Ahad, 4 Julai 2010

NASI AYAM...


Malam ni aku malas nak masak...sebenarnya ini bukan kali pertama...telah menjadi kebiasaan..kalau aku masak time anak-anak tak ade... barulah luarbiasa..masak asam pedas..ingat Deeha...masak ayam pedas..ingat angah..masak sayur..ingat Akak..Jadi tak payah masaklah..tak perlu ingat sesiapa..ingat mau kenyang saje sudah lah..hihihihi.

Dari jam 8.15 suamiku keluar... hingga jam 9.00 lebih baru pulang bawa 3 bungkus nasi ayam..aku dok meniarap dengan Sipau atas tikar Sarawak kat ruang tamu dok tengok program realiti mentor peringkat akhir..sambil tunggu ayahnya balik..dia seperti biasa dok tanya macam-macam soalan

ibu...ibu ni untungla..dulu aman tak perang macam sekarang
hem...jawab aku..ye lah..tetiba cerita pasal perang..ish..pening aku..

ibu!..ish..ibu ni hem..hem je..bila adik cakap..
yelah..ibu nak tengok tv ni..

bila adik tak cakap ibu kecik ati..ibu kata tak layan ibu la...bila adik cakap ibu tak layan pulak
ye lah...adik cakap masa tak sesuai..ibu baru nak rehat tengok tv

ibu..adik laparlah..ayah ni gi mana pulak..lambat sangat nih..
ish..ayah ni beli nasi ayam ke..buat nasi ayam?

kami berdua berdekah-dekah ketawa..menggelakkan ayahnya..aku lah yang ajar dia cakap macamtu..jahat aku nih..sambil tu..dia dok baring peluk-peluk dan kerja rutin dia gigit aku .
tu la ibu..kene pandai jaga badan..ibu ni tembam..buat adik geram je..tu nak gigit tu..
hee..nak jadi ape la adik ni...aku buat-buat marah..aku biarkan sahaja..

Sebenarnya aku dah lama tak gurau senda begitu dengan Sipau. Dia pun serius je kebelakangan ni..ye lah..dia dah semakin remaja kini. Bila ayahnya sampai kami pun mulakan aktiviti..makan!
Tengok dia berselera sekali..lapar sangat nampaknya..ye lah..dah jam sembilan. Aku ambil sebungkus bawa ke depan tv join sekali...nasi dia nak habis dah..dia cubit ayam dan nasi aku sedikit...

adik..adik nak nasi lagi ke..ambik la yang ibu ni..
tak..adik nak sikit je yang ibu
nah ambik ni..dan saya sudukan beberapa sudu ke polistrin nya
ish..ibu ni suka sangat berkorbanlah..katanya dengan nada sedih..lepas tu diikuti ketawa pulak..memacam dia nih...dan makan diteruskan

adik..nah ayam..sambil saya hulurkan seketul ayam kepadanya..
ibu..ibu..katanya berbisik
tadikan ...adik nampak..ayah..intai-intai..tengok ayam dalam bungkus mana yang ada lebih..
kecik hati adik tau..ayah pilih yang banyak ayam...geram adik tengok ayam ayah tu...berketul-ketul..
hehehe..dia bergossip dengan ekspresi mukanya sekali

ayah beli ayam lebih untuk dia kot..kata aku membela
tak baik kata ayah gitu...hehehe

lepas tu entah berapa kali pulak dia cuit nasi aku..terkebil-kebil je mata aku tengok..kesian pulak nak tegur...


laaa..awat ibu makan tulang ayam tu sekali..ibu lapar ke??..hehehe
haaaa laparla adik...

kesian ibu..kita ni macam orang kelaparan kat Afrika tu kan ibu..
dan aku turut ketawa bersama

lain kali suruh ayah beli lebih lah ibu...
haah..ok..empat..satu lagi kita kongsi
ibu..ibu bubuh sup banyak ke?
sampai tinggal sikit je ni ..tadi banyak..katanya sambil membawa mangkuk sup ke dapur

Aku tergamam..nak jawab tak sampai hati..coz aku hirup banyak tadi nak bagi kenyang..kerana nasi tinggal sikit je..dah bagi dua dengan Sipau..aku sebenarnya lapar sangat..tengahari tadi aku tak makan nasi..bihun sikit..tomyam pedas sangat..memang tak kenyang..,.malam ni Sipau bedal pulak nasi aku..aku buat-buat kenyang..tapi sampai tulang ayam aku kunyah..Sipau perasan aku lapar.. kesian kat aku...

Apapun..walaupun kelaparan..malam ni aku sangat bersyukur..kemanjaan Sipau telah kembali kepadaku..dan aku rindukan kemanjaan dan gelak tawanya itu kerana sejak kebelakangan ini dia nampak serius dan marah-marah je..malam ni dia dah kembali seperti dulu..

Anakku..janganlah terlalu cepat mematangkan diri...jom kite peluk-peluk bergomol macam dulu..sembang dan ketawa..selagi ibu masih terdaya...nafasku hela dalam...sedalam-dalamnya..dalam hati masih berkata..aku nak makan apa lagi ni?...laparlah!!!!!...

2 ulasan:

  1. masak lauk raya igt sape kak long?? Igt kami naaaa... Heehe tetibe tringin mkn lauk pauk raya masakan kak long lg.... Huuuuu sdapnye....

    BalasPadam
  2. hahaha...nanti bebila dtg k.long masakkan ye..tak raye pun tak pe..jadi tidak tak janji la..setahun sekali..miss u n nath too...huhuhu

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...