Ahad, 30 Mei 2010

KAKI

Kaki aku terasa semakin berdenyut petang tadi.. dalam beberapa hari ini aku terpaksa sembahyang duduk sahaja. Entah kenapa..aku pun tak tau. Dah seminggu rasa macamni..mungkin sebab kasut..haih..nak beli kasut baru pun budget tak de...

Petang tadi dalam perjalanan pulang dari hantar Deeha ...aku memikirkan kaki yang sakit ni ...macam biasa aku aku mula galak mengimbas...mengenang masa kecil dan remaja aku..sangat nakalnya..hidup bebas..berlari merentasi kampung dan kawasan perumahan murah kami. Hidup sederhana..tetapi aku tak pernah fikir ape-ape yang negatif dan buruk. Yang aku fikir seronok..ke sekolah..berkawan dan bersukan...segala jenis sukan..jatuh ...aku bangun semula. Tulang kering diketuk kayu hoki ..bengkak ketotong..aku sorok di balik kain dan seluar panjang..hem..sampai sekarang tulang kering aku berlekuk..tak siapa tahu. Dilenyek tayar kereta..aku tak pernah cerita kepada emak dan abah...sampai sekarang...emak pun dah lama meninggalkan kami....takut dimarahi kerana aku yg salah...berlari merentasi kereta. Makcik bawa kereta tu panik..aku lagi panik dan selamba berjalan pergi. Bengkak ketotong juga..sampai sekarang berdetup detap bunyi bila digerak-gerakkan. Kaki yang sama..kanan ni lah. Mungkin itulah punca sakit sekarang..dah tua..baru terasa...

Selamat melahirkan puteri sulung...dua minggu aku tak boleh berjalan...berpeluh abah melihat aku balik ke kampung kerana sepatutnya aku berpantang di rumah mertua sahaja. Tersilap urut dek bidan. Mak mertua aku risau..takut kami terlanggar pantang ape-ape..dia hantar aku pulang ke kampung...kaki aku yang sebelah kanan ni jugak tak boleh diangkat..terpaksa dipimpin ke tandas ke mana...sampaikan nak pakai underwear pun terpaksa suami aku bantu...terdetik juga di hati..akan lumpuhkah aku? Tetapi macam biasa...kebalnya perasaan aku..makcik aku menangis tengok aku...berpeluh-peluh melihat aku terbaring..tapi aku masih bertahan..."tak pe Ateh..nanti ok la tu"...redha di hati. Bidan Wan Simah dipanggil..hanya dengan doa dan sapuan di kaki dan perut..alhamdulillah aku pulih...Namun selepas peristiwa itu..setiap kali dalam pantang...aku terpaksa cari dinding untuk bertahan...kaki aku ni..tak kuat lagi...

Rupanya..segala kesakitan itu kembali lagi menjengah...tanpa menunggu aku bersalin lagi...
Wan Simah telah tiada di dunia ini..
abah tiada di sisi..
suami sibuk setiap hari...
anak-anak berpergian jauh 'mengaji'...
yang tinggal hanya aku di sini...

memikirkan seterusnya..
apa yang akan terjadi lagi..
dalam hidup yang bersegi-segi ini..
aku termanggu sendiri...
tanpa airmata lagi..
hanya sepotong pertanyaan di hati...
bagaimana seterusnya ...akan aku harungi hidup ini?

2 ulasan:

  1. tak pa....tak pa....kita masih kuat lagi....kuat semangat

    BalasPadam
  2. haa..harap semangat je membara..selagi terdaya...selagi ada nyawa..hahaha..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...