Sabtu, 17 Julai 2010

NASI LEMAK...

My dearest...Deeha

Aku baru je selesai sarapan. Nasi lemak buah bidara..huhuhu..percayalah tu...Aku masak nasi lemak pagi ni..dah lama tak masak..Sipau sibuk teringin nak makan katanya..kebetulan semua anak-anak ada di rumah..kecuali Akak..tapi dah sampai pun.. dok ngadap nasi lemak tu...ibu..awat nasi lemak ni macam lain je?..hemm...tak cukup air sikit kot..masak tidak dengan sepenuh hati...tapi habis jugak dia tu sepinggan penuh..biasalah tu...

Sebelum subuh..aku terjaga..suamiku itu macam tak lelap tidur je..asyik terjaga aku tengok..dok tengok jam..dalam hati dah ada firasat..adalah tu..aku pulak teringat nak masak nasi lemak..cepat sikit sebab Deeha nak balik terus pagi ni kerana ada tuisyen kul 8.00 sampai 12.00. Aku bukan boleh ada benda nak fikir..sampai nak masak nasi lemak pun ..buat aku susah hati..tak lena tido..mengenangkan terpaksa berpisah lagi..huhu..lagilah...

Suamiku bangun jam 6.15....instinct aku..mesti dia nak pergi mana-mana ni...aku pun tanya.. nak ke mana lah tu?..nak p kangar..katanya...wat pe?...saje aku buat-buat bodo...main golf..dia turunkan volume...dan volume aku pulak naik...haaahhhh?...main golf !...dan cepat-cepat dia masuk bilik air...dalam hati aku tuhan yang tahu..sebab aku dah janji dengan Angah nak ke Alor Setar ..dia nak beli sesuatu untuk kawannya dan dia sendiri nak beli wallet...lama juga aku dok termenung kat birai katil..

Aku bangunkan Deeha yang sebenarnya sedia terjaga. Cepat-cepat aku keluarkan kelapa dan apa-apa yang patut dan masaklah aku...sambil masak hati terus berkata...terus bersuara...kelmarin dia tak cakap..mentally aku tak boleh dah terima keadaan macam ni..bukan aku tak membenarkan..pergilah ke hujung dunia pun..tapi maklumi awal..bolehlah aku rancang kerja aku ni...letih rasanya dan kepala aku mulalah rasa semacam je...

Pagi tadi juga..entah mengapa..aku rasa rice cooker aku macam ada problem...lambat sangat masak nasi tu..telur rebus pun susah nak dikupas..sambal pun rasa entah ape-ape...hish..aku makan ada la 3 sudu..buang dalam tong sampah selebihnya..haihhhhh...rasa macam telan sampah je..

Perasaan itu datang kerana pagi tadi..suamiku tak jamah pun nasi lemak tu...kelam kabut bersiap dan turun ke parkir kereta..Deeha dipaksa turun cepat...nasi baru kering..sambal masih dalam jerangan..akhirnya dah rasa macam masak sikit..aku sendukkan masuk tupperware dan masukkan air dalam botol disertai sudu..suruh Deeha makan dalam kereta je..tak sempat dah ayah tu pun. Aku bantu Deeha bawa barang turun ke parkir kereta dan dapati kereta tak de..mulalah hati aku bagai dibakar..baru dua tiga langkah nak naik semula..nampak kereta masuk dan Deeha dan ayahnya masukkan semua barang ke dalam kereta. Aku tunggu kat tiang tu sambil terus memerhati..entahlah sampai bilalah keadaan serabut ni boleh berubah...Deeha datang mencium aku sambil plastik berisi bekal nasi lemak itu masih lekat di tangannya..aku cium dan ciumi dia sambil berpesan..adik makan habis tau..nanti lapar pulak..belajar betul-betul..exam dah dekat..dan dia menganggukkan kepala. Sedihnya aku tengok anakku berlalu pergi dengan bungkusan nasi lemak tu di tangannya.

Deeha melangkah masuk kereta dan kereta bergerak pergi...aku tak berdaya menoleh untuk melihat kereta itu pergi lagi..yang terbayang..anakku makan nasi lemak yang separuh masak tu dalam kereta dengan lahapnya..kerana dia memang suka nasi lemak...ya Allah..nak jadi apa pada kehidupanku ini...capai di sini tak dapat..capai di sana tak sampai...

Akak dah nak balik dah tu sambil maklumi aku..ibu..Akak bungkus sikit ..nasi lemak ni na...hish..dia ni..jangan tertidur pulak si Akak ni nanti..makan nasi lemak banyak..dah lah nak exam tu...By the way ...terfikir jugak aku...nasi lemak tu yang mentah ke..atau hati aku yang mentah ni?????...hemmm...entahlahhhh....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...