Selasa, 7 Julai 2009

TERINGIN JADI ORANG MISKIN....

santai abis cik adik ni...

Hari ini entah apa anginnya...saya teringin memasak. Tapi bukan memasak macam hujung minggu. Set lauk, kuah, sambal, sayur dan tambahan lainnya. Petang ni hanya masak sardin, telur dan sup fucuk...si bongsu kata lauk orang miskin...hehehe. Dia tak pernah tahu yang sardin tu mahal jugak...

She is much like me...suka mengenang kisah silam..ungkit semuanya.. selagi ada yang tertimbus dalam ingatan. Nasi baru dijerang dia dah minta nak makan..saya kata ..lauk tak masak agi...adik makanlah roti dulu...dia menolak...tunggu di ruang tamu. Sambil masak saya mengintai apa yang dia buat. Sesekejap masuk dapur...ye lah dapur kami just next to the living room..kesian saya tengok..itu lah nasib dia dapat ibu mithali macam saya..semua beli..

Sedang memasak dia membebel entah ape-ape...saya kerap jugak marah..ye lah petang-petang nak ke senja saya ni agak sensitif sikit. Fikiran saya tidak boleh diganggu..yang dia sibuk colek sardin yang masih dalam tin..sedang saya menyiapkan tumisannya. Alaaa...hiris bawang halia tambah daun kari dan cili kering. Tumis..masuk sardin..asam jawa..biar didih...masaklah...baunya dah buat si bongsu tak tahan.

Azan maghrib saya baru selesai masak sup. Saya suruh dia makan..tapi dia nak sembahyang magrib dulu...selang waktu tu saya sidai kain dan menyapu dapur sambil fikir apa yang dia bebelkan sebentar tadi...ibu..adik teringin jadi orang kampung...kawan adik kata jadi orang kampung bebas..boleh buat apa saja dia suka...boleh main sana sini...boleh panjat pokok kelapa...saya tersenyum sinis...panjat pokok kelapa? ingat senang ke nak panjat pokok kelapa?
Tapi saya membisu sahaja..biarlah dia curahkan apa yang dia rasa.

Dia makan sebaik sahaja selepas sembahyang..tengok gambar atas tu..siap makan atas tilam lagi. tilam tu saya memang biarkan di situ. Bila kakak-kakak dan abang balik...semuanya akan landing di situ..port mereka la...makan..baring..gelak ketawa dan saya sekali lepak di situ. Peluk anak-anak..walaupun mereka semua dah remaja..dan saya amat merindui detik-detik manis itu.

Semasa saya makan dia datang tambah sup...berkata pulak...ibu..kan elok jadi orang miskin..hari-hari boleh makan sardin, telur dan sup macam ni. Sedap la ibu...dulu-dulu ibu selalu masak kan!...alahai anakku...sekali dua sedaplah..lama-lama...bawa penyakit pulak. Tapi saya diamkan juga..saya terus makan dan senyum sahaja. Dia tak tau orang miskin ni..makan nasi dengan garam pun ada..

Sebenarnya bukan masalah sardin, telur dan sup atau orang miskin yang berada dalam fikiran dan perasaan anak saya. Itu hanyalah yang tersurat..yang tersiratnya..dia sangat gembira kalau saya masak setiap hari. Hujung minggu kalau saya masak sambal sotong..lemak cili padi udang..nasi ayam...mee hoon goreng..ape je la..pujinya melambung dan menambah nasi beberapa kali...bukan kerana saya pandai masak...kerana si bongsu ini adalah insan yang sangat pandai menghargai...kekadang buat saya terharu ...sebagai seorang ibu juga saya tidak berupaya beri dia kebebasan untuk bermain ke sana ke mari. Kalau nak naik basikal pun saya akan tunggu di bawah atau pergi cycling bersama. Saya sangat bimbangkan keselamatan anak-anak saya.

Si bongsu sedang menonton video. Homework dia dah selesai...dia ketawa berdekah-dekah sendirian...saya mencatat di sini..suami ke Alor Setar. Ada masanya saya sedih melihat dia keseorangan..kerana saya tak mampu membawa pulang kakak dan abang sehinggalah cuti sekolah menjelma semula....hem...teringin sangat dia jadi orang miskin....anakku sebenarnya kita memang 'miskin' pun...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...