Jumaat, 30 Julai 2010

WHERE DO I BEGIN...


where do i begin
to tell the story
of how much pleasure love can be
the sweet love story
that is lower than the sea
the simple truth about the love she gave to me
where do i start

with her first hello
she gave me meaning to the empty world of mine
that never be another love another time
she came into my life
and make the living fine
she fills my heart

she fills my heart
with a very special things
with angle songs with wild imaginings
she fills my soul with so much love
that every where i go
i never lonely
with her along
who could be lonely
i reach for her hand its always there

how long does it last
can love be measured
by the hours in the day

i have no answers now but this much i can say
i know i need her till the stars up and away
and she'll be there

~andy williams~

Kebelakangan ni aku asyik buang masa dengar lagu nih...menghayati liriknya dan susunan lagunya yang mengasyikkan..yang sering kedengaran dari music box. Aku tak ingat tajuk lagunya..cuma tahu yang lagu ni wujud dah lama..mungkin sebelum aku dilahirkan lagi. Entah macamana suatu hari tu aku terdengar lagu ni dalam hot fm...masa tu aku drive...tersentuhnya hati aku..terasa-rasa menyentuh jiwa aku yang sensitif ni..entahlah. Aku cuba salin liriknya di sini ..tak tau lah..mungkin ada kesilapan di mana-mana..

Lagu ni adalah OST Love Story ...aku tahu tajuk dan dari filem mana pun setelah bertanyakan sahabat aku. Dia kata lagu ni memang indah dan sedap didengar..aku ingatkan Frank Sinatra yang nyanyi..aku type masuk masuk nama frank..tak keluar lagunya pun di 4 shared.com tu. Beberapa hari aku cuba..akhirnya aku mengalah..dan aku bertanyalah...

Aku tak dapat nak mengusir keinginan aku mendengar lagu romantis macamni..sedangkan lagu-lagu mendayu ini ...seperti yang pernah saya tulis dahulu hanya boleh merosakkan jiwa..mengheret kita ke ambang kesedihan dan kekecewaan...dan aku akui..tiap kali aku dengar lagu ni ..aku terasa sedih..terasa begitu kecilnya diri aku..kerana setahu aku tiada insan yang pernah ungkapkan kata-kata seindah ini untuk aku..dan aku sesungguhnya teringin sangat mendengarnya..sesungguhnya aku teramat ingin...

Namun...aku mengerti tuhan tidak akan memberi semua yang aku citakan dalam hidup..ada yang terlebih dan akan ada yang terkurang. Cuma aku ingin mencatat setulusnya di sini...sekiranya anda seorang lelaki dan sudi pula membaca blog aku yang sedikit bodo ini...tolonglah hargailah seorang insan bernama wanita..lebih-lebih lagi jika dia adalah isteri anda. Isteri seharusnya menjadi penyeri hidup..namun jika hidupnya senantiasa diselubungi awan kelabu..jangan mengharapkan mentari yang cerah dan terang menyuluhi hidup anda kerana sebesar-besar dan sekuat manapun mentari ..ia akan kalah jika diselubungi awan mendung...

Aku sering berhasrat mahu mengelakkan diri dari menyentuh isu-isu sensitif gender...namun apakan daya aku..aku seorang manusia biasa yang terlalu ingin memperjuangkan hak seorang wanita. Kekadang aku sangat hairan dengan sikap segelintir...harap baca dua tiga kali perkataan segelintir itu..supaya anda tidak cepat melenting...yang tidak pernah mahu cuba memahami kehendak dan perasaan seorang wanita...sehingga ada isteri yang menjeruk rasa..berendam airmata...berdoa setiap detik dan saat dengan harapan suaminya akan berubah..memberi sekelumit perhatian..Sekelumit bukan banyak tuan-tuan..lebih sedikit dari secubit sahaja mungkin...namun pernahkah tertunaikan???...
Hasil pengalaman aku dan rakan-rakan ..baca sekali lagi..'pengalaman aku dan rakan-rakan yang bukan seorang dua' ...wujud bebeberapa persen...lelaki yang mempunyai dua perwatakan yang boleh mengharu birukan perasaan seorang wanita..Dirumah bertindak seperti patung tak bernyawa sedangkan di luar rumah boleh dianugerahkan gelaran ala-ala bintang popular gitu...terkenal...ikon rakan-rakan kerana kelembutan kata dan kebudibahasaan yang tiada ternilai..hahaha..aku terasa mahu ketawa namun ketahuilah bahawa aku sering ketawa sendiri...di dapur..dalam bilikm air..di ruang tamu..lebih-lebih lagi di depan laptop ini...mengetawakan diri dan kenyataan adanya wanita yang sering meminta-minta apa yang mungkin tidak layak untuknya...
Ketahuilah..bahawa kehidupan seorang wanita sangat kompleks sifatnya kerana Allah telah menciptakan wanita dengan segala kelembutan..hatinya..jiwanya dan terpancar melalui wajah dan matanya. Namun sekiranya kehidupannya dijadikan lapang sasar untuk diterjah dengan pelbagai cabaran yang sepatutnya digalas bersama oleh seorang suami..alangkah..menzalimi namanya tu...tidak kiranya sama ada ia berlaku secara terbuka..atau dalam diam.
Bersyukurlah anda sekiranya suri di rumah berupaya melakukan segalanya untuk anda..dari sekecil -kecil perkara sehingga ke sebesar-besarnya digalas di atas bahu dan batu jemalanya..pernahkah anda berterima kasih tatkala masakan enak dihidangkan..pernahkah anda memeluknya sambil mengucapkan alhamdulillah..isteriku ini sangat pandai mengurusi rumahtangga...pernahkah anda berbisik menyatakan betapa ringannya tugas anda kini kerana isteri terlalu banyak membantu mengurusi rumahtangga dan anak-anak..pernahkah?..atau anda tidak bersedia memberi sebarang jawapan selain menelan airliur anda sahaja...
Paling tidak ...sediakan lah sedikit ruang dalam diari hidup anda untuk menulis dan mengabadikan kasih sayang anda terhadapnya...kerana apalah sangat yang diharapkan oleh seorang isteri..hanya secalit penghargaan dan pengertian demi keinginan kewanitaan dan keibuannya ..dan di sini..aku ingin mengingatkan...isilah setiap ruang kosong yang terdapat dalam jiwa isteri anda..kerana aku sangat bimbang..sekiranya ruang-ruang kosong yang anda abaikan itu akan diisi oleh orang lain..dan pada ketika itu..jangan menyalahkan sesiapa ..salahnya datang dari diri sendiri..gunanya sudah tiada lagi...kerana kenyataannya ...that never be another love another time...jangan biarkan cinta seorang wanita dibawa pergi dan mekar menjadi perindu jalanan..jangan biarkan...huhuhu
*aku buatkan link lagu where do i begin ni untuk halwa telinga semua di ruangan di bawah Dengarkan..sila click sahaja..selamat mendengar dan hayatilah bersama...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...