Khamis, 8 Julai 2010

SALAH KE????


Petang tadi Sipau macam biasa... ajukan soalan cepumas kat aku dalam perjalanan pulang dari Jitra...shooping sikit...

ibu..tadi cikgu cakapkan..kelas 6 baiduri (A) tahun depan 35 orang terbaik je dapat masuk kelas tu...
cikgu kata lagi..tahun depan 35 orang tu tetap.. tak tukar-tukar dah macam tahun ni
herm..kawan-kawan adik kata..Fatin tu mesti dapat masuk kelas tu
sebab dia asyik dapat A je
dia kalau dapat B satu pun dah susah hati
awat tak tau...
kata Sipau dengan riak kehairanan...buat aku hairan ya amat..apa yang menghairankannya..ish..

tulah ibu kata..
adik kene belajar betul-betul
ni asyik kutip B je
macamana nak dapat masuk kelas baiduri tu

ibu!..adik heranlah..mengapa kite tak boleh dapat B bila periksa
mestilah adik..orang semua nak A
ish..apa salahnya dapat B adik kata!..salah ke?
eh..eh adik ni orang nak dapat A..dia nak dapat B pulak...
adik tanya ni ..salah ke?..B pun ok..adik tak pernah rasa sedih pun..

ececeh! ...senangnya dia kata..aku geram la jugak..aku terdiam sekejap..cari akal macamana nak bagi tau dia yang gred A menunjukkan yang terbaik..belum sempat aku buka mulut..dia start balik

adik heran tau ibu kenapa Fatin tu sedih sangat kalau dapat B satu pun...
adik..bagi orang yang selalu dapat A..B tu macam dah gagal tau dak

eh..ibu ni..B mana gagal..lulus dah tu
ish..geramnya aku..macamana nak cakap lagi nih?..

bukan lah gagal tapi semua orang nak dapat A
A tu tunjuk kite yang terbaik...
okay la...okay lah!! ibu tu marah adik lah tu tak dapat A sume..nak kata adik ni tak pandai la tu...
nada suaranya agak sedih...

tak lah..adik bukan tak pandai
ibu tahu adik pandai
dulu-dulu adik kan selalu dapat A
kalau adik bodoh tentu tak pernah dapat A kan?
betul tak?
ha..betul jugak kata ibu tu..dedulu masa darjah 1 adik dapat A semuakan!
tapi sekarang ni adik malas je sebenarnya..
hehehehe....haaa..betui la adik malaslah ibu!
dia terkekeh ketawa..haaa...baru faham kot..pening aku nak explain
aku ingatkan dah habis bab tu..dia sambung lagi

ibu..ibu...dulu masa ibu sekolah dulu ibu dapat semua A ke..dapat no 1 je ke?
alamak..nak jawab pe nih????
haah laaaa....
betul ke ni bu? sepanjaaaang!!!!! masa sekolah dulu terus dapat nombor 1 ke????
aaa....tak percaya tanya atok!...
cepat-cepat aku coverline..
anak-anak aku ni...memang percaya 100% cakap atok mereka....haaah..lega aku..hehehehe

adik kene percaya yang adik pun boleh dapat A
adik jangan malas lagi tau..ibu percaya kat adik..
hahahaha...ye ke bu?
ibu...ibu nak tau dak..kawan adik suke buat gini kalau adik gelak
katanya sambil mengoyang-goyangkan punggungnya...sambil ketawa..fuhhhh...lega aku..tukar topik dah...

awat? kene jawab cepat..nanti merajuk pulak
tak tau lah
hehehehe
tadi pun kawan ibu gelak bila ibu gelak masa mesyuarat...
dia kata dia suka dengar gaya ibu gelak..
hahahahaha...hehehehehehe
kami gelak terkekeh-kekeh macam nak rak dalam kereta tu..macamlah lawak sangat..sengaja aku nak elak soalan cepumas yang lain....

Tiba di parkir kereta... Sipau tolong bawa turun barang-barang ration kakak-kakak dan abangnya. Dia berjalan naik pantas..nak bersiap pergi tuisyen...aku menutup bonet kereta dan melihat dia berlalu. Sambil menaiki anak tangga..sambil membilang anak tangga tu...kepala aku pun satu-satu membayangkan masa depan nanti. Entah kenapa tersentuh sangat di hati...kalau dia tiada di rumah nanti..siapalah nak bantu aku..siapalah nak temankan aku argue isu dan bergurau senda dalam kereta lagi..hemmmm...debaran mulai terasa.

Entahlah aku ni...subuh tadi jam 4.00pagi aku terjaga..rasa sejuk sesangat..badan aku pun rasa tak berapa sihat...aku bangun dan teringat nak selimutkan Sipau..selesai selimutkan dia...aku ciumi dia..lepas tu tenung muncungnya yang panjang dekat 1 inci tu..hem...kumat kamit dan semakin panjang bila dia mula argue isu dengan aku...Aku berbaring semula dan memeluk erat suamiku..terasa panasnya airmata mengalir di ekor mataku..aku kesat perlahan-lahan...takut suamiku terjaga..betapa sayu rasa di hati...wahai permata hati ibu....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...