Ahad, 25 Julai 2010

ALASANKU...


Malam dah menjelang jam 12.18..tapi mata aku belum nak lelap. Kepala aku rasa berpinar je...nak tidur tak boleh. Kesekian kalinya aku rasa begini..memang kalau terlampau letih aku takut nak tidur..trauma datang lagi..aku takut menghadapi diri rasa melayang tu..tak tau macamana nanti...Jadi aku menulis lah..kot2 rasa mengantuk datang..ni pun tengah dok nak panaskan air..nak bancuh susu..supaya boleh lena.

Aku sebenarnya sangat teringin bertemu kekawan di Kelantan...tadi bila baca blog Ummi..serasa diri melayang pergi ke sana dah..aku dah plan nak pergi hari Khamis lepas..tapi dah kawan baik aku ada hari keluarga ..tak jadi lah pulak.

Kenapa aku nak ke sana sangat? Hem...kerana aku sangat rindu..rindukan hilai tawa dan kenangan yang sering mencuit perasaan aku yang telah lama hilang dari hidup ni ..dan aku sangat mengerti yang segala kenangan manis itu takkan berulang kembali..sampai mati. Dalam usia begini..adakah semua manusia akan merasai kehilangan dan kerinduan seperti yang aku alami? Mungkin bukan semua ... entah-entah..aku je dok terkinja-kinja nih...

Ada seribu satu alasan aku ingin pergi...pertama-tama mungkin ingin sangat jumpa kawan-kawan lama aku yang ceria ..mulut bo bei..gegei 24 jam...ada saja cerita dan kisah yang boleh aku singkap. Dalam facebook pun dah cukup..dok singkap dan ulang sebut kisah pahit..manis dan kelat ..chatting pulak..dok kumbah segala manika masalah hidup kini..yang rupa-rupanya sangat sinonim sesama sendiri..sampaikan aku pun tertanya-tanya..logik ke..sampai masalah hidup pun hampir sama..ish..macam saudara kembar pulak..itulah konon dan kononnya alasan aku..nak bercerita..mengorek semua lubang rahsia yang sesama kami pendam...mana tahu...boleh sesama ditimbus..hasil konferensi gemilang itu nanti..hehehe

Keduanya..kerana aku rasa dunia ni teramat kosong...dan perasaan jahat aku sering sahaja menikam-nikam dari belakang. Suami pergi untuk seminggu ..dan yang terbayang di mataku adalah sorak sorai dan gelak ketawa..bersandaran di kerusi makan kekenyangan menikmati hidangan..merapu merapa kisah silam...dan tidur nyenyak dek keletihan, keriangan dan kekenyangan..Aku di rumah..resah...gelisah..mengatur perjalanan..esok pagi nak makan apa..nak hantar anak sekolah..tuisyen..lawati yg di asrama..haaaahhhh...segala-galanya. Aku mengerti kerja baik kalau diungkit-ungkit tidak akan membawa sezarah pahala pun.. tapi kerja dan tanggungjawab yang dibebankan kepada orang lain itu tidak bersalahkah?..Diringkas kata dua-dua kalahlah kan!..corak perhubungan manupulatif tu..merosakkan hidup sesama sendiri...Jadi makanya...cadangan aku untuk berpergian itu tidak salah..dengan harapan aku dapat merasai secubit kemeriahan dalam hidup seperti orang lain..supaya aku tidak rasa kecewa..tidak merasai ditindas dan tertekan..tidak merasa mahu mengungkit..Jadinya..aku mesti pergi....kalau bukan sekarang..suatu hari nanti..dan terus lagi dan lagi..menikmati hidup macam orang lain selagi nyawa dikandung badan...

Petang tadi setelah melawat anak Nora di hospital ..aku bawa Sipau dan Akak shopping..beli baju raya. Tak puasa dah nak raya dah...ape ke jadahnya ni??... Aku pun tak de pilihan..kena urus sendiri..kalau ditangguhkan.. aku jugak yang teruk nanti...tu..gambar di atas..mulanya nak beli 2 pasang sorang ..tapi dah terlebih beli dan budget lari RM10.00..hehehe...kira ok lah tu. Nak tergelak pun ada.. sedih pun ada...

