Selasa, 25 Mei 2010

TIDUR PUNYA PASAL...

Inilah anakku..satu-satunya puteraku...ketiduran di mana-mana jua...menjadi masalah besar buat aku dan hari ini terbukti...tekanan darah aku naik akibat tabiatnya yang asyik tidur dan tidur...hahaha..

Pagi-pagi lagi..lebih kurang 8.45 pagi aku dah sampai ke KMC untuk check-up..sejuknya aircond di KMC hanya Allah yang tahu. Kebiasaannya doktor akan tiba jam 9.30 pg. Giliran aku yang keenam...jadi aku asyik berulang ke toilet dan sebelum pergi aku terus berpesan...Angah..tolong dengar kot nurse panggil ibu..aku berpesan setiap kali pergi dan setiap kali aku pulang ke seat aku dapati dia tertidur...oh..ya..aku bawa dia kerana aku aku ambil balik dari asrama kerana disyaki kena kayap..jadi aku nak bawa ke klinik Hj Aiyaz..memang terkenal di Alor Setar.

Nak diJadikan cerita aku tunggu sampai dekat jam 11.30 pg..tak panggil-panggil..aku fikir dr Riduan kot ada kes..akhirnya aku bangun dan masuk tanya nurse...ya Allah...rupanya dia dah cari dan panggil aku tapi tak jumpa. Kesimpulannya...memang Angah tak sedar kerana dia asyik tidooo...ishishish..nak marah pun ada...gelihati pun ada..dr. pun kata dia heran aku ke mana kerana giliran aku no.6..tak masuk pun...check tekanan darah naiklah sikit dari biasa dan dr pun share ketawa kisah anak aku ni sambil dia bercerita kisah anaknya yang masuk ke matrikulasi di Penang.

Akibat dah jam 12.00..aku minta kaunter ubat hold ubat aku kerana terlalu ramai orang menunggu dan aku bawa Angah ke klinik dulu. Nasib baik tak ramai orang...masuk dan jumpa drnya..dah berumur..janggut putih pendek..wajah..pakistan..sangat friendly..jemput duduk dan tanya apa masalah dan suruh Angah buka baju...dia mula bicara..(seat satu..jadi aku berdiri je la)

ye...kenapa ni?

anak saya ni kena kayap kot..

ok..buka baju...dan dia tengok semua tempat tu..
hem...mana kiri mana kanan?

sini kiri..sini kanan

sambil mengangguk dia terus bertanya dua kali..

kayap akan jadi sebelah tempat sahaja..tapi adik jadi dua-dua belah..betul?

haa..(aku Angah sambil mengangguk)

kayap kalau jadi dua-dua belah mati tau...sekarang beritahu saya..adik mati ke hidup?

hidup..jawab Angah sambil senyum simpul

jadi ini bukan kayaplah..dia ketawa...

ok...pakai naju dik..tak makan ke ...nak tunjuk ape?..kurus je nih...
nama adik..Haziq ye..nama anak saya pun Haziq tapi Hazik.
mana yang betul dr? tanya aku...
sepatutnya Hazique...baru sebutannya betul...anak saya dulu dia orang tulis k dihujungnya...maksudnya baik ni dik...
adik sekolah kat mana?

sekolah sains syed putra

kat mana tu?

kat Kangar

darjah berapa sekarang?

form 4

saya tanya darjah berapa?

tingkatan 4

saya tanya darjah berapa?

darjah sepuluh..

haaa...baru betul
baguslah tu ...dua kali tanya dah boleh jawab..ada yang sampai sudah tak boleh jawab
PMR..adik dapat berapa A ?

8A

bagus...adik boleh baca tulisan jawi tak?

boleh! (Angah jawab dengan yakin)

cuba baca ni..

Angah merenung potongan ayat tulisan jawi di atas mejanya..lama jugak..tapi tak dapat-dapat..aku tumpang baca..make no sense...dalam arabpun tak bawa makna..hanya dihujungnya ada perkataan doa'..dia terkekeh ketawa.

tak boleh ke dik?...ni bahasa urdu..hehehe..doa ni untuk mereka yang selalu susah hati dan orang yang banyak berhutang...

laaa..patutlah tak dapat aku nak agak cara menyebutnya tapi yang menyentuh hatiku...macam dia tau aku ni selalu je susah hati..masa tu macam aku nak minta je doa tu..tapi malu pulak...

adik...nabi kita yang pertama siapa?

nabi adam..

bukan adik...nabi muhammad..kita orang Islam betul tak dan nabi kita nabi muhammad..
nabi kita yang terakhir?

Nabi Muhammad SAW

sembahyang subuh berapa rakaat dik?

dua rakaat

haaa...betul...dan Nabi Muhammad SAW sembahyang subuh dua rakaat dan Allah menyuruh umat manusia ini mengikut suruhan Nabi Muhammad SAW... dia sembahyang subuh dua rakaat dan kita kena ikut...
hahahaha...ok lah dik...adik akan berjaya insyaallah...ish...nanti orang kat luar marah pulak..ok..la...nak cuti ke?

Angah menggelengkan kepala...

Ok..thats good...dia tersenyum lebar

sebenarnya badan dia kene apa ni? teringat pulak aku bertanya

kene binatang...(ulat la maksudnya)

Terima kasih dr...kata aku sambil ketawa kecil

Dah ambil ubat aku bergegas pulak ke KMC semula nak ambil ubat aku...Angah mengeluh kecil...letih menunggu di sana dan di sini...nasib baik...ubat dah sedia di kauter dan kami pulang. Sipau aku minta hubby yang ambil...tak sempat.

Dalam perjalanan aku tersenyum sendirian..tak pernah aku jumpa dr macam ni...rupanya ...lebih banyak lagi ilmu yang kita tidak tahu daripada yang kita tahu di dunia ni...walaupun benda yang ditanyanya mudah..tapi tricky jugak...Aku dok tazkirah kat Angah dalam kereta...suruh dia berusaha dan belajar bersungguh-sungguh dan tegaskan bahawa banyak ilmu di dunia ni yang perlu kita pelajari untuk menjadi insan yang pandai dan berguna...aku terus bercakap dan bercakap sampai ke Jitra...dan Angah berdiam diri je...aku fikir tentu dia sedang memikirkan apa yang aku cakap...

Sampai kat trafic light hampir di Jenan ..aku toleh ke kiri...rupa-rupanya aku bercakap sorang tak tau dah berapa lama...kerana dia tidur dan terus tidur...alahai...penat je bercakap...hanya Allah yang tahu....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...