Ahad, 27 Jun 2010

POKOKNYA...

Sebelum pulang tadi ..biasalah aku memekak sakan ..sembang dengan Iza pasal pokok aku yang dah nyawa-nyawa ikan kat luar kubikal. Selama ni elok sihat je...kebelakangan ni nampak kuning semacam..macam minta nyawa..aku dok curah air je..tak bertanah. Lastly aku kerat daunnya dan bawa pulang akarnya..dah selamat pun aku tanam tadi..harap-harap nyawanya akan bersambung semula...sihat menghijau semula...

Tamat sembang ...aku sengeh sorang-sorang teringat pasal Kak. Pishah dan Kak Syifaa dok belek pokok kat kubikal aku..

eh..ida..buh baja apa pokok dok hijau elok nih?..tanya K.Pishah...
tak de ape...bubuh air mineral je...jawab aku...
ooooo...gitu ka..patutlah elok...kami pun nak buat macamni lah...

tamat membelek..mereka berdua balik...Aku tak pernah nak rahsiakan ape-ape tentang pokok-pokok yang ade kat kubikal aku. Datanglah nak tengok pun..bukan seorang dua..ramai....ade yang minta...yang boleh kerat..aku kerat..kalau ada kat rumah..aku bawa..bagi..

Eh..eh..bukan pokok asal cerita...aku memang suka melalut entah ke mana-mana..kat mana tadi ye? Aaaa....sebenarnya aku nak berkisah...semasa turun tangga aku terserempak Kak Aisyah..spontan aje Kak. Aisyah buat kenyataan..

ei Ida..K.Aisyah tengok sekarang ni Ida nampak seronok je..bezalah dengan dulu...sebelum sakit dulu.. teruk jugak...sekarang dah ok banyak lah...

Haaa..terkejut beruk jugak aku...aku bukan selalu sembang dengan Kak Aisyah...sesekali aje...aku maintain senyum je..dari telinga ke telinga...hahahaha...Aku hanya mampu membalas...dek kerana gembiranya dalam hati...hehehehe..

Kak Aisyah..sekarang saya tak fikir banyak dah Kak Aisyah...apa larat saya buat..tak larat saya biarkan saje..dulu tak sempat lipat kain pun saya susah hati..sekarang ni saya buat apa yang daya nak buat..dan yang boleh buat hati saya senang..itu je..alhamdulillah..ok sikit sekarang nih...tak tension sangat..

Oooo..haaah..tak pe lah..ok dah nih!

Balas K.Aisyah..sambil tersenyum manis..seolah memberi sepenuh sokongan dan semangat kepadaku sambil berlalu pergi.

Sambil berjalan menuju ke kereta di lot parkir...aku tersenyum sendirian dan dalam hati terus berkata...
...YES!!!!!
aku mesti teruskan hidup ini..
mesti senyum selalu...
lupakan apa yang dah berlalu..
bebayang kesakitan dan keperitan mesti aku tinggalkan sepantas mat rempit..
aku akan cuba sedaya mungkin mengembalikan mekarnya kegembiraan yang pernah aku lalui lebih 20 tahun lalu...
kenapa mesti ada pilu lagi?..
kenapa harus berkorban terlalu banyak?..
wang ,tenaga dan usia serata-rata
sia-sia...
serasa aku tak mahu menoleh ke belakang lagi
kerana dunia di belakang itu hitamnya memekat...sangat likat..
sambil menanam pokok yang aku kerat tadi...
aku tersenyum sendirian
bagai melihat bayangan diri...
yang baru kini kusedari...
perlu aku bantu sendiri..
selagi ada nyawa ini....
nikmatilah hidup lestari ...
semadikan sahaja segala kenangan di tasik hati..
usah dipanggil lagi....

2 ulasan:

  1. huhuhu..gumbira la jugak..tapi ada masa 'yg tak gumbira' tu mai jugak...jahat!

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...