Nak tergelaknya..bila aku perasan promoter asyik perhati aku..sebab kejap bunyi mama kat sana..kejap bunyi ibu kat sini...bunyi dari dalam fitting room..Anak-anak aku dah biasa..dah sebesar seladang pun masih bergantung..minta ibu tolong buat pilihan..dan kalau aku beli baju lagi parah..4 orang kena bersetuju..baru beli..tu dia..lagi teruk..kalau tidak.. ungkit mengungkit selagi aku pakai baju yang tak berkenan di mata mereka tu...

Akak memang trendy orangnya..suka kelainan tapi terbatas..akhirnya semua baju dia hampir kelabu..dalam sengih dia kata..mama..tema kelabu tahun ni..Sipau pulak..hem...nak yang funky..ish..segala yang berjumbai dan ala-ala korporat pilihan dia..jenuh aku bagi alasan..Akak sakit hati gak..bila salah satu baju yang dipilih Sipau dah termasuk dalam senarai pilihannya..tapi disambar Sipau dulu...hem..tak cantik pun..nampak..gemuk!..alaaa..biarlah gemuk pun..jeles lah tu!...hish...dah2..Akak cari lainlah..bukan elok sangat pun baju tu..tak sesuai sangat untuk Akak!..aku cepat-cepat coverline..takut perang dunia pulak..malu wei...

Anyway aku rasa puas hati sangat...satu kerja dah selesai..tinggal nak beli untuk Deeha dan Angah je lagi. Deeha senang..badan dia kecik..Angah pun ..cari corak yg sesuai je..dua orang tadi susah sikit..badan ala-ala aku...gedabak..susahlah ..sendat sini sana situ...Hem..untuk aku..chestnut dan air soya bean je..duit dah kering kontang!!!

Balik..terus ke rumah..sembahyang...hantar pulak charger laptop kat Angah. Sembahyang di Arau dan sampai di Changlun hampir jam 8.30 malam. Singgah makan di kedai dan sampai rumah jam 9.40 gitu..memang meletihkan dan aku dok menguap dan menguap dalam perjalanan. Aku sebenarnya bukan boleh drive malam..tak berapa nampak..bahaya..tapi aku dayakan jugak dan berdoa semoga tak berlaku apa-apa yang tidak diingini...

Tapi..sampai jam 1.30 ni..mata aku masih belum mahu lelap..aku sms suami..tak berjawab..mungkin dijawab dalam mimpi...Baju anak-anakku masih ada di situ..di tepi pintu bilik..dalam keseronokan berbelanja... terbayang keseronokan orang lain yang sama-sama memeriahkan Pacific Mall petang tadi..menyingkap dan membelek satu-satu pakaian anak-anak bersama pasangan masing-masing...tersenyum dan merungut sesama mereka..berpecah menunggu di fitting room..memastikan puasnya hati membeli..Sedangkan aku...tegang urat betis..ketuk sana..ketuk sini..ya sana..ya sini..melayani anak2 berdua itu...hati bukan sekali dua jadi sayu...dah berkali-kali sehingga tak terkira dengan jari lagi...
Sambil memandu aku bertanya dan bertanya dalam hati...mengapakah aku tidak diberi peluang berperilaku begitu...tidak layakkah aku... walau sekali dua cuma? Hem..dah jam 2.00 pagi..bila lagi nak menguap ni...malam semakin sunyi dan sepi..sesepi-sepinya...huhuhu
*ni dah jam 9.03 pagi..Sipau tak pergi sekolah..
jam berdering Sipau matikan...
telefon aku 'ter' set 6.15 pm...
buka biji mata..matahari menyuluh mesra..7.43 am...
hai...Sipau..untung ke rugi nih...?
dia berbaring semula..sambil menonton tv...tak pe la ibu...kerja sekolah adik ada 1 tak siap lagi..sambil menggomol dia...oooo...pandai budak tembam ni ye!!!..saje dia tekan mati jam dering tadi ..ishhhhhh...

2 ulasan:

  1. sy thu pn kuat
    mst blh hadapi semua 2
    :)
    pn kan pembakar semangat sy.
    utk jd idpnt person
    hehehe
    br xmenyusahkan org
    hehe

    BalasPadam
  2. terlalu independent pun ada buruknya...
    orang ambil kesempatan..
    so kene separa independent..kongsi segalanya..baru hidup bahagia...
    tu lah kan..kekadang kite terpaksa mengorbankan banyak kemeriahan dalam hidup semata-mata untuk membahagiakan oranglain...huhuhu

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...