Rabu, 2 Jun 2010

SIAPA?

Siapakah dia yang sebenarnya????

Babak 1
Mamat ni selalu buat tak nampak aku walau berselisih bahu... ..tatkala dia bermotor merah berkacamata hitam..ala-ala penyu..aku meluat tengok dia...orang kata wayar dia putus sikit. Aku 100% percaya bila tengok perangai dia...yang peliknya... dia buat memacam untuk aku...dialah orang pertama bantu aku... tunjukkan rumah sewa guru..malam-malam tolong buatkan meja Jepun..gedegung gedegang bergegar belakang rumah guru tu.. dan aku..hem... buat tak nampak je...dia pun buat tak nampak bila aku lalu lalang..sibuk berbual sakan dengan rakan serumah..ish..luat..luat..luat aku tengok rupa dia masa tu...pakai overall kuning..macam technicion tayar kapal terbang je..hahaha

Babak 2
Aku pernah menangis satu malam..kerana dengar kawan serumah... sosek..soksek...kata dia marah betul kat aku..kata aku ni mengada-ngada sungguh kerana tak mahu pergi rumah dia semasa dia buat kenduri ...dia siap jemput dengan kereta pun tak mahu pergi lagi. Aku bukan ape..bab kenduri ni memang aku tak pernah pergi sejak zaman remaja lagi. Dia tu..amboi..amboi...sedap mulut dia ye..dok ngata aku. Aku menangis sakan..dalam hati aku rasa macam nak letak bom je dalam mulut dia tu...luat...luat..luat!!!

Babak 3
Setiap kali hujung bulan..mamat tu and best friend dia Pak Cu akan bawa kami keluar makan naik van Nissan Liteace..jauh..dekat 35km...aku selalu serba salah ...nak pergi ke tidak. Dia tak pernah ajak aku personally..main pas kat kawan serumah aku. Ish..kekadang aku rasa malu je nak pergi..yelah..gegak gempita dalam van orang menyembang..aku?... tak tau nak cerita ape..sebab 'driver'...yang tak berlesen tu... dia dok layan orang lain. Tak pernah sembang ngan aku. Tapi aku takut difitnah sebagai berlagak lagi. Sampai medan selera tu pun ... dia tak nak pun sembang ngan aku...aku benci betul tengok muka dia terutama semasa dia dok merahai gelak ngan orang lain. Sering aku cari alasan nak call mak aku. Memang aku call pun..peh tu aku dok ceruk stesen bas tu tunggu mereka habis sembang. Kawan aku selalu datang temankan aku kemudiannya..kesian kat aku kot...dia tu..cis!..berlagak nak mampus...terbakar je hati aku ni...

Babak 4
Aku semakin hari semakin percaya...dia ni tentu ada something wrong somewhere...bila tetiba satu hari dia bawa sayur campur satu tupperware buat kami bertiga...eh..eh..eh..kawan aku senyum meleret makan sayur tu.. dia kata mamat tu yang masak sendiri...aku percaya gak sebab sayur tu lembik lotek je..tak selera..tapi kawan aku paksa jugak aku makan...dia kata tak baik...orang bagi...makan lah aku dengan penuh ketidakrelaan...sakit hati tau..kawan-kawan aku dua ekor tu jeling menjeling ..sambil senyum meleret...

Babak 5
Harijadi aku yang pertama di pedalaman tu diraikan jugak ..ye lah.. kawasan sekolah masih tanah merah lagi..rumah kilang jadi bilik darjah..bila hujan... banjir kilat..kelas penuh tanah merah...hari tu yang pasti kelas cancel sekerat hari..gotong royong bersih kelas...bebudak sume senyum meleret..yeah..tak de kelas! Bulan posa..petang-petang bebudak tu baring menelangkup lekapkan perut ke lantai...panas dan lapar..ah..aku rasa sayu bila part ni. Aku dihadiahi kek coklat..heart shape..hem..gelap macam aku gak...kawan aku bagi..special delivery katanya...aku tersengih kat bilik guru ...mamat tu buat dek..tak pe engkau berlagak sangat..kata hati aku...sampai rumah..aku makan tak ingat dunia. Haaa...dah mengajar kat tempat gajah bertendang..kek sedap jarang jumpa...kawan aku..senyum dari telinga ke telinga...akhirnya aku dapat tau..mamat wayar putus tu yang bagi...rasa nak terkeluar balik kek tu dari perut ..malu aku...

