yang gigi susu tak gugur..so berlapis sana sini...timbul lah cerita gigi Angah di gelar gigi ikan ..kecik sesangat..hahaha..berderaian ketawa kami...

Aku terus buka ceritera lama...kisah Sipau yang semasa kecilnya asyik nak aku kepit...kalau tertidur..tak sempat nasi dijerang kering dah bangun. Dia nak aku ada disisi..kepit dia..baru tidur...malam pun kekadang aku duduk peluk dia baru dia tidur..ngeri rasanya..terasa sangat siksa. Dia jugak tak mahu disentuh atau ditenung orang...terus meraung dan satu lagi kegiatannya yang masih aktif sehingga kini..menggigit aku..tak kira di mana..kami beli puting ganti badan aku...dia luahkan...dan Sipau terguling-guling ketawa mendengarnya.

Alang yang sedang sibuk..macam pekerja di ofis dengan facebooknya.. tumpang ketawa bila aku buka lembaran cerita lain...Alang tu 3 bulan pertama di rumah pengasuh..menangis je kerjanya..sampai pengasuh panik. Sakit selang 2 minggu sedut gas..asma..tak larat aku melawat hospital Jitra tuh.

Aku sambung pula cerita Angah...dia tak banyak kerenah. Tapi fizikalnya menyusahkan hati aku..betis sejengkal je..macam tak mahu besar dah..ingatkan nak jadi insan kerdil..hihihi. Tak cukup kalsium....jarang menangis..diam je...bulat dan hitam...jiran-jiran selalu puji dia... Aku bawa jumpa doktor..nasihatkan bagi minum susu Andec..baru ok...sekarang..tinggi melangit...kecik-kecik tak mau minum susu formula langsung...

Tak sempat nak cerita pasal Akak...tugasan kami dah siap...setelah solat zohor..sambil sangkutkan telekung dan sejadah..aku terasa sangat tersentuh bila teringat saat aku berkisah tadi..terimbau zaman aku memeluk terus-terusan anak-anak..asyik sakit..demam..dan dalam apa sahaja keadaan aku tetap di sisi ..sehingga aku terperok dan terperosok dalam dunia yang sangat sempit menghimpit. Rasa pilu mula menjengah...ngeri benar rasanya melalui zaman itu...hanya Allah yang maha mengetahui mengapa...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...