Selasa, 27 Julai 2010

MAKEOVER...

Makeover bermula dengan acara pecah batu..
Aku ni nak ketuk batu ke..kepala aku???..aku sendiri confuse..

Ni arang..sama tak dengan aku..hihihi

Proses mengetuk lagi..kalau P.Ramlee..leh buat kopi dah ni..


Siap untuk digantung...ish..belum..mana dawai gantung tah..

Tengok..betapa melaranya pokok aku..huk..huk..huk

Dah siap!!!! yeah..esok aku buh baja..next week sure berbunga..haaahhhh ..legaaa..



Hari ni aku ada projek besar yang dah berbulan aku rancangkan..dan baru hari ini terlaksana...asyik jadi road runner je..boooo sana..boooo sini..tak sempat...

Aku sering dengar geng akrab aku yang 'giler' sikit tu cerita renovate rumah..cat rumah..buat kolam...nak buka bumbung buat loteng..memacam.. dan aku tolong sampuk sama bagi idea..sesama tolong fikirkan sampai ke rumah kekadang. Aku tumpang seronok..seronok sesangat. Tapi aku ni...hem..rumah sendiri pun tak de...yang dah siap di kampung jadi tukun je...nasib baik ada orang sewa..aku redha je lah..dah tak ade rezeki..harap-harap Allah memberi keizinan untuk aku merasa duduk walau seketika jua pun di rumah tu..duit aku 100%..dan abah topup sikit masa tambak tanah..kerana suami aku masih study waktu tu...

Bila dikenang-kenangkan memang sayu..kerana.. kalau tidak abah yang bagi semangat tentu rumah tu tak wujud pun... kerana suami aku melarang kerana katanya rumah tu kecik. Waktu tu abah nasihat aku..buat jelaahhh...duduk tak duduk lain cerita..harga rumah makin mahal bukan makin murah...tak duduk pun nanti boleh bagi kat anak-anak..kalau tidak pun duit habis camtu je..ape-ape jadi..balik je sini..rumah dah ada ..tak gaduh dah..begitu jauhnya abah aku berfikir...dan itulah sebabnya aku selalu fikir yang tiada siapa di dunia ini yang dapat menandingi abah aku..huhuhu..Nasib baiklah termasuk akal jugak kata abah aku tu...kalau tidak..sampai ke hari ini nama aku tak tertera dalam mana-mana geran rumah pun...habis macamtu je la duit aku tiap bulan...Nah bila siap..di laluan tengahnya saje boleh main badminton ...kihkih

Rumah kuarters ini.. ada la beranda sekangkang kera..sebagaimana yang pernah aku lakarkan dalam blog aku ..antara yang terawal..tetapi itu sahajalah yang dapat aku banggakan dan ceritakan kepada geng akrab aku tuh..Tetapi alhamdulillah..geng aku tu sangat memahami..selalu suruh aku fikir positif..puji-puji aku..padahal aku pun tau...tak de ape benda yang boleh diriakkan sangat tu..hanyalah satu hakikat nyata.. yang aku taksub tanam pokok cactus , orkid dan dedaun hijau kat ruang aras..kekadang rasa macam Belanda dapat tanah je..hehehe

Sejak kebelakangan ini aku pun tak tau kenapa..aku semakin malas..balik ..aku baring kejab..sembahyang..kalau rajin masak..kalau tidak ..aku make dono je..kain pun kekadang terbiar..tak berbasuh..tak berlipat..tak bersidai..kerana aku asyik adab laptop dan senyum sorang-sorang...kalau ada yang menggelikan hati..dan seolah-olah bahagia gitu...Maka terbiarlah pokok aku..minta nyawa..ada yang mati meragan..semakin lokek berbunga...kerana aku dah jarang membelai...siram pun jarang...cactus tu tak pe laaa...yang lain???

Makanya..aku bertekad dari kelmarin...hari ini nak makeover..pindahkan orkid yang dari belakang ke depan ...yang depan..aku tanam semula..buang ranting..akar dan tanam balik mana yang boleh diselamatkan..tak banyak pun yang boleh aku selamatkan...sedih aku..tapi salah aku la jugak...

Al kisah..berdentung berdentanglahlah blok P4 sejak jam 10.00 pagi hingga hampir jam 5.15 petang..ketuk bata merah dan arang..dengan sepenuh perasaan..Bila rasa marah..kuat sikit..bila cool layang-layang je..break jam 1.00 hingga 2.30...aku buang semua kulit kelapa yang dah reput termasuk tali temali jut yang unik tu..ada dahan pokok orkid itu yang aku tambatkan tali jut kerana dah putus ikatan..adik aku datang dan kata ..awat hang ni ..zalimnya..hang ikat tali ni kat dahan dia?..hahaha..aku cuma ketawa...sebab pokok tu maintain berbunga walau dah sekian lama dizalimi...pokok tu sayang sesangat kat aku kot..dan kalau nak tahu cactus aku tu dah bertahun tak berbaja kerana baja yang biasa aku gunakan tak jumpa-jumpa lagi ni....aku kan jenis taksub...tapi alhamdulillah..beranak pinak..dan kerapkali aku lupa..entah bila kali terakhir aku siram...fuhhh...zalimnya!

Aku sangkutkan terus pokok yang sihat tu di beranda..esok baru aku nak bubuh baja semula..sure pokok aku tu berterima kasih ya amat kepadaku dan bersyukur ..kerana aku dah kembali ke pangkal jalan..masih kekal mesra alam..ececeh..siapa nak puji lagi...

Tangan aku rasa sedikit berdenyut-denyut ni..dah lama kat pegang penukul paku dan parang beletong..pengang-pegang terus tak sedarkan diri. Doa aku..semoga pokok orkid aku tu dah tak marah kat aku..berbungalah sayang ...sesungguhnya tiada apa yang lebih indah dalam hidupku selain melihat hasil titik peluhku berbunga mekar mewarnai duniaku yang serba kelabu...dan bertasbihlah mendoakan ...semoga kesejahteraan melimpahi hidupku ini..huhuhu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...