Jumaat, 2 Julai 2010

YANG TERSIMPAN...

Haih..rasa sebu di dalam dada...mengelodak kencang sejak petang tadi. Perasaan antara terkawal dengan tidak. Terkejut dan terkedu...

Suami Nur Ul Huda pula telah pulang ke rahmatullah petang tadi. Dengar kata accident dalam perjalanan ke tempat kerja. Accident pagi..dalam jam 1 lebih meninggal. ..bertalu-talu sms masuk menyampaikan berita yang sama. Cuma ramai yang tidak ketahuan punca kematian.

Aku sebenarnya bukan berniat hendak menulis sangat hari ini. Tetapi ada sesuatu yang tersimpan lama ... jauh di lubuk jiwa..yang perlu aku lahirkan di blog ini. Kisah aku dan Huda yang aku pernah aku anggap seperti adik.

Sebelum menjadi suami isteri...telah banyak rintangan melanda. Cinta terhalang..dan pada masa itu hanya aku dan Hafliza sahaja yang senior di sini. Kami berdualah tempat Huda mengadu hal..dan aku menyaksikan Huda menangis beberapa kali. Namun apakan daya kami...cuma boleh mendengar..mendengar dan mendengar..

Namun kasih terhalang itu akhirnya direstui..perkahwinan berlangsung meriah. Tak berapa lama selepas itu..aku terdengar juga berita tentang tangisan bermula semula. Namun demi tuhan..aku tak tahu banyak. Cuma kulit cerita...nak bertanya..siapalah aku. Cuma aku memerhati dari jauh..nun jauh di sudut hatiku terdetik...mungkin sesuatu telah berlaku. Aku..sebagaimana selalu...tetap aku..kalau dia tidak sudi bercerita..aku tak akan bertanya. Malah aku anggap itu kisah peribadi yang memang sepatutnya tidak diceritakan kepada semua orang. Mungkin perlu kepada mereka yang tertentu sahaja untuk mengurangkan keresahan dan kecelaruan....aku sangat memahami situasi itu...

Tibalah suatu hari..dalam perjalanan pulang..diketemukan tuhan akan aku dan dia di lobi. Dalam senyum dan penuh keramahan..seperti Huda yang aku pernah kenali dahulu dia bercerita yang dia dah baca blog aku. Sambil berseloroh dan ketawa..rupa-rupanya ada airmata di kelopak mata jernih itu..pada mulanya aku tak sedar..kerana kami terus berjalan sambil bercerita.

Sehinggalah tiba di parkir kereta pengurusan dia berkata...
K.Ida..Huda dah baca blog K.Ida..Huda rasa sayu dan menangis bila baca kisah yang K.Ida tulis...berjam-jam Huda baca tau... tentang kepayahan K.Ida membesarkan anak-anak..sampaikan Huda sedar yang Huda pun kene tabah dan berkorban demi anak Huda k.ida..betul nih...

Aku tidak dapat menahan perasaan ketika itu..kerana aku sangat kenal Huda..sangat maklum asal cerita. Aku pegang tangannya dan dia tak dapat menahan perasaan lagi dan memeluk aku seeratnya sehingga terasa olehku degup jantungnya...dan aku pun turut menangis dengan penuh keharuan..terasa perasaannya menyelinap masuk ke tubuhku...sehinggalah kami ternampak sekumpulan pelajar hadir ..baru terlerai pelukan itu. Masing-masing mengesat airmata

..eh..k.ida..nanti bebudak ni ingat ape pulak..katanya sambil cuba berseloroh.
Ok K.ida..Huda balik dulu

...dan aku menamatkan perbualan dan ekor mataku melihat dia berlalu pergi. Aku naik ke kereta dan duduk seketika menenangkan perasaan. Degupan jantungku semakin kencang...terasa tersekat nafas ini.

Itu adalah kali terakhir aku dapat meyelami perasaan Huda..kali terakhir sebelum dia berpindah ke Matrikulasi Banting. Khabar angin banyak kedengaran tapi aku abaikan sahaja kerana aku hanya akan percaya jika ia keluar dari mulut Huda sendiri. Apapun tuhan telah menentukan barangkali..tiada lagi ruang buatku berkisah dengan Huda..cuma lambaian kecil ketika bertembung ke kelas atau ke parkir kereta sebelum dia berpindah .

Suaminya telah tiada kini...situasi kehilangan yang dialaminya berbeza dengan situasi Zuraida...mungkin sedikit berbeza. Namun apapun kehilangan itu tetap mendatangkan luka yang sangat dalam. Anak masih kecil..perlukan seorang yang bergelar bapa. Tetapi terdayakah kita menentang kehendak tuhan?

Cuma doa jua dapat aku kirimkan dari kejauhan. Huda..bersabarlah..mungkin ada hikmah di sebalik kehilangan ini..percayalah bahawa ujian tuhan ini hanya untuk hambanya yang mampu sahaja. Ada masa..bila perasaan telah reda...datanglah kepadaku adikku.. jika kau perlu meluahkan rasa seperti dulu..suatu hari dulu tatkala cinta mekar disaluti madu..kakakmu ini masih berada di sini seperti selalu..bagai dahulu...hulurkanlah tanganmu kepadaku...biarku gengam tangan itu sambil erat memelukmu ...semoga semangat kembali menjadi satu...Al Fatihah jua buat dia yang telah 'pulang'...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...