Babak 6
Suatu hari..aku wat lawak bodo. mamat tu selamba kata "petang nanti kul 2.30 nak pergi kampar mati setem...bla-bla..bla.."aku nganguk je lah..Pekak kot aku...aku tak berapa faham dan dengar ..sebab aku meluat tengok dia..cakap bukan nak pandang aku pun..tetiba cakap..Aku fikir tak penting..Balik kerja aku mengheluh tidooo...zzzzzzzz....pewwwww...tetiba dengar tingkap diketuk. Terkejut beruk aku tengok ada mamat pakai cermin mata hitam panggil aku. "Tak siap lagi ke?"...wei...mengajak aku ke tadi?. Mana aku tau...dia ingat aku ni mind reader ke? Aku pun bersiap..lama gak. Dia tu tunggu dalam kereta yg disewa..tak salah aku warna merah ke putih..camtu lah lebih kurang. Orang bangun tido...kan bingung dan mamai. Aku naik kereta dan dia speed nak kejar time pejabat. Kami sesama diam...dalam hati aku heran ...mamat ni bawa aku wat pe?...sembang dak...apa dak..aku pandang cermin sisi..dia tu pasang lagu..buat teman aku agaknya. Sampai pejabat..alahai dah tutup le...kul 4.15 dah! Dia bawa aku makan KFC. Hati aku mengerodek nak gelak..dah order..dia senyap je. Pakai cermin mata hitam tuh tak tanggal pun..aku semakin tak tahan..tergelak aku tengok dia..sebab logiknya pejabat memang dah tutup time tu..tapi dia pergi jugak...Dia marah aku..berani dia kata kat aku .."ha..gelak..gelak..gelaklah!" ewah..warning aku lak. Sampai order... aku buat tak malu...makan sampai habis..lapar..susah nak jumpa KFC kat dalam sana. Dalam kereta..sunyi dan sedamai-damainya..kalah Damai Laut kot...dalam hati berkata gak..salah aku barangkali..bersiap lambat..Sampai kat umah ..aku turun kereta..mamat ni dok tarik teddy bear dari seat belakang...aku heran..dia unjuk..tak kata apa pun...aku buat confuse..baru dia kata.."ambik la..." Hish...macam tak ikhlas je..nak marah aku lagi ke? Aku pergi...nak gelak ada...sakit hati ade..buat lebih confuse..apasal dia bagi aku teddy bear nih?...kihkihkih

Babak 7

Confuse aku sampai ke tahap maksimum bila aku terdengar khabar angin..mak mamat ni dok cari... nak tengok cikgu nama Noorlida..dia teringin sangat nak tengok. Aku dengar berita dari cikgu veteran kat situ..weh..mak dia nak wat ape?...kawan aku decribe kat makcik tuh gini... "Makcik...kalau nak tau...ala..senang je... yang kelabu asap tu..tu dialah.." Ha...tu dia..lacer tul. Tapi fikir-fikir..memang betul pun description tu. Aku takut sebenarnya..wei..aku nak wat camne ni?

Babak 8

Tak ada angin tak de ribut makcik yang berniaga di kedai kat sekolah..tanya aku kat hari kenduri kahwin kawan aku...boleh ke keluarga mamat ni nak pergi jumpa abah aku?..yelah aku kan tak de mak dah masa tu..masa aruah mak aku sakit..ada lah mamat ni tolong angkut aku balik tengok mak..aku terhutang budi kat dia...tapi yang pastinya..mulut dia tetap terzip..ececeh..ngata lagi tuh..Aku tergamam tak tau nak kata apa. Aku tanya abah..abah pun tetapkan bila..abah nampak seronok sangat. Aku?...hem...confuse tul..kerana dalam hati masih ada luka lama yang belum kering darahnya..huhuhu.

Babak 9
Al kisah..dah takdir...mamat ni jadi tunangan aku...dugaan melanda jugak. Dia asyik dok melayan serata orang lain...aku ni tak pernah lah dia nak nyembang...tension..tapi sesekali dia buat lawak..buat aku teringat siang malam. Satu hari tu ...aku lalu depan student dia yang sedang menjahit ..bawah pokok...kelas kemahiran hidup kan floating class..dok merata...budak tu tengok aku lalu.."Wei..apa tengok-tengok tunang saya tu.." bebudak tu tersengih..tapi automatik teruskan kerja menjahit...hahaha..bagai digaru hati aku...ketawa berderai dalam hati..tapi nak gelak depan dia pun aku tak berapa nak berani...macam anak-anak murid dia gak...hehehe. Tetapi part yang tak akan dapat aku lupakan sampai mati..masa aku sakit...dia bawalah kekawan jengok aku..aku dok baring dalam bilik..tak boleh bangun sebab dunia ni berpusing je..doktor pun tak tau aku sakit ape...sume orang masuk tengok aku..yang dia tu...jengok pun tak!..balik ngan kekawan gitu je...ade ke patut..pepatut la pun..boleh mati aku dalam 'keconfusan' ni kot...jangan datang lah kalau tak nak jengok..betul tak kekawan?

Aku fikir setelah hampir 20 tahun usia perkahwinan kami...mamat penyu..wayar putus..yang jadi suami aku kini akan berubah...boleh buat kawan berbincang dan berbual...tetapi rupa-rupanya dia tetap seperti dahulu...seperti adanya..berselisih bahu di rumah ke..pejabat ke .. tak berbunyi sikit pun mulut dia...sampai ramai orang yang tak tahu kami ni suami isteri...dalam kereta senyap dan sunyi..main unjuk-unjuk kalau memberi...soal kerja pejabat jangan sesekali disentuhi..dia tetap seperti adanya..dan aku harus redha menerimai..begitulah sebahagian daripada rupa dan ceritanya...SUAMIKU YANG DICINTAI....huhuhu

4 ulasan:

  1. HAHA HAHAHA AHAK AHAK AHAK......MAMAT NI SPECIAL RUPANYA....BRTUAH SUNGGUH HANG...

    BalasPadam
  2. perh...pening aku hang tau dak...tak berubah sampai beruban dah ni..hehehe

    BalasPadam
  3. Bestnye citer 'cerpen' pendek hang ni....leh wat buku novel remaja...sure gempaknyer...tambah le ada orang ke tiga ke...ke empat ke.... melatop oooo.... Penyu tak penyu...hat tu la kawan tidoq hang... Post baik punye...cermin mata hitam tak tinggai....**elly**

    BalasPadam
  4. kihkihkih..trade mark tu weh..aku ada cite-cite je nak tulis..entah bila tak tau..sibuk menggile je senantiasa..thanx krn penghargaan..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...